Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

CORPORATE COMMUNICATION IN THE PANDEMIC PERIOD: A RESEARCH ON THE CONTENTS OF SUPERMARKET CHAINS IN DIGITAL

Yıl 2022, , 4 - 21, 29.04.2022
https://doi.org/10.56075/egemiadergisi.996794

Öz

Corporate communication is explained as a management function that controls the whole communication strategy and process of a company. Within the corporate communication strategy, companies determine their messages and media selection to with communicate their internal and/or external stakeholders. In this manner, corporations transfer their corporate identity and create a positive corporate image in their customers’ minds. During the covid-19 pandemic, because of the restricted social life, digital media channels gain their importance for companies to communicate with their stakeholders. In the restricted social life period, the business volume of supermarkets grew. This study aims to explain supermarkets chains’ digital media usage. From this point, the contents of four different companies which are Migros, CarrefourSA, A101, Şok Marketler are analyzed with the content analysis method. In the findings, it was found that not only promotional content but also content on different themes such as sports, education, and nutrition are used to reach the target audience. As a result, supermarket chains’ usage of digital. As a result, it is found that the examined organizations produce content similar to traditional media content.

Kaynakça

  • A101 YouTube. (2020a). Yasemin ile Pratik Egzersizler | Kalça Hareketleri | A101. https://www.youtube.com/watch?v=iQtcRwrR6eA. Erişim Tarihi: 14 Nisan 2021.
  • A101 YouTube. (2020b). Türkiye’nin Tüm Market Çalışanlarına Teşekkürlerimizle... https://www.youtube.com/watch?v=OgLFItfENII. Erişim Tarihi: 14 Nisan 2021.
  • Akıncı Vural, B. - Özdava, B. (2019). Kurumsal Blogların Kurumsal Markalara Etkisi. Trakya Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi E-Dergi, 7(2), 78-97.
  • Akıncı Vural, B. - Maden, D. (2011). Dijital Platformların Kurumsal İletişim Üzerindeki Etkileri. Yeni Düşünceler Dergisi, (6), 189-206.
  • Argenti, P. A. - Barnes, C. M. (2009). Digital Strategies for Powerful Corporate Communications. McGraw-Hill.
  • Arslan, E. (2020). Deloitte Analiz Etti: Covid-19 Salgını Türkiye’de Hangi Sektörleri Ne Kadar Etkiledi? https://www.marketingturkiye.com.tr/haberler/deloitte-analiz-etti-covid-19-salgini-turkiyede-hangi-sektorleri-ne-kadar-etkiledi/. Erişim Tarihi: 21 Mayıs 2021.
  • Bankalararası Kart Merkezi. (tarih yok). Seçilen Aya Ait Genel İstatistik. https://bkm.com.tr/secilen-aya-ait-istatistikler/?filter_year=2021&filter_month=3&List=Listele. Erişim Tarihi: 28 Temmuz 2021.
  • boomsocial.com. (2021a). Youtube | Alışveriş | Marketler Sektörü Video Kanalları. https://www.boomsocial.com/Youtube/UlkeSektor/turkey/alisveris/marketler. Erişim Tarihi: 4 Ağustos 2021.
  • boomsocial.com. (2021b). Facebook | Alışveriş | Marketler Sektörü Hayran Sayfaları. https://www.boomsocial.com/Facebook/UlkeAltSektor/turkey/alisveris/marketler. Erişim Tarihi: 4 Ağustos 2021.
  • boomsocial.com. (2021c). Twitter | Alışveriş | Marketler Sektörü Hesapları. https://www.boomsocial.com/Twitter/UlkeAltSektor/turkey/alisveris/marketler. Erişim Tarihi: 4 Ağustos 2021.
  • boomsocial.com. (2021d). Instagram | Alışveriş | Marketler Sektörü Hesapları. https://www.boomsocial.com/Instagram/UlkeAltSektor/turkey/alisveris/marketler. Erişim Tarihi: 4 Ağustos 2021.
  • CarrefourSA YouTube. (2020a). Evde Ne Lazımsa CarrefourSA!. https://www.youtube.com/watch?v=mfdToAeKdq4. Erişim Tarihi: 13 Nisan 2021.
