Relationship Between the Digitalization of Money and Savings Trends in The Context Of Credit Cards
Yıl 2024,
Cilt: 2 Sayı: 1, 79 - 99, 23.06.2024
Aleyna Kablanoğlu
,
Halimenur Yiğit
Öz
Purpose – The aim of the study is to reveal how the adoption of credit cards, the most used digital payment tools, affects individuals' savings tendencies. The study aimed to determine the change in people's financial situations by examining digitalization's savings behavior, spending habits and financial decision-making processes. The research aims to show the impact of digitalization on savings trends and provide a comprehensive analysis.
Design/data/methodology – Data sets obtained from 365 surveys were used in the study. The collected data were tabulated and interpreted with frequency analysis using the SPSS 21 program.
Findings – Credit cards were found to be very effective in providing financial support and ease of shopping. It has been determined that the use of credit cards leads to significant changes in consumption habits. In addition, it has been determined that credit card use increases the tendency to spend because it creates the perception that credit card use does not lead to cash outflow.
Originality/value – The study examines the effects of the digitalization process of credit cards on individuals' saving habits. It aims to bring a new perspective to the financial literature and to better understand personal financial decisions by addressing the effects of digital transformation on savings behavior with a unique perspective.
Kaynakça
- Arslan, B. (2015). Kredi Kartı Kullanımının Kompulsif Satın Alma Etkisi. Ajit-E: Akademik Bilgi Teknolojileri Dergisi, 6(20), 27-40. https://doi.org/10.5824/1309-1581.2015.3.002.X
- Ataman, E., & Yildirim, D. (2022). Kredi Karti Kullanimi, Kompülsif Satin Alma, Borca Karşi Tutum Ve Finansal Refah İlişkisi. Dicle Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 12(23), 159-184. https://doi.org/10.53092/Duiibfd.1029910
- Ayla, D., Dilek, Ö., Pilatin, A., Bayrak, A. Z. (2020). Kredi Kartı Kullanımını Etkileyen Faktörlerin Analizi: Doğu Karadeniz Örneği. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(2), 245-265. https://doi.org/10.36362/Gumus.647336
- Bozkurt, E., Toktaş, Y., & Altiner, A. (2019). Türkiye’de Tasarruf Ve Finansal Okuryazarlik Üzerine Bir Araştirma. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 18(72), 1580-1605. https://doi.org/10.17755/Esosder.518727
- Chien, Y., & Devaney, S. A. (2001). The effects of credit attitude and socioeconomic factors on credit card and installment debt. The Journal of Consumer Affairs, 35(1), 162-179.
- Cebeci, İ., & Uçar, S. (2016). Bireysel Finansmanda Etkili Bir Araç: Kredi Kartı Üzerine Ampirik Bir Araştırma. Muhasebe Ve Finansman Dergisi 72, 1-20. https://doi.org/10.25095/Mufad.396714
- Çavuş, M. F. (2006). Bireysel Finansmanin Temininde Kredikartlari: Türkiye’de Kredikarti Kullanimi Üzerine Bir Araştirma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15, 173-187.
- Çımat, A., & Değirmenci, M. A. (2003). Türkiye’de Banka Ve Kredi Kartları Uygulamalarının Değerlendirilmesi. Mali Çözüm Dergisi, 64.
- Durukan, T., Elibol, H., & Özhavzalı, M. (2005). Kredikartlarındakitaksit Uygulamasının Tüketicinin Harcama Alışkanlıkları Üzerindeki Etkisiniölçmeye Yönelik Bir Araştırma Kırıkkale İliörneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13, 143-153.
- Eren, B. A. (2020). Alışverişlerde Temassız Kredi Kartı Kullanım Niyetini Etkileyen Unsurların Belirlenmesi: Nesnelerin İnterneti Kavramının Bankacılık Yansıması. Bankacılar Dergisi, 115, 107-127.
- Girginer, N., Erken Çelik, A., & Uçkun, N. (2008). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi öğrencilerinin kredi kartı kullanımlarına yönelik bir araştırma. Anadolu University Journal of Social Sciences, 8(1).
- Girginer, N., Çelik, A. E., & Uçkun, N. (2011). Kredi Kartı Tutum Ölçeği Üzerine Bir Yapısal Eşitlik Modeli Uygulaması. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(1), 17-30.
- BKM, 2024. Kart Sayıları. https://bkm.com.tr/kart-sayilari/ Erişim Tarihi: 20 Şubat 2024.
- Joo, S., Grable, J. E., & Bagwell, D. C. (2003). Credit card attitudes and behaviors of college students. College Student Journal, 37(3), 8-15.
- Karamustafa, K., & Biçkes, D. M. (2003). Kredi Kartı Sahip Ve Kullanıcılarının Kredi Kartı Kullanımlarını Değerlendirmeye Yönelik Bir Araştırma: Nevşehir Örneği. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(15), 91-113.
- Kaya, F. (2009). Türkiye’de Kredi Kartı Uygulaması. Türkiye Bankalar Birliği: Ankara.
