Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İşbirlikli ÖTBB Yönteminin Fen Bilimleri Dersinde Problem Çözme Becerileri Üzerine Etkisi

Yıl 2023, Sayı: 49, 1 - 9, 30.06.2023
https://doi.org/10.5152/AUJKKEF.2022.222246

Öz

Bu çalışmanın amacı işbirlikli öğrenme yöntemlerinden Öğrenci Takımları Başarı Bölümleri yönteminin öğrencilerin problem çözme becerileri üzerinde herhangi bir etkisinin olup olmadığının belirlenmesidir. Araştırma kontrol gruplu yarı deneysel modele uygun olarak yürütülmüş ve araştırma verileri nicel ve nitel araştırma yöntemlerinin birlikte kullanıldığı karma araştırma deseni kullanılarak elde edilmiştir. Uygulama 7. sınıf düzeyinde yürütülmüştür. Araştırmanın verileri, modül testler, akademik başarı testi, öğrenci çalışma yaprakları ve ön bilgi test kullanılarak toplanmıştır. Araştırma 7.sınıflarda üç aşamada gerçekleştirilmiştir . Birinci aşamada 7. sınıf öğrencilerine 5. ve 6. sınıflarda görmüş olduğu konularla ilgili hazırlanan problem çöme yaprakları uygulanmıştır. İkinci aşamada; 7. sınıfların güz dönemi fen bilimleri dersinde öğrendikleri konularla ilgili hazırlanan problem çözme çalışma yaprakları uygulanmıştır. Üçüncü aşamada ise 7. sınıf öğrencilerinin henüz işlemedikleri 8. sınıf konularıyla ilgili hazırlanan problem çözme çalışma yaprakları uygulamıştır. Deney grubuna Öğrenci Takımları Başarı Bölümleri yöntemi, kontrol grubuna ise MEB’in mevcut öğretim programı uygulanmıştır. Veriler nicel ve nitel analiz yöntemleri kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmada elde edilen bulgulara göre deney grubunun problem çözme çalışma yapraklarında, modül testlerde ve akademik başarı testteki puan ortalamalarının kontrol grubuna göre anlamlı düzeyde yüksek olduğu belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Akan, Y. (2021). İnsan Ilişkileri ve Iletişim Dersinin Üniversite Öğrencilerinin Iletişim ve Problem Çözme Beceri Düzeylerine Etkisi. Millî Eğitim, 50(230), 923–938. [CrossRef]
  • Baars, M., van Gog, T., de Bruin, A., & Paas, F. (2018). Accuracy of primary school children’s immediate and delayed judgments of learning about problem-solving tasks. Studies in Educational Evaluation, 58(8), 51–59. [CrossRef]
  • Bağçeci, B., & Kınay, İ. (2013). Öğretmenlerin Problem Çözme Becerilerinin Bazı Değişkenlere Göre Incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 12(44), 335–347.
  • Callan, G. L., Rubenstein, L. D., Ridgley, L. M., & McCall, J. R. (2021). Measuring self-regulated learning during creative problem-solving with SRL microanalysis. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 15(1), 136–148. [CrossRef]
  • Çelik, H., Baykal, N. B., & Memur, H. N. K. (2020) Qualitative Data Analysis and Fundamental Principles. Journal of Qualitative Research in Education, 8(1), 379–406. [CrossRef]
  • Çİftci, S., Yayla, A., & Sağlam, A. (2021). 21. yüzyıl becerileri bağlamında öğrenci, öğretmen ve eğitim ortamları. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 24, 718–734. [CrossRef]
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2007). Research methods in education (6th ed). Routledge/Taylor & Francis Group.
  • Dewey, J. (1996). Demokrasi ve Eğitim. In T. Yılmaz (Çev.), Ege Üniversitesi Yayınları.
  • Doymuş, K. (2008). Teaching chemical bonding through jigsaw cooperative learning. Research in Science and Technological Education, 26(1), 47–57. [CrossRef]