  • CarrefourSA YouTube. (2020b). Evde Ne Lazımsa CarrefourSA!. https://www.youtube.com/watch?v=PDgRFh4MXBc. Erişim Tarihi: 13 Nisan 2021.
  • CarrefourSA YouTube. (2020c). Hep Birlikte Türkiye İçin Ne Lazımsa Yapmaya Devam Edeceğiz!. https://www.youtube.com/watch?v=Wd7j6lnzGM4. Erişim Tarihi: 13 Nisan 2021.
  • Çetintaş, H. B. (2014). Bir Kurumsal İletişim Stratejisi Olarak Bloglar. Selçuk İletişim Dergisi, 8(3), 92-121.
  • Cornelissen, J. (2019). Kurumsal İletişim. Ed. Ç. Sohodol Bir ve İ. Karademirlidağ Suher. İstanbul: The Kitap.
  • Dowling, G. R. (2006). Communicating Reputation Through Stories. California Management Review, 49(1), 82–100.
  • Elden, M. (2005). Kurum Kimliği ve Kurumsal Reklam Arasındaki İlişki. Yeni Düşünceler, 1(1), 53–60.
  • Freeman, R. E. - Harrison, J. S. - Wicks, A. C. (2007). Managing for Stakeholders: Survival, Reputation, and Success. New Haven & London: Yale University Press.
  • Gray, E. R. - Balmer, J. M. T. (1998). Managing Corporate Image and Corporate Reputation. Long Range Planning, 31(5), 695–702. doi:10.1016/S0024-6301(98)00074-0
  • Kemp, S. (2021). Digital 2021: Turkey. https://datareportal.com/reports/digital-2021-turkey. Erişim Tarihi: 21 Mayıs 2021.
  • Kurumsal İletişimciler Derneği. (2021). Kurumsal İletişimin Geleceği. https://www.kid.com.tr/wp-content/uploads/2021/10/kid-rapor-son.pdf. Erişim Tarihi: 17 Aralık 2021.
  • Llia, L. - Balmer, J. M. T. (2012). Corporate Communication And Corporate Marketing:Their Nature, Histories, Differences and Similarities. Corporate Communications: An International Journal, 17(4), 415–433. doi:10.1108/13563281211274121
  • Migros YouTube. (2020a). Nilgün Belgün ile Akşam Sohbetleri Konuğu: Saba Tümer. https://www.youtube.com/watch?v=IE0mnG_JKo8&list=PL7UMWZJHCbDoLO51kebyHhOqteoZq0uX-&index=2. Erişim Tarihi: 21 Mayıs 2021.
  • Migros YouTube. (2020b). Tüm Market Çalışanlarına Teşekkür Ederiz, İyi Ki Varsınız. https://www.youtube.com/watch?v=yRgtTNa4aqo adresinden erişildi. Erişim Tarihi: 13 Nisan 2020.
  • Migros YouTube. (2021). Signal White Now Katkılarıyla; Aslı Turanlı ile Ağız Bakım Önerileri. https://www.youtube.com/watch?v=IJ3PQizxlIM. Erişim Tarihi: 15 Nisan 2020.
  • Önder, N. (2020). Türkiye’nin Pandemide Online Alışveriş Karnesi. https://www.marketingturkiye.com.tr/haberler/turkiyenin-pandemide-online-alisveris-karnesi/. Erişim Tarihi: 21 Mayıs 2021.
  • Seitel, F. P. (2000). The Practice of Public Relations (13. bs.). Essex: Pearson.
  • Şok Marketler YouTube. (2020a). Cemil ve Absurdman Eğlenceli Muhabbetlerini Bu Kez #ŞOK Atıştırmalıklar Eşliğinde Yapıyor! ? https://www.youtube.com/watch?v=dXSYNNiQ1Ps. Erişim Tarihi: 13 Nisan 2020.
  • Şok Marketler YouTube. (2020b). Leziz Piyale Makarna ile hazırlanan #ŞOKLezzetliTarif’imiz Burger Makarna ile tanışın! ? https://www.youtube.com/watch?v=EyLRorthgmg adresinden Erişim Tarihi: 13 Nisan 2020.
  • Şok Marketler YouTube. (2020c). ŞOK Ailesine En İçten Teşekkürlerimizle! https://www.youtube.com/watch?v=wq-VILWzNKk. Erişim Tarihi: 13 Nisan 2020.
  • Topçu, F. E. (2020). Pandemi Süreci, Alışveriş Alışkanlıklarını Değiştirdi. https://www.aa.com.tr/tr/sirkethaberleri/finans/pandemi-sureci-alisveris-aliskanliklarini-degistirdi/658305. Erişim Tarihi: 21 Mayıs 2021.
  • van Riel, C. B. M. - Fombrun, C. J. (2007). Essentials of Corporate Communication. Londra & New York: Routledge.
  • zeo.org. (2020). Online Market Q4 Sektör Raporu. https://zeo.org/Q4-sektor-raporlari/online-market-sektor-raporu.pdf%0A. Erişim Tarihi: 13 Nisan 2021.

