Bu araştırmanın temel amacı, lise öğrencilerinin fiziksel aktivite düzeyleri ile algıladıkları sosyal destek düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Ayrıca, öğrencilerin belirli sosyo-demografik değişkenlerinin bu iki özelliğe etkisinin değerlendirilmesi hedeflenmiştir.
Araştırmanın örneklem grubunu, 2022-2023 eğitim-öğretim döneminde Osmaniye ilinin Kadirli ilçesindeki çeşitli devlet liselerinde eğitim gören toplam 553 lise öğrencisi oluşturmuştur. Bu grupta, Fen Lisesi'nden 167, Anadolu Lisesi'nden 275 ve Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi'nden 111 öğrenci yer almıştır.
Veri toplama sürecinde, araştırma için özel olarak hazırlanan "Kişisel Bilgi Formu" kullanılmıştır. Ayrıca, Schembre ve arkadaşları (2015) tarafından geliştirilen ve Eskiler ve diğerleri (2016a) tarafından Türkçeye uyarlanan "Bilişsel Davranışçı Fiziksel Aktivite Ölçeği", ve Zimet ve arkadaşları (1988) tarafından geliştirilmiş, Eker ve diğerleri (1995a) tarafından Türkçeye uyarlanmış ve Eker ve arkadaşları (2001) tarafından revize edilmiş olan "Çok Boyutlu Algılanan Sosyal Destek Ölçeğinin Gözden Geçirilmiş Formu" veri toplama araçları olarak kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizi, SPSS paket programı aracılığıyla gerçekleştirilmiştir.
Araştırma sonuçları, öğrencilerin fiziksel aktivite düzeyleri ile algıladıkları sosyal destek düzeyleri arasında, alt boyutlar ve ölçeklerin toplamında pozitif yönde düşük ile orta düzeyde bir ilişki olduğunu ortaya koymuştur (p<0,01). Ayrıca, öğrencilerin belirli demografik değişkenleri ile fiziksel aktivite düzeyleri ve algıladıkları sosyal destek düzeyleri arasında, bazı alt boyutlar ve ölçekler toplamında anlamlı farklılıklar gözlemlenmiştir (p<0,05). Bu bulgular, fiziksel aktivite ve sosyal destek arasındaki ilişkiyi ve demografik faktörlerin bu ilişki üzerindeki etkilerini anlamak açısından önemli veriler sunmaktadır.
This study aimed to investigate the relationship between high school students’ physical activity level and perceived social support level. Additionally, the study aims to evaluate the impact of certain socio-demographic variables on these two characteristics. The study sample consisted of a total of 553 high school students studying in the Kadirli district of Osmaniye province during the 2022-2023 academic year. This group includes 167 students from the Science High School, 275 students from the Anatolian High School, and 111 students from the Vocational and Technical Anatolian High School. A 'Personal Information Form,' specifically designed for this study, was used to collect data. Additionally, the 'Cognitive Behavioural Physical Activity Questionnaire,' developed by Schembre et al. (2015) and adapted into Turkish by Eskiler et al. (2016a), was used. The revised form of the 'Multidimensional Scale of Perceived Social Support,' developed by Zimet et al. (1988) and adapted into Turkish by Eker et al. (1995a), and revised by Eker et al. (2001), was utilized as a data collection tool. The analysis of the collected data was conducted using the SPSS software package. The research results indicate a low to moderate positive relationship between students' physical activity levels and their perceived social support levels in the sub-dimensions and total scales (p<0.01). Additionally, significant differences were found in some sub-dimensions and total scales between students' physical activity levels and perceived social support levels based on certain demographic variables (p<0.05). These findings are significant for understanding the relationship between physical activity and social support and for evaluating the impact of demographic factors on this relationship.
High school students Physical activity Perceived social support
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Spor ve Rekreasyon, Egzersiz ve Spor Bilimleri (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 7 Mart 2025 |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 31 Temmuz 2024 |
Kabul Tarihi | 22 Ocak 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 7 Sayı: 1 |