Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRKİYE YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ(TYÇ)’NİN ÖĞRENCİ DEĞERLENDİRME PROGRAMI (PISA) AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2017, Cilt: 6 Sayı: 8, 69 - 79, 01.12.2017

Öz

Öğrencilerin başarı düzeylerini arttırmak, öğretim
programlarının ve kazanımlarının öğrenciler üzerindeki etkisini görmek,
öğrencileri yaşadıkların çağın şartlarına hazır hale getirmek eğitimin başlıca
hedeflerindendir. Eğitimin kalitesini yükseltmek için, Uluslararası Öğrenci
Değerlendirme Programı adı altında ülkemizde 2003 yılından bu yana üç yılda bir
öğrencilerin matematik ve fen okuryazarlığı ile okuma becerileri alanlarındaki
yeteneklerinin değerlendirildiği araştırmalar yapılmaktadır. Eğitimi
geliştirmenin en önemli adımlarından bir diğeri ise, hayat boyu öğrenmeyi
destekleyen, kolay anlaşılır ve karşılaştırılabilir bir eğitim sistemi kurmak,
aynı zamanda hareketliliği ve kaliteyi arttırmak için Avrupa Yeterlilik
Çerçevesi ile uyumlu olarak 2015 yılında hazırlanmış olan Türkiye Yeterlilikler
Çerçevesidir. Bu bağlamda bakıldığında bu araştırmanın amacı, öğrencilerin
öğretim programlarından elde ettikleri kazanımları ne ölçüde gerçek hayata
aktarabildiklerini ve öğretim programlarının yeterliliklerinin ölçülebildiği
bir araştırmanın ihtiyacını ele almaktır.



Bu çalışmanın, öğretim programlarının yeniden yapılandırılması, iyi
tanımlanmış yeterlilikler çerçevesi oluşturulması ve eğitimde yeterliliklerin
PISA ölçümlerine göre değerlendirilmesi, eğitim sistemimizin beklentilerinin ne
kadarını karşıladığını değerlendirmek için ileride yapılacak çalışmalara ışık
tutması beklenmektedir.