PANDEMİ DÖNEMİNDE KURUMSAL İLETİŞİM: MARKET ZİNCİRLERİNİN DİJİTAL ORTAMDAKİ PAYLAŞIMLARINA YÖNELİK BİR İNCELEME

Yıl 2022, , 4 - 21, 29.04.2022
https://doi.org/10.56075/egemiadergisi.996794

Öz

Kurumsal iletişim, bir kurumun tüm iletişim faaliyetlerinin yönetilmesi ve koordine edilmesini sağlayan bir iletişim fonksiyonu olarak açıklanmaktadır. Kurumlar hem iç hem de dış paydaşlarına yönelik mesajları kurumsal iletişim stratejileri kapsamında belirlenen mecraları kullanarak iletmektedir. Böylelikle hem kurumsal kimliğin aktarımı sağlanmakta hem de kuruma yönelik tutum dolayısıyla imaj oluşumuna katkı sunulmaktadır. Kurumların geleneksel mecraların yanı sıra dijital mecralarda da bulunmasının kaçınılmaz olmasıyla bu mecralar yalnızca ürün tanıtımı için değil kuruma olumlu tutum sağlayacak içeriklerin de paylaşıldığı yerler olarak dikkat çekmektedir. Bu noktadan hareketle pandemi döneminde diğer sektörlerden farklı olarak yoğun çalışma temposunu sürdüren zincir marketlerin dijital mecralardaki paylaşımları içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. İnceleme hem fiziksel hem de dijital olarak hizmet veren Migros, CarrefourSA, A101, Şok Marketler markalarıyla sınırlandırılmıştır. Araştırmanın sonuçlarında zincir marketlerin ürün tanıtımlarının yanı sıra reklamlar, gezi içerikleri, pandemi dönemiyle de ilişkili olarak spor, kültür-sanat içerikleri olduğu sonucuna ulaşılmıştır. İçerik yükleme sıklıklarının ise kampanya dönemlerine göre farklılık gösterdiği belirlenmiştir. Çalışma kapsamında dijital mecralardaki içeriklerin geleneksel mecralardaki içeriklere olan benzerliği dikkat çekmektedir.

