International business activities, which encourage the cross-border transfer of goods, services, resources, individuals, ideas and technologies, are carried out with market entry strategies such as exporting and importing which enable the movement of goods from one country to another, and licensing and franchising that includes contractual agreements via allowing foreign firms to use goods, services, and processes from other nations. However, multinational companies (MNCs) are exposed to socio-cultural risks, political risks, commercial risks, and financial risks in the market during the internationalization process. In this sense, it has been observed in the relevant literature that MNCs are heavily exposed to exchange rate risk, one of the financial risk types, and they have difficulties in managing this type of risk. Therefore, the current study aims to contribute to the relevant literature by explaining the strategic management of exchange rate fluctuations frequently encountered in international business activities by MNCs and to guide the practitioners who continue their business activities in this field.
Ürünlerin, hizmetlerin, kaynakların, bireylerin, fikirlerin ve teknolojilerin sınırlar ötesi transferini teşvik eden uluslararası işletmecilik faaliyetleri, ürünlerin bir ülkeden diğerine ulaştırılmasına olanak sağlayan ihracat ve ithalat ile yabancı firmaların diğer ülkelerden ürün, hizmet ve süreçleri kullanmasına izin vererek sözleşmeye dayalı anlaşmaları kapsayan lisanslama ve franchising gibi pazara giriş stratejileri ile gerçekleştirilmektedir. Ancak çok uluslu işletmeler (ÇUİ), uluslararasılaşma sürecinde pazarda sosyo-kültürel risk, politik risk, ticari risk ve finansal risklere maruz kalmaktadır. Bu bağlamda, ilgili literatürde ÇUİ’lerin finansal risk türlerinden yoğun bir şekilde döviz kuru riski ile karşı karşıya kaldığı ve bu risk türünü yönetmede güçlük yaşadığı görülmüştür. Bu sebeple bu çalışma, uluslararası işletmecilik faaliyetlerinde sıklıkla karşılaşılan döviz kuru dalgalanmalarının ÇUİ’ler tarafından stratejik yönetimini açıklayarak ilgili literatüre katkı sağlamayı ve bu alanda işletmecilik faaliyetlerine devam eden uygulayıcılara yol gösterici olmayı amaçlamaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 31, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 6 Issue: 1 |