This study examines the relationship between pragmatic awareness and communication skills by exploring the mediating role of metacognitive awareness in this interaction. The research was conducted with pre-service teachers using a quantitative method based on a correlational survey model. The sample consisted of 235 pre-service teachers studying at the faculty of education of a state university in Turkey. A validity and reliability tested scales were used to collect data. These are Metacognitive Awareness Scale, Communication Skills Scale and Pragmatic Awareness Scale. In the study, the normality of the variables' scores was examined, and after confirming that the data followed a normal distribution, the analyses were conducted. The relationships between the variables were analyzed using Pearson's Product-Moment Correlation Analysis, revealing significant correlations. A mediation model was then established for the analysis. The data collected was analyzed to evaluate the connection between pragmatic awareness and communication skills, alongside the impact of metacognitive awareness on this relationship. Findings reveal that metacognitive awareness plays a significant mediating role between pragmatic awareness and communication skills. This study highlights that enhancing metacognitive awareness during the educational processes of pre-service teachers can significantly improve their communication skills.
Pragmatic awareness metacognitive awareness communication skills pre-service teachers mediation model
SDK-2021-9831
Bu çalışma, edimbilimsel farkındalık ve iletişim becerileri arasındaki ilişkiyi, bu etkileşimde üstbilişsel farkındalığın aracılık rolünü incelemektedir. Araştırma, bir korelasyonel tarama modeline dayalı nicel bir yöntem kullanılarak yapılmıştır. Örneklem, Türkiye’deki bir devlet üniversitesinin eğitim fakültesinde öğrenim gören 235 öğretmen adayı öğrenciden oluşmaktadır. Verilerin toplanmasında, geçerlilik ve güvenilirliği test edilmiş ölçekler kullanılmıştır. Bu ölçekler, Üstbilişsel Farkındalık Ölçeği, İletişim Becerileri Ölçeği ve Edimbilimsel Farkındalık Ölçeği'dir. Çalışmada, değişkenlerin puanlarının normal dağılıma uygunluğu incelenmiş ve verilerin normal dağılım gösterdiği doğrulandıktan sonra analizlere başlanmıştır. Değişkenler arasındaki ilişkiler, Pearson Momentler Çarpanı Korelasyon Analizi kullanılarak incelenmiş ve anlamlı ilişkiler bulunmuştur. Ardından, aracılık modelinin analizi için bir model kurulmuştur. Toplanan veriler, edimbilimsel farkındalık ve iletişim becerileri arasındaki bağlantıyı, aynı zamanda bu ilişki üzerindeki üstbilişsel farkındalığın etkisini değerlendirmek amacıyla analiz edilmiştir. Bulgular, üstbilişsel farkındalığın edimbilimsel farkındalık ve iletişim becerileri arasındaki ilişkide anlamlı bir aracılık rolü oynadığını ortaya koymuştur. Bu çalışma, öğretmen adayı öğrencilerin eğitim süreçlerinde üstbilişsel farkındalığın artırılmasının, iletişim becerilerinin geliştirilmesinde önemli bir etkisi olabileceğini vurgulamaktadır.
Edimbilimsel farkındalık üstbilişsel farkındalık iletişim becerileri öğretmen adayları aracılık modeli
SDK-2021-9831
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Learning Sciences |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Project Number | SDK-2021-9831 |
Early Pub Date | January 31, 2025 |
Publication Date | |
Submission Date | November 29, 2024 |
Acceptance Date | January 16, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 56 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License