Kaynakça

  • A101 YouTube. (2020a). Yasemin ile Pratik Egzersizler | Kalça Hareketleri | A101. https://www.youtube.com/watch?v=iQtcRwrR6eA. Erişim Tarihi: 14 Nisan 2021.
  • A101 YouTube. (2020b). Türkiye’nin Tüm Market Çalışanlarına Teşekkürlerimizle... https://www.youtube.com/watch?v=OgLFItfENII. Erişim Tarihi: 14 Nisan 2021.
  • Akıncı Vural, B. - Özdava, B. (2019). Kurumsal Blogların Kurumsal Markalara Etkisi. Trakya Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi E-Dergi, 7(2), 78-97.
  • Akıncı Vural, B. - Maden, D. (2011). Dijital Platformların Kurumsal İletişim Üzerindeki Etkileri. Yeni Düşünceler Dergisi, (6), 189-206.
  • Argenti, P. A. - Barnes, C. M. (2009). Digital Strategies for Powerful Corporate Communications. McGraw-Hill.
  • Arslan, E. (2020). Deloitte Analiz Etti: Covid-19 Salgını Türkiye’de Hangi Sektörleri Ne Kadar Etkiledi? https://www.marketingturkiye.com.tr/haberler/deloitte-analiz-etti-covid-19-salgini-turkiyede-hangi-sektorleri-ne-kadar-etkiledi/. Erişim Tarihi: 21 Mayıs 2021.
  • Bankalararası Kart Merkezi. (tarih yok). Seçilen Aya Ait Genel İstatistik. https://bkm.com.tr/secilen-aya-ait-istatistikler/?filter_year=2021&filter_month=3&List=Listele. Erişim Tarihi: 28 Temmuz 2021.
  • boomsocial.com. (2021a). Youtube | Alışveriş | Marketler Sektörü Video Kanalları. https://www.boomsocial.com/Youtube/UlkeSektor/turkey/alisveris/marketler. Erişim Tarihi: 4 Ağustos 2021.
  • boomsocial.com. (2021b). Facebook | Alışveriş | Marketler Sektörü Hayran Sayfaları. https://www.boomsocial.com/Facebook/UlkeAltSektor/turkey/alisveris/marketler. Erişim Tarihi: 4 Ağustos 2021.
  • boomsocial.com. (2021c). Twitter | Alışveriş | Marketler Sektörü Hesapları. https://www.boomsocial.com/Twitter/UlkeAltSektor/turkey/alisveris/marketler. Erişim Tarihi: 4 Ağustos 2021.
  • boomsocial.com. (2021d). Instagram | Alışveriş | Marketler Sektörü Hesapları. https://www.boomsocial.com/Instagram/UlkeAltSektor/turkey/alisveris/marketler. Erişim Tarihi: 4 Ağustos 2021.
  • CarrefourSA YouTube. (2020a). Evde Ne Lazımsa CarrefourSA!. https://www.youtube.com/watch?v=mfdToAeKdq4. Erişim Tarihi: 13 Nisan 2021.
  • CarrefourSA YouTube. (2020b). Evde Ne Lazımsa CarrefourSA!. https://www.youtube.com/watch?v=PDgRFh4MXBc. Erişim Tarihi: 13 Nisan 2021.
  • CarrefourSA YouTube. (2020c). Hep Birlikte Türkiye İçin Ne Lazımsa Yapmaya Devam Edeceğiz!. https://www.youtube.com/watch?v=Wd7j6lnzGM4. Erişim Tarihi: 13 Nisan 2021.
  • Çetintaş, H. B. (2014). Bir Kurumsal İletişim Stratejisi Olarak Bloglar. Selçuk İletişim Dergisi, 8(3), 92-121.
  • Cornelissen, J. (2019). Kurumsal İletişim. Ed. Ç. Sohodol Bir ve İ. Karademirlidağ Suher. İstanbul: The Kitap.
  • Dowling, G. R. (2006). Communicating Reputation Through Stories. California Management Review, 49(1), 82–100.
  • Elden, M. (2005). Kurum Kimliği ve Kurumsal Reklam Arasındaki İlişki. Yeni Düşünceler, 1(1), 53–60.
