İktisadi ve toplumsal yaşamı etkileyen, sanayi devrimlerinin gerçekleşmesini sağlayan unsurların başında teknolojik gelişmeler gelmektedir. Teknolojik gelişmelere bağlı üretim, girdi-dönüşüm-çıktı süreciyle gerçekleşmektedir. Teknolojinin yeni imkânları iş faaliyetinin her birinde bilgi akışıyla insanları ve makineleri birbirine bağlamaktadır. Şiddetlenen rekabet ortamı, belirsizlikler vb. hususlar işletmelerin hayatta kalabilmesini zorlaştırmaktadır. Bu durum işletmeleri farklılaşmaya yöneltmektedir. 1980’li yıllardan sonra Türkiye’de izlenen politikalar sonucunda üniversite sayısı 208’e yükselmiştir. Günümüzde her ilde en az bir üniversite bulunmaktadır. Üniversiteler ulusal ve uluslararası alanda rekabet edebilmek üzere bulundukları illerin sosyo-ekonomik yapılarını dikkate alarak farklılaşmaya ve ihtisaslaşmaya çalışmaktadır. Bu kapsamda araştırmanın amacı, üniversitelerin stratejik plan dâhilinde gerçekleştirmek istedikleri amaçlara giden yoldaki işlerin yönetilmesi, tanımlanması, uygulanması, izlenmesi ve geliştirilmesi için yürüttükleri süreç temelli faaliyetleri kalite çalışmaları bağlamında ve Ordu Üniversitesi örneğinde irdelemek, fikir ortaya koymak ve öneriler sunmaktır. Araştırmada, doküman inceleme metodu benimsenmiştir. Araştırma sonucunda; Türkiye’de üniversitelerin sayılarında yaşanan artışlara bağlı olarak farklılaşma ve bir değer ortaya koymaya çabasının giderek önem kazandığı, bu kapsamda liderlik-yönetim-kalite, eğitim-öğretim, araştırma-geliştirme, toplumsal katkı iş faaliyetlerinde stratejik planlama ve süreç yönetiminin işletilmeye çabalandığı, bunun için kalite kültürünün yaygınlaştırılmaya yönelik çalışmalarda önemli bir mesafe alındığı ancak geliştirilmesi gereken yönlerin olduğu belirlenmiştir.
Araştırmada doküman inceleme metodu kullanıldığı için Etik Kurul onayı gerekmemektedir.
Araştırma herhangi bir kurum tarafından desteklenmemiştir.
Bu araştırmanın , 20-21 Temmuz 2024 tarihlerinde Edirne’de düzenlenen 4. Uluslararası Trakya Bilimsel Araştırmalar Kongresi’nde sözlü bildiri olarak sunulmasına katkı veren Kongre Komitelerine ve yayımlanma imkanı tanıyan "Ekonomi Maliye İşletme Dergisi" ailesine teşekkür ederim.
Technological developments are one of the main factors that affect economic and social life and enable industrial revolutions to take place. Production based on technological developments is realized through the input-transformation-output process. The new possibilities of technology connect people and machines through the flow of information in every business activity. The intensifying competitive environment, uncertainties, etc. make it difficult for businesses to survive. This situation leads businesses to differentiation. After the 1980s, the number of universities increased to 208 as a result of the policies pursued in Türkiye. Today, there is at least one university in every province. In order to compete nationally and internationally, universities are trying to differentiate and specialize by taking into account the socio-economic structures of the provinces where they are located. In this context, the aim of the research is to examine the process-based activities carried out by universities for managing, defining, implementing, monitoring and developing the work on the way to the goals they want to realize within the strategic plan, in the context of quality studies and in the case of Ordu University, to put forward ideas and make suggestions. In the research, document analysis method was adopted. As a result of the research, it has been determined that the effort to differentiate and create value has become increasingly important due to the increase in the number of universities in Türkiye, in this context, strategic planning and process management are tried to be operated in leadership-management-quality, education-training, research-development, social contribution business activities, and a significant progress has been made in efforts to disseminate the quality culture for this purpose, but there are aspects that need to be developed.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İşletme |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 4 Ocak 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 24 Temmuz 2024 |
Kabul Tarihi | 25 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 2 |