Tarihin her
döneminde yaratılış olayına anlam katmak isteyen insanın, günümüzde de buna
yönelik çalışmalar ortaya koyduğunu görüyoruz. Bizler de bu çalışmalara katkı
olarak hem kelamcı yönü hem de felsefi kişiliği olan Fahreddin er-Râzî’ye göre
âlemin yaratılış olayını inceledik. Razi’ye göre yaratılış olayını incelerken, yerin
yaratılışı, göğün yaratılışı, yaratılış öncelikleri ve yaratılış zamanlarına
yaklaşımını ortaya koyduk. Râzî’nin bu noktadaki ayırt edici özelliği, bu
konuda klasik yorumlardan farklı bir bakış açısı sergilemesidir. O, âlemi
parçalanamayan cüzlerden müteşekkil olarak kabul ederek, onu hadis olarak
tanımlar. Tanrı-âlem ilişkisine yönelik filozofların ortaya koyduğu ilk
maddenin ezeliyeti ve kelamcıların savunduğu yoktan yaratma tartışmalarının
Allah’ın kudreti açısından pek bir farklılık oluşturmadığını belirtir. Âlemin
yaratılması noktasında Râzî, ilk önce yerin yaratıldığını vurgular. Yerin
yaratılmasından sonra göklerin yaratıldığını, ondan sonra da yerin
düzenlendiğini belirtir. Âlemin yaratılmasının zamansallığı olarak ele alınan ‘altı
gün’ kavramının, zaman ifade etmediğini beyan eder. Öte yandan o, dünyanın
yuvarlak olduğunu kabul ederek buna yönelik akli temellendirmeler yapar. Âlemin
devamlılığı noktasında zorunlu olarak gördüğü yağmurların yaratılışına bilimsel
verilere yakın bir yaklaşım otaya koyması, bilime dayalı teoloji oluşturmada ki
özgünlüğüne bir örnekliktir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Kasım 2018 |
Kabul Tarihi | 1 Kasım 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 2 Sayı: 4 |