- Mae, N. (2002). Credit Card Usage Continues Among College Students. from http://www.nelliemae.com/library/cc_use.html, Erişim Tarihi: 12 Mart 2024.
- Özkul, F. U., & Tapşın, G. (2010). Kredi Kartı Kullanımı ile Kullanılabilir Gelirin Tüketim Üzerindeki Etkisi ve Türkiye Ekonomisi Üzerine Bir Ampirik Çalışma. Muhasebe Ve Finansman Dergisi, 47, 138-153.
- Pilatin, A., (2023). Türkiye'de Bankacılık Sektörü, Dijital ve Mobil Bankacılığın Gelişimi. Güncel İktisadi ve İdari Bilimler Araştırmaları Kavramlar, Araştırmalar ve Uygulama (pp.133-154), Lyon: Livre De Lyon.
- Pilatin, A. (2021). Tüketicilerin Kredi Kartı Kullanımını Etkileyen Faktörler: Ordu İli Örneği. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(2), 1400-1426. https://doi.org/10.33437/ksusbd.739952
- Pilatin, A., & Dilek, Ö. (2021). Tüketicilerin Online Alışveriş Alışkanlıklarının Demografik Özelikler Bakımından İncelenmesi: Doğu Karadeniz Şehirleri Üzerinde Bir Araştırma. Aksaray Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13(1), 11-28.
- Tuğay, Y., & Başgül, Ö. (2007). Önemli Bir Finansman Kaynağı Olarak Kredikartları: Kredikartlarının Kart Sahiplerinin Harcamaları Üzerindeki Etkisini Belirlemeye Yönelik Burdur İlinde Bir Araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 12(3), 215-226.
- Yıldırım, M. & Demir, H. (2021). Kredi Kartı Harcamalarını Etkileyen Makroekonomik Faktörler Ve Covid-19 Pandemi Dönemi Üzerine Bir İnceleme. Ekonomi Politika Ve Finans Araştırmaları Dergisi, 6(1), 159-180. https://doi.org/10.30784/Epfad.830559
Kredi Kartı Bağlamında Paranın Dijitalleşmesi İle Tasarruf Eğilimleri Arasındaki İlişki
Yıl 2024,
Cilt: 2 Sayı: 1, 79 - 99, 23.06.2024
Aleyna Kablanoğlu
,
Halimenur Yiğit
Öz
Amaç – Çalışmanın amacı dijital ödeme araçlarından en fazla kullanılanı olan kredi kartlarının benimsenmesiyle, bireylerin tasarruf eğilimlerinin nasıl etkilediğini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Çalışmada, dijitalleşmenin kişilerin birikim yapma davranışlarını, harcama alışkanlıklarını ve finansal karar alma süreçlerini inceleyerek, kişilerin finansal durumlarındaki değişikliği belirleyebilmek amaçlanmıştır. Araştırmada dijitalleşmenin tasarruf eğilimleri üzerindeki etkisini göstermek ve kapsamlı bir analiz sunmak hedeflemektedir.
Tasarım/veri/metodoloji – Çalışmada 365 adet anketten elde edilen veri seti kullanılmıştır. Toplanan veriler SPSS 21 programı kullanılarak frekans analizi ile tablo haline getirilerek yorumlanmıştır.
Bulgular – Kredi kartlarının mali destek sağlama ve alışveriş kolaylığı konusunda oldukça etkili olduğu belirlenmiştir. Kredi kartı kullanımının tüketim alışkanlıklarında önemli değişikliklere yol açtığı belirlenmiştir. Bununla birlikte kredi kartı kullanımının bireylerde nakit para çıkışına yol açmadığı algısı oluşturması sebebiyle harcama eğilimini arttırdığı belirlenmiştir.
Özgünlük/değer – Kredi kartlarının dijitalleşme sürecinde bireylerin tasarruf alışkanlıkları üzerindeki etkileri önemlidir. Kredi kartı kullanımının yaygınlaşmasıyla yaşanan dijital dönüşümün tasarruf davranışlarına olan etkilerini özgün bir perspektifle ele alarak, finansal literatüre yeni bir bakış açısı getirme ve kişisel finansal kararları daha iyi anlama amacını taşımaktadır.
Kaynakça
- Arslan, B. (2015). Kredi Kartı Kullanımının Kompulsif Satın Alma Etkisi. Ajit-E: Akademik Bilgi Teknolojileri Dergisi, 6(20), 27-40. https://doi.org/10.5824/1309-1581.2015.3.002.X
- Ataman, E., & Yildirim, D. (2022). Kredi Karti Kullanimi, Kompülsif Satin Alma, Borca Karşi Tutum Ve Finansal Refah İlişkisi. Dicle Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 12(23), 159-184. https://doi.org/10.53092/Duiibfd.1029910
- Ayla, D., Dilek, Ö., Pilatin, A., Bayrak, A. Z. (2020). Kredi Kartı Kullanımını Etkileyen Faktörlerin Analizi: Doğu Karadeniz Örneği. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(2), 245-265. https://doi.org/10.36362/Gumus.647336
- Bozkurt, E., Toktaş, Y., & Altiner, A. (2019). Türkiye’de Tasarruf Ve Finansal Okuryazarlik Üzerine Bir Araştirma. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 18(72), 1580-1605. https://doi.org/10.17755/Esosder.518727
- Chien, Y., & Devaney, S. A. (2001). The effects of credit attitude and socioeconomic factors on credit card and installment debt. The Journal of Consumer Affairs, 35(1), 162-179.
