Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KEMAL SUNAL FILM POSTERS; A SEMIOTIC ANALYSIS

Yıl 2025, Cilt: 3 Sayı: 1, 44 - 70, 26.06.2025
https://doi.org/10.69999/emedia.1682818

Öz

This study aims at semiotic analysis of the posters of the films starring Kemal Sunal, one of the symbolic names of Turkish cinema. The main aim of the research is to reveal that Kemal Sunal posters are not only promotional materials, but also visual texts that provide information about period aesthetic approaches, social structure and cultural codes. In this context, the importance of the study stems from the fact that it sheds light on the history of Turkish graphic design and cinema culture. The films Kapıcılar Kralı (1976), Şark Bülbülü (1979), Öğretmen (1988) and Umudumuz Şaban (1979) were selected as the sample. The semiotic analysis method, one of the qualitative research methods, was used in the study; Ferdinand de Saussure's ‘signifier-signified’ and Roland Barthes' ‘plain meaning-side meaning’ approaches were taken as basis. According to the findings, the image of the folk hero, the criticism of class differences through humour and the reflection of cultural identity through visual symbols stand out in Kemal Sunal posters. In addition, it has been determined that design elements such as typography, colour usage and composition create a strong association in the audience.

Kaynakça

  • Acar,M., & Yağbasan, M. (2014). Minimalist sanat akımına dayalı olarak Yavuz Turgul filmleri ve afiş önerileri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 24(2), 205-220.
  • Akerson, F. E. (2016). Göstergebilime Giriş. İstanbul: İstanbul Bilgi Kültür Sanat

KEMAL SUNAL FİLM AFİŞLERİ; GÖSTERGEBİLİMSEL BİR ANALİZ

Yıl 2025, Cilt: 3 Sayı: 1, 44 - 70, 26.06.2025
https://doi.org/10.69999/emedia.1682818

Öz

Bu çalışma, Türk sinemasının simge isimlerinden Kemal Sunal’ın başrolünde yer aldığı filmlere ait afişlerin göstergebilimsel analizini amaçlamaktadır. Araştırmanın temel amacı, Kemal Sunal afişlerinin yalnızca tanıtım materyali değil, aynı zamanda dönemsel estetik anlayışları, toplumsal yapı ve kültürel kodlar hakkında bilgi sunan görsel metinler olduğunu ortaya koymaktır. Bu bağlamda çalışmanın önemi, Türk grafik tasarım tarihine ve sinema kültürüne ışık tutmasından kaynaklanmaktadır. Örneklem olarak Kapıcılar Kralı (1976), Şark Bülbülü (1979), Öğretmen (1988) ve Umudumuz Şaban (1979) filmleri seçilmiştir. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden göstergebilimsel analiz yöntemi kullanılmış; Ferdinand de Saussure’ün “gösteren-gösterilen” ve Roland Barthes’ın “düz anlam-yan anlam” yaklaşımları temel alınmıştır. Elde edilen bulgulara göre, Kemal Sunal afişlerinde halk kahramanı imgesi, mizah yoluyla sınıf farklılıklarının eleştirisi ve kültürel kimliğin görsel sembollerle yansıtılması öne çıkmaktadır. Ayrıca, tipografi, renk kullanımı ve kompozisyon gibi tasarım unsurlarının izleyicide güçlü bir çağrışım yarattığı tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Acar,M., & Yağbasan, M. (2014). Minimalist sanat akımına dayalı olarak Yavuz Turgul filmleri ve afiş önerileri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 24(2), 205-220.
  • Akerson, F. E. (2016). Göstergebilime Giriş. İstanbul: İstanbul Bilgi Kültür Sanat
Toplam 2 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Atakan Yapıcı 0000-0003-4389-9522

Zehra Özkeçeci 0000-0002-4822-6899

Yayımlanma Tarihi 26 Haziran 2025
Gönderilme Tarihi 24 Nisan 2025
Kabul Tarihi 25 Mayıs 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yapıcı, A., & Özkeçeci, Z. (2025). KEMAL SUNAL FİLM AFİŞLERİ; GÖSTERGEBİLİMSEL BİR ANALİZ. Eurasian Journal of Media Communication and Culture Studies, 3(1), 44-70. https://doi.org/10.69999/emedia.1682818