Kaynakça

  • A framework for Qualifications of the European Higher Educational Area. Bologna Working Group on Qualifications Framework, 2005. http://media.ehea.info/file/WG_Frameworks_qualification/71/0/050218_QF_EHEA_580710.pdf
  • Akçatepe, A. G. (2013). Eğitim Fakülteleri Eğitim Bilimleri Bölümü Akademisyenlerinin Yükseköğretimin Amaçlarına İlişkin Görüşleri. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Aşkar, P. Umay, A. (2001). İlköğretim Matematik Öğretmenliği Öğrencilerinin Bilgisayarla İlgili Öz-Yeterlik Algısı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21.
  • Aydın, A.&Uysal, Ş. 2015. Türkiye’nin PISA Gerçeği.
  • Bandura, A. (1994). Self – efficacy.
  • Bandura, A. (1982). Self – efficacy mechanism in human agency.
  • European Parliament Council. Recommendation of the European Parliament and of the Council of 23 April 2008 on the establishment of the European Qualifications Framework for lifelong learning. https://ec.europa.eu/ploteus/sites/eac-eqf/files/journal_en.pdf
  • Demir, C. (2011). İlköğretim Matematik Öğretmenliği Programında Öğrenim Gören Öğrencilerin Matematik Öğretimine Yönelik Öz-Yeterlik İnançları ve Tutumlarının İncelenmesi.
  • Diker (Coşkun), Y. Eğitim Reformu Girişimi, Eğitimin İçeriği Arka Plan Raporu. 2015 – 2016 Eğitim İzleme Raporu.
  • Diker (Coşkun), Y. Eğitim Reformu Girişimi, Öğretim Programları Arka Plan Raporu. 2016 – 2017 Eğitim İzleme Raporu.
  • Eraslan, A. 2009. Finlandiya’nın PISA’daki Başarısının Nedenleri: Türkiye için alınacak dersler. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, s. 238.
  • European Commission, June 2002. European Report on Quality Indicators of Lifelong Learning.
  • İleri, T.&Ahısha, A. R.&Karamustafaoğlu, O. 2017. PISA başarısı nelere bağlı? Estonya Örneği. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, s. 1.
  • Karabulut, A. 2017. MEB’in yayınlamış olduğu örnek PISA sorularının 2015 Türkçe Öğretim Programı Okuma Anlama Kazanımları Çerçevesinde Analizi. Uluslararası Eğitim Bilim ve Teknoloji Dergisi, s. 174.
  • Milli Eğitim Bakanlığı, 2018. Orta Öğretim Matematik Dersi (9, 10, 11 ve 12. Sınıflar) Öğretim Programları. http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=343
  • Milli Eğitim Bakanlığı İlköğretim ve Orta öğretim Programlarının Güncellenmesi. https://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_01/13152934_basYn_aYklamasY_13012017.pdf
  • OECD, 2013b. PISA 2012 Results. Excellence Through Equity: Giving Every Student the Chance to Succeed (Volume II); PISA, OECD Publishing.
  • PISA Türkiye, 2003. http://pisa.meb.gov.tr/?page_id=18
  • PISA 2012 Araştırması Ulusal Nihai Rapor. https://drive.google.com/file/d/0B2wxMX5xMcnhaGtnV2x6YWsyY2c/view
  • PISA 2012 Ulusal Ön Raporu. http://pisa.meb.gov.tr/wp-content/uploads/2013/12/pisa2012-ulusal-on-raporu.pdf
  • PISA 2015 Ulusal Raporu. http://pisa.meb.gov.tr/wp-content/uploads/2014/11/PISA2015_UlusalRapor.pdf
  • Sezgin, F.&Kavgacı, H.&Kılınç, A. Ç. (2011). Türkiye’de Eğitim Yönetimi ve Denetimi Lisansüstü Öğrencilerinin Öz Değerlendirmeleri. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, s. 168.
  • Soran, H.&Akkoyunlu, B.&Kavak, Y. (2006). Yaşam Boyu Öğrenme Becerileri ve Eğiticilerin Eğitimi Programı: Hacettepe Üniversitesi Örneği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30.
  • Şahin, A. E. (2004). Öğretmen Yeterliklerin Belirlenmesi. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, 58.
  • Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, 18 Temmuz 2017. Müfredatta Yenileme ve Değişiklik Çalışmaları, s. 27. http://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_07/18160003_basin_aciklamasi-program.pdf
  • TEDMEM, 2017. PISA’nın Dönüşümü. https://tedmem.org/mem-notlari/degerlendirme/pisanin-donusumu Türk Dil Kurumu. http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5ac4ccab176059.38074290
  • Türker, R. K. (2001). Bilim adamı yetiştirme: Dünya’da ve Türkiye’de lisansüstü eğitim, s. 21.
  • Türkiye Yeterlilikler Çerçevesinin Uygulamasına İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik, 9 Kasım 2015. http://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/3.5.20158213.pdf
  • Türkiye Yeterlilikler Veri Tabanı, 2016. http://portal.tyc.gov.tr/site/egitim
  • Yükseköğretim Kurulu, Ocak 2009. Türkiye Yükseköğretim Ulusal Yeterlilikler Çerçevesi (TYUYÇ) Ara Raporu.
  • Yükseköğretim Kurulu, Haziran 2010. Yükseköğretimde Yeniden Yapılanma: 66 Soruda Bologna Süreci Uygulamaları, s. 19.
Yıl 2017, Cilt: 6 Sayı: 8, 69 - 79, 01.12.2017