  • Freeman, R. E. - Harrison, J. S. - Wicks, A. C. (2007). Managing for Stakeholders: Survival, Reputation, and Success. New Haven & London: Yale University Press.
  • Gray, E. R. - Balmer, J. M. T. (1998). Managing Corporate Image and Corporate Reputation. Long Range Planning, 31(5), 695–702. doi:10.1016/S0024-6301(98)00074-0
  • Kemp, S. (2021). Digital 2021: Turkey. https://datareportal.com/reports/digital-2021-turkey. Erişim Tarihi: 21 Mayıs 2021.
  • Kurumsal İletişimciler Derneği. (2021). Kurumsal İletişimin Geleceği. https://www.kid.com.tr/wp-content/uploads/2021/10/kid-rapor-son.pdf. Erişim Tarihi: 17 Aralık 2021.
  • Llia, L. - Balmer, J. M. T. (2012). Corporate Communication And Corporate Marketing:Their Nature, Histories, Differences and Similarities. Corporate Communications: An International Journal, 17(4), 415–433. doi:10.1108/13563281211274121
  • Migros YouTube. (2020a). Nilgün Belgün ile Akşam Sohbetleri Konuğu: Saba Tümer. https://www.youtube.com/watch?v=IE0mnG_JKo8&list=PL7UMWZJHCbDoLO51kebyHhOqteoZq0uX-&index=2. Erişim Tarihi: 21 Mayıs 2021.
  • Migros YouTube. (2020b). Tüm Market Çalışanlarına Teşekkür Ederiz, İyi Ki Varsınız. https://www.youtube.com/watch?v=yRgtTNa4aqo adresinden erişildi. Erişim Tarihi: 13 Nisan 2020.
  • Migros YouTube. (2021). Signal White Now Katkılarıyla; Aslı Turanlı ile Ağız Bakım Önerileri. https://www.youtube.com/watch?v=IJ3PQizxlIM. Erişim Tarihi: 15 Nisan 2020.
  • Önder, N. (2020). Türkiye’nin Pandemide Online Alışveriş Karnesi. https://www.marketingturkiye.com.tr/haberler/turkiyenin-pandemide-online-alisveris-karnesi/. Erişim Tarihi: 21 Mayıs 2021.
  • Seitel, F. P. (2000). The Practice of Public Relations (13. bs.). Essex: Pearson.
  • Şok Marketler YouTube. (2020a). Cemil ve Absurdman Eğlenceli Muhabbetlerini Bu Kez #ŞOK Atıştırmalıklar Eşliğinde Yapıyor! ? https://www.youtube.com/watch?v=dXSYNNiQ1Ps. Erişim Tarihi: 13 Nisan 2020.
  • Şok Marketler YouTube. (2020b). Leziz Piyale Makarna ile hazırlanan #ŞOKLezzetliTarif’imiz Burger Makarna ile tanışın! ? https://www.youtube.com/watch?v=EyLRorthgmg adresinden Erişim Tarihi: 13 Nisan 2020.
  • Şok Marketler YouTube. (2020c). ŞOK Ailesine En İçten Teşekkürlerimizle! https://www.youtube.com/watch?v=wq-VILWzNKk. Erişim Tarihi: 13 Nisan 2020.
  • Topçu, F. E. (2020). Pandemi Süreci, Alışveriş Alışkanlıklarını Değiştirdi. https://www.aa.com.tr/tr/sirkethaberleri/finans/pandemi-sureci-alisveris-aliskanliklarini-degistirdi/658305. Erişim Tarihi: 21 Mayıs 2021.
  • van Riel, C. B. M. - Fombrun, C. J. (2007). Essentials of Corporate Communication. Londra & New York: Routledge.
  • zeo.org. (2020). Online Market Q4 Sektör Raporu. https://zeo.org/Q4-sektor-raporlari/online-market-sektor-raporu.pdf%0A. Erişim Tarihi: 13 Nisan 2021.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Şükrü Güler 0000-0003-3482-5417

