Sensörsüz vektör kontrol yöntemleri, konum veya hız
sensörü bulundurmamaları nedeni ile kimi uygulamalara tercih edilirler. Ancak,
bu tip yöntemler doğaları gereği rotor manyetik alanının yerinin tesbiti
konusunda hata yaparlar. Bunun sonucu olarak bu şekilde sürülen motorların performansı,
sensörlü vektör uygulamalarına göre daha düşüktür. Bu bildiri, motor akımı
içinde bulunan rotor oluklarından kaynaklanan harmoniklerin, vektör kontrol
algoritması içinde kullanılabilecek kadar kısa bir süre içinde belirlenmesine
imkan sağlayan bir yöntem sunmaktadır Böylece sağlanan geri besleme sensörsüz
vektör kontrol yöntemleri ile sürülen sürücülerin performansı sensörlü
yöntemler kadar iyi hale getirilebilir. Geliştirilen yöntemin özü; akım
içindeki oluk harmoniklerini, temel akım bileşeni üzerine bindirilmiş, genlik modülasyonlu bir sinyal olarak ele almaktır. Bu akım sinyalini demodüle ederek
rotor oluk harmonik genliği belirlenebilir. Bu bilgiden rotor konumu veya hızı
elde edilebilir. Bu amaçla geliştirilen yöntem bir deney motoru üzerinde
uygulanmış ve elde edilen sonuçlar bildiride değerlendirilmiştir.
sensörsüz vektör kontrol akım harmonikleri rotor oluk harmoniği konum belirleme
Sensorless vector control methods are preferred in some applications because of lack of position or speed sensor. However, such approaches are prone to error in prediction of rotor magnetic field position. As a consequence, sensorless vector controlled motors have inferior performance as compared to methods, which employ a sensor. The approach in this paper presents a method, which allows prediction of the magnitude of the rotor slot harmonics embedded in motor current, in a duration so short that they can be computed in the period in which vector control algorithm references are calculated. The essence of the presented approach is recogniton of the fact that the fundamental component of motor current actually is amplitude modulated by a current component at rotor slot harmonic frequency. Using this information, rotor position or motor speed can be obtained. The method developed for this purpose is described and tested on a motor in the laboratory and the results obtained are presented.
Sesorless vector control current harmonics rotor slot harmonics position identification speed identification
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Akademik ve/veya teknolojik bilimsel makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Şubat 2019 |
Gönderilme Tarihi | 30 Ekim 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 8 Sayı: 2 |
EMO BİLİMSEL DERGİ
Elektrik, Elektronik, Bilgisayar, Biyomedikal, Kontrol Mühendisliği Bilimsel Hakemli Dergisi
TMMOB ELEKTRİK MÜHENDİSLERİ ODASI
IHLAMUR SOKAK NO:10 KIZILAY/ANKARA
TEL: +90 (312) 425 32 72 (PBX) - FAKS: +90 (312) 417 38 18
bilimseldergi@emo.org.tr