Öz

Kaynakça

  • A framework for Qualifications of the European Higher Educational Area. Bologna Working Group on Qualifications Framework, 2005. http://media.ehea.info/file/WG_Frameworks_qualification/71/0/050218_QF_EHEA_580710.pdf
  • Akçatepe, A. G. (2013). Eğitim Fakülteleri Eğitim Bilimleri Bölümü Akademisyenlerinin Yükseköğretimin Amaçlarına İlişkin Görüşleri. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Aşkar, P. Umay, A. (2001). İlköğretim Matematik Öğretmenliği Öğrencilerinin Bilgisayarla İlgili Öz-Yeterlik Algısı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21.
  • Aydın, A.&Uysal, Ş. 2015. Türkiye’nin PISA Gerçeği.
  • Bandura, A. (1994). Self – efficacy.
  • Bandura, A. (1982). Self – efficacy mechanism in human agency.
  • European Parliament Council. Recommendation of the European Parliament and of the Council of 23 April 2008 on the establishment of the European Qualifications Framework for lifelong learning. https://ec.europa.eu/ploteus/sites/eac-eqf/files/journal_en.pdf
  • Demir, C. (2011). İlköğretim Matematik Öğretmenliği Programında Öğrenim Gören Öğrencilerin Matematik Öğretimine Yönelik Öz-Yeterlik İnançları ve Tutumlarının İncelenmesi.
  • Diker (Coşkun), Y. Eğitim Reformu Girişimi, Eğitimin İçeriği Arka Plan Raporu. 2015 – 2016 Eğitim İzleme Raporu.
  • Diker (Coşkun), Y. Eğitim Reformu Girişimi, Öğretim Programları Arka Plan Raporu. 2016 – 2017 Eğitim İzleme Raporu.
  • Eraslan, A. 2009. Finlandiya’nın PISA’daki Başarısının Nedenleri: Türkiye için alınacak dersler. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, s. 238.
  • European Commission, June 2002. European Report on Quality Indicators of Lifelong Learning.
  • İleri, T.&Ahısha, A. R.&Karamustafaoğlu, O. 2017. PISA başarısı nelere bağlı? Estonya Örneği. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, s. 1.
  • Karabulut, A. 2017. MEB’in yayınlamış olduğu örnek PISA sorularının 2015 Türkçe Öğretim Programı Okuma Anlama Kazanımları Çerçevesinde Analizi. Uluslararası Eğitim Bilim ve Teknoloji Dergisi, s. 174.
  • Milli Eğitim Bakanlığı, 2018. Orta Öğretim Matematik Dersi (9, 10, 11 ve 12. Sınıflar) Öğretim Programları. http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=343
  • Milli Eğitim Bakanlığı İlköğretim ve Orta öğretim Programlarının Güncellenmesi. https://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_01/13152934_basYn_aYklamasY_13012017.pdf
  • OECD, 2013b. PISA 2012 Results. Excellence Through Equity: Giving Every Student the Chance to Succeed (Volume II); PISA, OECD Publishing.
  • PISA Türkiye, 2003. http://pisa.meb.gov.tr/?page_id=18
  • PISA 2012 Araştırması Ulusal Nihai Rapor. https://drive.google.com/file/d/0B2wxMX5xMcnhaGtnV2x6YWsyY2c/view
  • PISA 2012 Ulusal Ön Raporu. http://pisa.meb.gov.tr/wp-content/uploads/2013/12/pisa2012-ulusal-on-raporu.pdf
  • PISA 2015 Ulusal Raporu. http://pisa.meb.gov.tr/wp-content/uploads/2014/11/PISA2015_UlusalRapor.pdf
  • Sezgin, F.&Kavgacı, H.&Kılınç, A. Ç. (2011). Türkiye’de Eğitim Yönetimi ve Denetimi Lisansüstü Öğrencilerinin Öz Değerlendirmeleri. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, s. 168.
  • Soran, H.&Akkoyunlu, B.&Kavak, Y. (2006). Yaşam Boyu Öğrenme Becerileri ve Eğiticilerin Eğitimi Programı: Hacettepe Üniversitesi Örneği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30.
  • Şahin, A. E. (2004). Öğretmen Yeterliklerin Belirlenmesi. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, 58.
  • Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, 18 Temmuz 2017. Müfredatta Yenileme ve Değişiklik Çalışmaları, s. 27. http://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_07/18160003_basin_aciklamasi-program.pdf
  • TEDMEM, 2017. PISA’nın Dönüşümü. https://tedmem.org/mem-notlari/degerlendirme/pisanin-donusumu Türk Dil Kurumu. http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5ac4ccab176059.38074290
  • Türker, R. K. (2001). Bilim adamı yetiştirme: Dünya’da ve Türkiye’de lisansüstü eğitim, s. 21.
  • Türkiye Yeterlilikler Çerçevesinin Uygulamasına İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik, 9 Kasım 2015. http://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/3.5.20158213.pdf
  • Türkiye Yeterlilikler Veri Tabanı, 2016. http://portal.tyc.gov.tr/site/egitim
  • Yükseköğretim Kurulu, Ocak 2009. Türkiye Yükseköğretim Ulusal Yeterlilikler Çerçevesi (TYUYÇ) Ara Raporu.
  • Yükseköğretim Kurulu, Haziran 2010. Yükseköğretimde Yeniden Yapılanma: 66 Soruda Bologna Süreci Uygulamaları, s. 19.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Merve Baykal Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 6 Sayı: 8