Yayımlanma Tarihi 29 Nisan 2022
Gönderilme Tarihi 17 Eylül 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Güler, Ş. (2022). PANDEMİ DÖNEMİNDE KURUMSAL İLETİŞİM: MARKET ZİNCİRLERİNİN DİJİTAL ORTAMDAKİ PAYLAŞIMLARINA YÖNELİK BİR İNCELEME. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya Ve İletişim Araştırmaları Hakemli E-Dergisi(10), 4-21. https://doi.org/10.56075/egemiadergisi.996794
AMA Güler Ş. PANDEMİ DÖNEMİNDE KURUMSAL İLETİŞİM: MARKET ZİNCİRLERİNİN DİJİTAL ORTAMDAKİ PAYLAŞIMLARINA YÖNELİK BİR İNCELEME. Egemia Dergisi. Nisan 2022;(10):4-21. doi:10.56075/egemiadergisi.996794
Chicago Güler, Şükrü. “PANDEMİ DÖNEMİNDE KURUMSAL İLETİŞİM: MARKET ZİNCİRLERİNİN DİJİTAL ORTAMDAKİ PAYLAŞIMLARINA YÖNELİK BİR İNCELEME”. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya Ve İletişim Araştırmaları Hakemli E-Dergisi, sy. 10 (Nisan 2022): 4-21. https://doi.org/10.56075/egemiadergisi.996794.
EndNote Güler Ş (01 Nisan 2022) PANDEMİ DÖNEMİNDE KURUMSAL İLETİŞİM: MARKET ZİNCİRLERİNİN DİJİTAL ORTAMDAKİ PAYLAŞIMLARINA YÖNELİK BİR İNCELEME. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya ve İletişim Araştırmaları Hakemli E-Dergisi 10 4–21.
IEEE Ş. Güler, “PANDEMİ DÖNEMİNDE KURUMSAL İLETİŞİM: MARKET ZİNCİRLERİNİN DİJİTAL ORTAMDAKİ PAYLAŞIMLARINA YÖNELİK BİR İNCELEME”, Egemia Dergisi, sy. 10, ss. 4–21, Nisan 2022, doi: 10.56075/egemiadergisi.996794.
ISNAD Güler, Şükrü. “PANDEMİ DÖNEMİNDE KURUMSAL İLETİŞİM: MARKET ZİNCİRLERİNİN DİJİTAL ORTAMDAKİ PAYLAŞIMLARINA YÖNELİK BİR İNCELEME”. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya ve İletişim Araştırmaları Hakemli E-Dergisi 10 (Nisan 2022), 4-21. https://doi.org/10.56075/egemiadergisi.996794.
JAMA Güler Ş. PANDEMİ DÖNEMİNDE KURUMSAL İLETİŞİM: MARKET ZİNCİRLERİNİN DİJİTAL ORTAMDAKİ PAYLAŞIMLARINA YÖNELİK BİR İNCELEME. Egemia Dergisi. 2022;:4–21.
MLA Güler, Şükrü. “PANDEMİ DÖNEMİNDE KURUMSAL İLETİŞİM: MARKET ZİNCİRLERİNİN DİJİTAL ORTAMDAKİ PAYLAŞIMLARINA YÖNELİK BİR İNCELEME”. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya Ve İletişim Araştırmaları Hakemli E-Dergisi, sy. 10, 2022, ss. 4-21, doi:10.56075/egemiadergisi.996794.
Vancouver Güler Ş. PANDEMİ DÖNEMİNDE KURUMSAL İLETİŞİM: MARKET ZİNCİRLERİNİN DİJİTAL ORTAMDAKİ PAYLAŞIMLARINA YÖNELİK BİR İNCELEME. Egemia Dergisi. 2022(10):4-21.