Biology is a science of life that includes many scientific terms and concepts within its very broad scope. Cultural background, social environment and education are important components in knowing and using biological terms correctly. This study aimed to investigate the awareness levels of undergraduate students about biological terms and concepts. The survey technique (consisting of 3 parts) created on the internet was applied. In the first part of the survey, in which 1000 undergraduate students reached throughout Turkey participated, 5 questions were asked regarding the participants' interest in biology. In the second and third parts, 30 frequently used biological terms and concepts were asked to the participants with three-choice questions, half of which were biological and the other half were Turkish equivalents. According to the survey evaluation results, the average of knowing the correct answers to the terms is 72.5%, and the best-known Turkish term among undergraduate students is “Heredity (93.6%)”, while the least-known biological term is “Genome (46.7%)”. It was concluded that taking biology-based courses and engaging in nature-related activities, which were asked in the first part of the survey, had positive effects on students' correct understanding of the meanings of biological terms.
Biyoloji, çok geniş kapsamı içerisinde birçok bilimsel terim ve kavramı barındıran canlı bilimidir. Latince ve Türkçe kökenli biyolojik terimlerin anlamlarının bilinmesinde ve doğru kullanılmasında kültürel geçmiş, toplumsal çevre ve alınan eğitim önemli bir yere sahiptir. Bu çalışmada, hedef kitle olarak seçilen lisans öğrencilerinin öğrenim gördüğü bölüm fark etmeksizin biyoloji terimleri ve kavramları hakkında farkındalık seviyelerinin araştırılması amaçlanmıştır. Araştırma tekniği olarak internet ortamında oluşturulan anket uygulaması tercih edilmiştir. Türkiye genelinde ulaşılan 1000 lisans öğrencisinin katıldığı ve üç ana bölümden oluşan anketin ilk bölümünde, katılımcılar ve biyolojiye olan ilgileri hakkında bilgi sağlamak için 5 soru sorulmuştur. İkinci ve üçüncü bölümde ise yaygın kullanılan 30 biyolojik terim ve kavram, hazırlanan üç seçenekli sorular ile katılımcılara yöneltilmiştir. İkinci bölümde 15 biyolojik terimin Türkçe karşılığı veya anlamı istenmiş, üçüncü bölümde ise 15 Türkçe terimin biyolojik terim karşılığı istenmiştir. Anket değerlendirme sonuçlarına göre, terimlerin doğru yanıtlarının bilinme ortalaması %72,5 olup lisans öğrencileri arasında en iyi bilinen Türkçe terim “Kalıtım (%93,6)”, anlamı en az bilinen biyolojik terim ise “Genom (%46,7)” olmuştur. Anketin ilk bölümde sorgulanan, lisans öğrencilerinin biyoloji içerikli dersler alması ve doğayla ilgili sevdikleri aktivitelerle ilgilenmesi hususlarının biyolojik terimlerin anlamlarını doğru kavramaları üzerinde olumlu etkileri olduğu sonucuna varılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Ekoloji (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 25 Aralık 2024 |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 7 Kasım 2024 |
Kabul Tarihi | 25 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 12 Sayı: 3 |
ISSN: 2147-7507
Avrasya Terim Dergisi