Kaynak Göster

APA Baykal, M. (2017). TÜRKİYE YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ(TYÇ)’NİN ÖĞRENCİ DEĞERLENDİRME PROGRAMI (PISA) AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ. Edu 7: Yeditepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(8), 69-79.
AMA Baykal M. TÜRKİYE YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ(TYÇ)’NİN ÖĞRENCİ DEĞERLENDİRME PROGRAMI (PISA) AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ. EDU7. Aralık 2017;6(8):69-79.
Chicago Baykal, Merve. “TÜRKİYE YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ(TYÇ)’NİN ÖĞRENCİ DEĞERLENDİRME PROGRAMI (PISA) AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ”. Edu 7: Yeditepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 6, sy. 8 (Aralık 2017): 69-79.
EndNote Baykal M (01 Aralık 2017) TÜRKİYE YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ(TYÇ)’NİN ÖĞRENCİ DEĞERLENDİRME PROGRAMI (PISA) AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ. Edu 7: Yeditepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 6 8 69–79.
IEEE M. Baykal, “TÜRKİYE YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ(TYÇ)’NİN ÖĞRENCİ DEĞERLENDİRME PROGRAMI (PISA) AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ”, EDU7, c. 6, sy. 8, ss. 69–79, 2017.
ISNAD Baykal, Merve. “TÜRKİYE YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ(TYÇ)’NİN ÖĞRENCİ DEĞERLENDİRME PROGRAMI (PISA) AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ”. Edu 7: Yeditepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 6/8 (Aralık 2017), 69-79.
JAMA Baykal M. TÜRKİYE YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ(TYÇ)’NİN ÖĞRENCİ DEĞERLENDİRME PROGRAMI (PISA) AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ. EDU7. 2017;6:69–79.
MLA Baykal, Merve. “TÜRKİYE YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ(TYÇ)’NİN ÖĞRENCİ DEĞERLENDİRME PROGRAMI (PISA) AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ”. Edu 7: Yeditepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 6, sy. 8, 2017, ss. 69-79.
Vancouver Baykal M. TÜRKİYE YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ(TYÇ)’NİN ÖĞRENCİ DEĞERLENDİRME PROGRAMI (PISA) AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ. EDU7. 2017;6(8):69-7.

EDU7 dergisinde araştırma makaleleri, düşünce yazıları ve kitap analiz olmak üzere üç bölüm yer almaktadır.

Gizlilik

EDU7 dergi yönetim sistemine girilen isim ve elektronik posta adresleri gibi kişisel bilgiler, yalnızca bu derginin amaçları doğrultusunda kullanılacaktır. Bu bilgiler başka bir amaç için kullanılmayacak olup, üçüncü taraflarla paylaşılmayacaktır.

Arşivleme

EDU7 dergisinde yayınlan tüm makalelere ait üst veriler ve tam metinler TÜBİTAK ULAKBİM Sosyal Bilimler Veritabanı aracılığıyla ULAKBİM sunucularında saklanmakta ve sunulmaktadır.