  • Doymuş, K., Şimşek, Ü., & Bayrakçeken, S. (2004). İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Fen Bilgisi Dersinde Akademik Başarı ve Tutuma Etkisi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 1(2), 103–115.
  • Erden, S., & Yalçın, V. (2021). Probleme dayalı öğrenme yaklaşımına göre hazırlanan okul öncesi STEM etkinliklerinin çocukların problem çözme becerileri üzerindeki etkisinin incelenmesi. Trakya Eğitim Dergisi, 11(3), 1239–1250.
  • García, T., Boom, J., Kroesbergen, E. H., Núñez, J. C., & Rodríguez, C. (2019). Planning, execution, and revision in mathematics problem solving: Does the order of the phases matter? Studies in Educational Evaluation, 61, 83–93. [CrossRef]
  • Guswinda, G., Yuanita, P., & Hutapea, N. M. (2019). Improvement of mathematical problem solving and disposition ability of mts students through strategiesthink talk write in cooperative learning in kuantan singingi regency. Journal of Educational Sciences, 3(3), 377–389. [CrossRef]
  • Karakuş, G., & Ocak, G. (2020). İş Birlikli Problem Çözme Becerisine Yönelik Başarı Testi Geliştirme Çalışması. Turkish Studies-Education, 15(2), 983–997. [CrossRef]
  • Karaman Eflatun, H., & Kuloğlu, A. (2021). The pre-school teachers’ attitudes towards science teaching and their views on science and nature activities. Inonu University Journal of the Faculty of Education, 22(3), 2078–2095. [CrossRef]
  • Kuhfeld, M., Soland, J., Tarasawa, B., Johnson, A., Ruzek, E., & Liu, J. (2020). Projecting the potential ımpact of covıd-19 school closures on academic achievement. Educational Researcher, 49(8), 549–565. [CrossRef]
  • Mertoğlu, H. (2019). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Farklı Öğrenme Ortamlarında Gerçekleştirdikleri Okul Dışı Etkinliklere Ilişkin Görüşleri. İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi, 4(1), 37–60. Retrieved from https ://de rgipa rk.or g.tr/ en/pu b/jri nen/i ssue/ 46270 /4766 99
  • Okumuş, S., & Doymuş, K. (2018). İyi bir Eğitim Ortamı için Yedi Ilkenin Işbirlikli Öğrenme ve Modellerle Birlikte Uygulanmasının 6. Sınıf Öğrencilerinin Fen Başarısına Etkisi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(25), 203–238
  • Organization for Economic Co-operation and Development (2017). Retrieved from https ://ww w.oec d.org /educ ation /skil ls-be yondschool/EAG 2017C N-Tur key-T urkis h.pdf
  • Şahin, K., & Doymuş, K. (2021). Dijital Destekli Işbirlikli Öğrenci Taki. Ekev Akademi Dergisi, 85(85), 173–186. [CrossRef]
  • Sezgin, E. (2011). Problem Çözme Becerisi Ölçeğinin Geliştirilmesi [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Sunggingwati, D. (2018). Cooperative learning in peer teaching: A case study in an EFL context. Indonesian Journal of Applied Linguistics, 8(1), 149–157. [CrossRef]
  • Thurston, A., Cockerill, M., & Chiang, T. H. (2021). Assessing the differential effects of peer tutoring for tutors and tutees. Education Sciences, 11(3). [CrossRef] Educational
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Funda Eyüboğlu Bu kişi benim

Kemal Doymuş Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2023
Gönderilme Tarihi 12 Şubat 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Sayı: 49

Kaynak Göster

APA Eyüboğlu, F., & Doymuş, K. (2023). İşbirlikli ÖTBB Yönteminin Fen Bilimleri Dersinde Problem Çözme Becerileri Üzerine Etkisi. Educational Academic Research(49), 1-9. https://doi.org/10.5152/AUJKKEF.2022.222246

Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License

29929