- Cebeci, İ., & Uçar, S. (2016). Bireysel Finansmanda Etkili Bir Araç: Kredi Kartı Üzerine Ampirik Bir Araştırma. Muhasebe Ve Finansman Dergisi 72, 1-20. https://doi.org/10.25095/Mufad.396714
- Çavuş, M. F. (2006). Bireysel Finansmanin Temininde Kredikartlari: Türkiye’de Kredikarti Kullanimi Üzerine Bir Araştirma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15, 173-187.
- Çımat, A., & Değirmenci, M. A. (2003). Türkiye’de Banka Ve Kredi Kartları Uygulamalarının Değerlendirilmesi. Mali Çözüm Dergisi, 64.
- Durukan, T., Elibol, H., & Özhavzalı, M. (2005). Kredikartlarındakitaksit Uygulamasının Tüketicinin Harcama Alışkanlıkları Üzerindeki Etkisiniölçmeye Yönelik Bir Araştırma Kırıkkale İliörneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13, 143-153.
- Eren, B. A. (2020). Alışverişlerde Temassız Kredi Kartı Kullanım Niyetini Etkileyen Unsurların Belirlenmesi: Nesnelerin İnterneti Kavramının Bankacılık Yansıması. Bankacılar Dergisi, 115, 107-127.
- Girginer, N., Erken Çelik, A., & Uçkun, N. (2008). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi öğrencilerinin kredi kartı kullanımlarına yönelik bir araştırma. Anadolu University Journal of Social Sciences, 8(1).
- Girginer, N., Çelik, A. E., & Uçkun, N. (2011). Kredi Kartı Tutum Ölçeği Üzerine Bir Yapısal Eşitlik Modeli Uygulaması. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(1), 17-30.
- BKM, 2024. Kart Sayıları. https://bkm.com.tr/kart-sayilari/ Erişim Tarihi: 20 Şubat 2024.
- Joo, S., Grable, J. E., & Bagwell, D. C. (2003). Credit card attitudes and behaviors of college students. College Student Journal, 37(3), 8-15.
- Karamustafa, K., & Biçkes, D. M. (2003). Kredi Kartı Sahip Ve Kullanıcılarının Kredi Kartı Kullanımlarını Değerlendirmeye Yönelik Bir Araştırma: Nevşehir Örneği. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(15), 91-113.
- Kaya, F. (2009). Türkiye’de Kredi Kartı Uygulaması. Türkiye Bankalar Birliği: Ankara.
- Mae, N. (2002). Credit Card Usage Continues Among College Students. from http://www.nelliemae.com/library/cc_use.html, Erişim Tarihi: 12 Mart 2024.
- Özkul, F. U., & Tapşın, G. (2010). Kredi Kartı Kullanımı ile Kullanılabilir Gelirin Tüketim Üzerindeki Etkisi ve Türkiye Ekonomisi Üzerine Bir Ampirik Çalışma. Muhasebe Ve Finansman Dergisi, 47, 138-153.
- Pilatin, A., (2023). Türkiye'de Bankacılık Sektörü, Dijital ve Mobil Bankacılığın Gelişimi. Güncel İktisadi ve İdari Bilimler Araştırmaları Kavramlar, Araştırmalar ve Uygulama (pp.133-154), Lyon: Livre De Lyon.
- Pilatin, A. (2021). Tüketicilerin Kredi Kartı Kullanımını Etkileyen Faktörler: Ordu İli Örneği. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(2), 1400-1426. https://doi.org/10.33437/ksusbd.739952
- Pilatin, A., & Dilek, Ö. (2021). Tüketicilerin Online Alışveriş Alışkanlıklarının Demografik Özelikler Bakımından İncelenmesi: Doğu Karadeniz Şehirleri Üzerinde Bir Araştırma. Aksaray Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13(1), 11-28.
- Tuğay, Y., & Başgül, Ö. (2007). Önemli Bir Finansman Kaynağı Olarak Kredikartları: Kredikartlarının Kart Sahiplerinin Harcamaları Üzerindeki Etkisini Belirlemeye Yönelik Burdur İlinde Bir Araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 12(3), 215-226.
- Yıldırım, M. & Demir, H. (2021). Kredi Kartı Harcamalarını Etkileyen Makroekonomik Faktörler Ve Covid-19 Pandemi Dönemi Üzerine Bir İnceleme. Ekonomi Politika Ve Finans Araştırmaları Dergisi, 6(1), 159-180. https://doi.org/10.30784/Epfad.830559