Bilgi dolaşımının hızlı ve bilgi hacminin büyük olduğu günümüz medya ekosisteminde habere konu bilginin doğruluğu farklı araçlarla sorgulanmadan dolaşıma girmektedir. Bu durum da ekonomik, sosyal, siyasi ve kültürel olmak üzere pek çok sorunu da beraberinde getirmektedir. Özellikle kriz dönemlerinde büyük toplumsal sorunlara neden olabilmektedir. Sosyal medya platformlarının habere erişimde birincil kaynak haline gelmesi haberde yanlış bilgiyi ve yalan haberi ayırt etmeyi, haberi çeşitli kaynaklardan sorgulama ve doğrulama yetisine sahip olmayı, yani haber okuryazarı olmayı gerektirmektedir. Haber okuryazarlığının temeli izleyici/okuyucu/dinleyicinin eleştirel düşünce yetisine sahip olmasıdır. Bu araştırmada haber okuryazarlığıyla ilgili literatürü inceleyerek alanyazındaki eğilimi ortaya çıkarmak amaçlanmıştır. Veri toplama aşamasında “news literacy” anahtar kelimesiyle arama yapılmış, 124 makaleye ulaşılmıştır. Haber okuryazarlığıyla ilgili Web of Science veri tabanından elde edilen veriler, bibliyometrik analiz yöntemiyle incelenmiş ve Vosviewer haritalama programıyla görselleştirilmiştir. Çalışmada haber okuryazarlığı alanyazınındaki mevcut durum ve eğilimi ortaya çıkarabilmek amacıyla ortak yazarlık, atıf, ortak atıf, bibliyografik çift, bibliyografik eşleşme, anahtar kelime ve özette kullanılan kelimelerin analizi yapılmıştır. Alanyazında haber okuryazarlığına ilişkin çalışmalar iletişim alanı temel olmak üzere sosyal bilimlerin farklı disiplinlerinden beslenerek ilerlemektedir. Bilgiyi doğrulama ve sorgulamaya yönelik çalışmalar haber okuryazarlığına yönelik çalışmalarda artışı getirmiştir.
In today's media ecosystem, where information is disseminated rapidly and the volume of information is large, the accuracy of the information that is the subject of the news is disseminated unquestioned by various means. This situation brings with it many economic, social, political and cultural problems. It can cause major social problems, especially in times of crisis.The fact that social media platforms have become the primary source of access to news requires the ability to distinguish false information and fake news in news, the ability to question and verify news from different sources, in other words, news literacy. The basis of news literacy is that the audience/reader/listener has the ability to think critically. The aim of this study was to identify the trend in the literature by reviewing the literature on news literacy. The data collection process included a search on the keyword 'news literacy' and 124 articles were found. The data obtained from the Web of Science database on news literacy were analysed using bibliometric methods and visualised using the VOSviewer mapping programme. The study analysed co-authorship, citations, co-citations, bibliographic pairs, bibliographic matches, keywords and words used in abstracts in order to identify the current situation and trends in the news literacy literature. In the literature, studies of news literacy draw on various disciplines in the social sciences, particularly communication.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Gazetecilik, Medya Okuryazarlığı, Sosyal Medya Çalışmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 26 Kasım 2024 |
Kabul Tarihi | 6 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 2 Sayı: 2 |
Eurasian Journal of Media Communication and Culture Studies by İzmir Katip Çelebi University is licensed under Attribution-NonCommercial 4.0 International
İzmir Katip Çelebi Üniversitesi tarafından yayımlanan Eurasian Journal of Media Communication and Culture Studies Attribution-NonCommercial 4.0 International ile lisanlanmıştır.