Purpose – The level of financial literacy varies depending on the education individuals receive. Financial literacy levels are expected to be different between individuals who are partially uneducated or partially educated in financial matters and individuals who have taken theoretical finance courses. The purpose of this study is to measure the financial literacy knowledge levels of students who have taken finance courses and those who have taken fewer finance courses.
Design/data/methodology – The research was conducted with a total of 134 students from Recep Tayyip Erdoğan University, Fındıklı School of Applied Sciences, Department of Finance and Banking and International Trade and Logistics. In addition to demographic questions, the survey form consists of questions about basic economics and finance, individual banking, financial statements and investment issues, which are financial literacy components. Chi-Square and T-Test were used in the analysis of these questions.
Findings – In the analyzes made according to the status of taking a finance course, significant differences were obtained between the Finance and Banking and International Trade and Logistics departments. The research results reveal that the financial literacy level of Finance and Banking Department students is significantly higher.
Originality/value – It is thought that the study will fill the gap in the literature and contribute to policy makers by clearly showing the impact of the finance courses taken by undergraduate students in similar departments on their financial literacy.
Amaç – Finansal okuryazarlık düzeyi, bireylerin aldıkları eğitimle bağlantılı olarak değişmektedir. Finansal konularda kısmen eğitim almamış veya kısmen eğitim almış bireylerle teorik finans dersleri almış bireyler arasında finansal okuryazarlık seviyelerinin farklı olması beklenir. Bu çalışmanın amacı, finans dersleri almış öğrenciler ile daha az finans dersi almış öğrencilerin finansal okuryazarlık bilgi düzeylerini ölçmektir.
Tasarım/veri/metodoloji – Araştırma Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Fındıklı Uygulamalı Bilimler Yüksekokulu Finans ve Bankacılık ile Uluslararası Ticaret ve Lojistik bölümü toplam 134 öğrenciyle yapılmıştır. Anket formu, demografik sorularının yanı sıra finansal okuryazarlık bileşenlerinden temel düzeyde ekonomi ve finans, bireysel bankacılık, finansal tablolar, yatırım konuları hakkında sorulardan oluşmaktadır. Bu soruların analizlerinde Ki-Kare ve T-Test’inden yararlanılmıştır.
Bulgular – Finans dersi alma durumuna göre yapılan analizlerde, Finans ve Bankacılık ile Uluslararası Ticaret ve Lojistik bölümleri arasında anlamlı farklılıklar elde edilmiştir. Araştırma sonuçları, Finans ve Bankacılık Bölümü öğrencilerinin finansal okuryazarlık düzeyinin daha anlamlı şekilde daha yüksek olduğunu ortaya koymaktadır.
Özgünlük/değer – Çalışmanın benzer bölümlerdeki lisans öğrencilerinin aldıkları finans derslerinin finansal okuryazarlıklarına etkisini net olarak göstermesi bakımından literatürdeki boşluğu doldurmaya ve politika yapıcılara katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
Finansal Okuryazarlık Finansal Eğitim Üniversite Öğrencileri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Hanehalkı Finansmanı ve Finansal Okuryazarlık |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 30 Mart 2024 |
Kabul Tarihi | 20 Haziran 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 2 Sayı: 1 |