Kültür endüstrilerinin küresel ekonomideki öneminin artmasıyla birlikte iletişim ve medya çalışmaları yaratıcı emeği üzerinde durulması gereken önemli bir kavram olarak görmeye başlamıştır. Ancak bu kavramın kapitalist ilişkiler içinde tam olarak nerede konumlandığı konusunda bir muğlaklık vardır. Yaratıcı emeğin özerklik koşullarının tartışıldığı bu çalışma, yaratıcı emek kavramının dijital kapitalizmdeki konumunu eleştirel politik ekonomi bağlamında incelemektedir. Çalışmada, ütopik "yaratıcı sınıf" tartışmaları eleştirel olarak incelenmekte ve yaratıcı emeğin dijital dünyada kapitalist sistemin çarklarından kendini soyutlama yeteneği sorgulanmaktadır. Bu bağlamda, yaratıcı emeğin Marx ve Fuchs'un düşünceleri çerçevesinde nasıl analiz edilebileceği üzerine bir tartışma yürütülmektedir. Bu araştırmada, yaratıcı emek türü olarak incelenen influencer kavramı, yaratıcı emek, Fuchs'un dijital emek teorisi ve Marx'ın emek değer teorisi çerçevesinde ele alınmıştır. Bu tartışma ışığında, dijital medyada “influencer” olarak yer alan yaratıcı emekçiler üzerinde, emeklerinin sistemdeki konumu hakkındaki farkındalıklarını, değerlendirmelerini ve yorumlarını sorgulamak için netnografik bir analiz yapılmıştır. Bu analiz yöntemi kullanılarak seçilen sosyal medya fenomenlerinin röportajları Youtube üzerinden izlenmiş ve çalışma soruları çerçevesinde yorumlanmıştır. Araştırmanın bulgularına göre influencerlar, emek süreçlerinin ve üretim araçlarına sahip olan küçük grubun sömürüsü altında olduklarının farkında değillerdir.
Yaratıcı Emek Dijital Emek Sosyal Medya Influencer Netnografi
With the increasing importance of cultural industries in the global economy, communication and media studies started to consider creative labor as an important concept to focus on. However, there is an ambiguity about where exactly this concept is positioned within capitalist relations. This study, in which the autonomy conditions of creative labor are discussed, examines the position of the concept of creative labor in digital capitalism in the context of critical political economy. In the study, the debates about the utopian "creative class" are critically examined and the ability of creative labor to isolate itself from the wheels of the capitalist system in the digital world is questioned. In this context, a discussion is carried out on how creative labor can be analyzed within the the thoughts of Marx, Smith and Fuchs. In this research, the concept of social media influencer, which is analyzed as a type of creative labor, has been discussed within the framework of creative labor, Fuchs' digital labor theory and Marx's labor theory of value. In light of this discussion, a netnographic analysis is made on the creative workers who take place as “influencers” in the digital media, in order to question their awareness, evaluation and comments about the position of their labor in the system. Using this analysis method, the interviews of the social media infuencers selected have been watched on Youtube and an interpretation have been made within the framework of the study questions. In the findings of the research, influencers are unaware that they are under the exploitation of the labor processes and the small group that owns the means of production.
Creative Labor Digital Labor Social Media Influencer Netnography
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ekim 2023 |
Gönderilme Tarihi | 22 Şubat 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Sayı: 13 |