The factors that cause the bullwhip effect are described well in the goods supply chain, but those factors have different validity regarding services. Five different situations could explain the bullwhip effect in service supply chains. Those are backlogs, customer feedback frequency, the return point, waste impact, and the lack of administrative data. Within the scope of research, we are trying to examine the causes of the bullwhip effect in the service sector in Turkey. Therefore, one of the companies in the telecommunications industry in the service sector in Turkey was chosen as the scope of research. In this case, the sample was selected according to the probability of case occurrence instead of random sampling because of the ongoing research to develop the theory in the service sector. For these reasons, research is exploratory research. In this context, the data collected by interviews was classified with content analysis and tried to illuminate the research question and fifteen propositions associated with research questions. The causes of the bullwhip effect are discussed within the limits of samples.
This Study was produced from the master thesis titled " The Importance of Bullwhip Effect in Information Processing in Supply Chain and A Research " prepared by Muhammet Ali AYTAÇ under the supervision of Prof. Dr. Mehmet Yaman ÖZTEK and accepted by Galatasaray University Social Sciences Institute.
Kırbaç etkisine neden olan faktörler mal tedarik zincirinde iyi tanımlanmış ancak bu faktörlerin hizmetlere ilişkin geçerliliği tartışmalıdır. Hizmet tedarik zincirlerinde kırbaç etkisini beş farklı durum açıklayabilir. Bunlar birikmiş işler, müşteri geri bildirim sıklığı, geri dönüş noktası, atık etkisi ve idari veri eksikliğidir. Araştırma kapsamında Türkiye'de hizmet sektöründe kırbaç etkisinin nedenlerini incelemeye çalışıyoruz. Bu nedenle araştırmanın kapsamı olarak Türkiye'de hizmet sektöründe yer alan telekomünikasyon sektöründeki şirketlerden biri seçilmiştir. Bu durumda, hizmet sektöründe teoriyi geliştirmek için devam eden araştırmalar nedeniyle örneklem, tesadüfi örnekleme yerine vakanın ortaya çıkma olasılığına göre seçilmiştir. Bu nedenlerden dolayı araştırma keşfedici araştırmadır. Bu bağlamda görüşmeler yoluyla toplanan veriler içerik analizi ile sınıflandırılarak araştırma sorusu ve araştırma sorularına ilişkin on beş önerme aydınlatılmaya çalışılmıştır. Kırbaç etkisinin nedenleri örneklem sınırları dahilinde tartışılmıştır.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Ekonometri (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 13 Ağustos 2024 |
Gönderilme Tarihi | 17 Temmuz 2024 |
Kabul Tarihi | 22 Temmuz 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 14 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.