Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Metaphorical Perceptions of Students from Science Art Center Art Department About Fine Arts High Schools (Rize Case)

Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 1, 1 - 19, 15.07.2019

Öz



The aim of the study is to measure perceptions
of students in the field of art and science of fine arts high schools. Fine
arts high school has been chosen because of the fact that the talented students
are in the field of painting. In this study, descriptive research method was
used to describe metaphors of metaphor producing students. Fine Arts High
Schools can be defined as "institutions which select students through
aptitude tests aiming to place students at a higher level of education after
four years of education ". Fine Arts High schools are often used in
combination with the following concepts: special ability, interest and ability,
originality, freedom. Fine Art High Schools enables the students to have
education in the field of fine arts based on their interest and talents, to be
prepared for higher education programs requiring special ability, to conduct
researches in their field, to be able to interpret and practice based on their
talents, to be creative and productive people and to recognize and interpret
national and international artworks. In selection of students in Science Art
Center, Tablet Computer Group Assessment Application process, the students who
achieved the required achievement level are subjected to individual assessment
based on their aptitudes (general mental, art, music). In this context, the
perceptions of the students who are selected to the Science Art Centers about
the Fine Arts High School are important because Fine Arts High Schools are
considered as the upper echelon of the education process. As a result of the
research, it was observed that 30 students produced different metaphors for the
concept of fine arts high school. These metaphors are divided into 10
categories and are the category to teach category art that has 20% of the
highest. The lowest percentage is 2.2% as the place of art.




Kaynakça

  • Arslan M. M. & Bayrakçı M. (2006). Metaforik düşünme ve öğrenme yaklaşımının eğitim öğretim açısından incelenmesi. Milli Eğitim, 171,100-108
  • Cerit, Y. (2008). Öğretmen kavramı ile ilgili metaforlara ilişkin öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(4), 693-712.
  • Çalışkan, N. (2009). Metaforların izinde bir yazarın kavramlar dünyasına giriş: Cemil Meriç’in bu ülkesinde kitap metaforları. Dil Araştırmaları. 4, 87-100.
  • Döş, İ. (2010) Aday Öğretmenlerin Müfettişlik Kavramına İlişkin Metafor Algıları. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(3), 607-629.
  • Draaisma, D. (2007). Metaphors of memory: A history of ideas about the mind (Çev. G. Koca). İstanbul: Metis Press
  • Eraslan, L.(2011). Sosyolojik metaforlar. Akademik Bakış,27, 1-22.
  • Keklik, N. (1984). Felsefe bakımından metafor. İstanbul Üniversitesi Felsefe Arkivi Dergisi, (25).
  • Lakoff, G., Johnson M. (2005). Metaforlar Hayat Anlam ve Dil. İstanbul: Paradigma Yayıncılık.
  • Lakoff, G. &Johnson, M. (2007) Metaforlar: hayat, anlam ve dil (Çev: Gökhan YavuzDemir) Ankara: Paradigma.
  • Morgan, G.(1998). Yönetim ve örgüt teorilerinde metafor.(Çev: Gündüz Bulut) İstanbul:Mess
  • Saban, A. (2008). Okula ilişkin metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 55, 459-496.
  • Saban, A. (2004). Giriş düzeyindeki sınıf öğretmeni adaylarının “öğretmen” kavramınailişkin ileri sürdükleri metaforlar. Türk Eğitim Bilimleri. 2(2), 131-155.
  • Saban, A.,Koçbeker, B. N. & Saban A. (2006). Öğretmen adaylarının öğretmen kavramına ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri (EducationalSciences: Theory&Practice),6(2), 461-522 Sözer, Ö.(2009).Felsefenin Abc’si (4. Baskı).İstanbul: Say Yayınları.
  • Sticht, T. G. (1993). Educational uses of metaphor, in A. Ortony (Ed.), Metaphor and Thought, (pp. 621-632), Cambridge: Cambridge University Press.
  • Ünsal, S., Korkmaz, F & Çetin, A .(2016).Lise Öğrencilerinin ‘‘Felsefe’’ Kavramına Yönelik Metafor Algılarının İncelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 16 (3), 1047-1064.
  • Yıldırım, A. &Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara:Seçkin Yayıncılık.

Bilim Sanat Merkezi Resim Alanı Öğrencilerinin Güzel Sanatlar Lisesi Kavramına İlişkin Metaforik Algıları

Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 1, 1 - 19, 15.07.2019

Öz



Araştırmanın amacı bilim sanat
merkezi resim alanı öğrencilerinin güzel sanatlar liseleri ile ilgili algılarını
anlamak ve yorumlamaktır. Üstün yetenekli bu öğrencilerin resim alanında
olmasından dolayı bir üst kademe olarak güzel sanatlar lisesi seçilmiştir.
Yapılan çalışmada metafor üreten öğrencilerin bu metaforlarını betimleyebilmek
için içerik analizinden yararlanılmıştır. Katılımcıların ürettiği metaforlar,
araştırmacı tarafından güzel sanatlar lisesini neye ve hangi yönüyle
benzettiklerinden yola çıkarak gruplandırılmış ve yorumlanmıştır. Güzel
sanatlar liseleri, “yetenek sınavıyla öğrenci seçen dört yıllık eğitim
sonrasında öğrenciyi bir üst eğitim kademesine yerleştirmeyi amaçlayan
kurumlar” olarak tanımlanabilir. Güzel sanatlar liseleri, genellikle şu
kavramlarla kullanılmaktadır: özel yetenek, ilgi ve yetenek, özgünlük,
özgürlük. Güzel Sanatlar Liseleri öğrencilerin, güzel sanatlar alanında ilgi ve
yetenekleri doğrultusunda eğitim-öğretim görmelerini, özel yetenek gerektiren
yükseköğretim programlarına hazırlanmalarını, alanlarında araştırmacılığa
yönelmelerini, yetenekleri doğrultusunda yorum ve uygulamalar yapabilen,
yaratıcı ve üretken kişiler olarak yetişmelerini ve millî ve milletler arası
sanat eserlerini tanımalarını ve yorumlamalarını sağlamaktadır. Bilim sanat
merkezi öğrenci seçiminde ise tablet bilgisayar grup tarama uygulama süreci
sonrasında ise yetenek alanlarına göre belirlenen puan barajını geçen
öğrenciler yine yetenek alanlarına (genel zihinsel, resim, müzik) göre bireysel
değerlendirmeye alınır. Bu bağlamda bilim sanat merkezlerinin resim alanına
sınav ile seçilen öğrencilerinin güzel sanatlar liselerine karşı sahip
oldukları algının belirlenmesi önem arz etmektedir. Araştırmanın bulgularında
güzel sanatlar lisesi kavramına yönelik olarak 30 öğrencinin de birbirinden
farklı metaforlar ürettikleri gözlemlenmiştir. Bu metaforlar 10 kategoriye
ayrılmış ve en yüksek orana sahip kategori (% 20) “sanatı öğretmek olarak”
kategorisidir. En düşük yüzdeye ise (% 2.2) “sanatın yeri olarak”  kategorisi sahiptir.





Kaynakça

  • Arslan M. M. & Bayrakçı M. (2006). Metaforik düşünme ve öğrenme yaklaşımının eğitim öğretim açısından incelenmesi. Milli Eğitim, 171,100-108
  • Cerit, Y. (2008). Öğretmen kavramı ile ilgili metaforlara ilişkin öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(4), 693-712.
  • Çalışkan, N. (2009). Metaforların izinde bir yazarın kavramlar dünyasına giriş: Cemil Meriç’in bu ülkesinde kitap metaforları. Dil Araştırmaları. 4, 87-100.
  • Döş, İ. (2010) Aday Öğretmenlerin Müfettişlik Kavramına İlişkin Metafor Algıları. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(3), 607-629.
  • Draaisma, D. (2007). Metaphors of memory: A history of ideas about the mind (Çev. G. Koca). İstanbul: Metis Press
  • Eraslan, L.(2011). Sosyolojik metaforlar. Akademik Bakış,27, 1-22.
  • Keklik, N. (1984). Felsefe bakımından metafor. İstanbul Üniversitesi Felsefe Arkivi Dergisi, (25).
  • Lakoff, G., Johnson M. (2005). Metaforlar Hayat Anlam ve Dil. İstanbul: Paradigma Yayıncılık.
  • Lakoff, G. &Johnson, M. (2007) Metaforlar: hayat, anlam ve dil (Çev: Gökhan YavuzDemir) Ankara: Paradigma.
  • Morgan, G.(1998). Yönetim ve örgüt teorilerinde metafor.(Çev: Gündüz Bulut) İstanbul:Mess
  • Saban, A. (2008). Okula ilişkin metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 55, 459-496.
  • Saban, A. (2004). Giriş düzeyindeki sınıf öğretmeni adaylarının “öğretmen” kavramınailişkin ileri sürdükleri metaforlar. Türk Eğitim Bilimleri. 2(2), 131-155.
  • Saban, A.,Koçbeker, B. N. & Saban A. (2006). Öğretmen adaylarının öğretmen kavramına ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri (EducationalSciences: Theory&Practice),6(2), 461-522 Sözer, Ö.(2009).Felsefenin Abc’si (4. Baskı).İstanbul: Say Yayınları.
  • Sticht, T. G. (1993). Educational uses of metaphor, in A. Ortony (Ed.), Metaphor and Thought, (pp. 621-632), Cambridge: Cambridge University Press.
  • Ünsal, S., Korkmaz, F & Çetin, A .(2016).Lise Öğrencilerinin ‘‘Felsefe’’ Kavramına Yönelik Metafor Algılarının İncelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 16 (3), 1047-1064.
  • Yıldırım, A. &Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara:Seçkin Yayıncılık.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Esra Yıldırım

Yayımlanma Tarihi 15 Temmuz 2019
Gönderilme Tarihi 14 Ekim 2018
Kabul Tarihi 6 Mayıs 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yıldırım, E. (2019). Bilim Sanat Merkezi Resim Alanı Öğrencilerinin Güzel Sanatlar Lisesi Kavramına İlişkin Metaforik Algıları. Ege Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 2(1), 1-19.