BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2016, Cilt: 11 Sayı: 1, 47 - 61, 01.01.2016

Öz

Kaynakça

  • Akbaba-Altun, S. (2002). Okul yöneticilerinin teknolojiye karşı tutumlarının incelenmesi. Çağdaş Eğitim, 286, 8-14.
  • Akbaba-Altun, S. (2008). İlköğretim okul yöneticilerinin teknolojiye karşı tutumları ve duygusal zekaları arasındaki ilişkinin incelenmesi: Düzce ili örneği. 8. Uluslararası Eğitim Teknolojileri Konferansı, 6-9 Mayıs 2008 (ss.1302-1305). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Akbaba-Altun, S. & Gürer, M.D. (2008). School administrators’ perceptions of their roles regarding information technology classrooms. Eurasian Journal of Educational Research, 33, 35-54.
  • Anderson, R.E. and Dexter, S. (2005). School technology leadership: An empirical investigation of prevalence and effect. Educational Administration Quarterly, 41, 49- 82.
  • Baltacı, H.(2008). İlköğretim okullarında görev yapan yöneticilerin bilgisayar tutumları ile öz yeterlilikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Banoğlu, K. (2011). School principals’ technology leadership competency and technology coordinatorship. Educational Sciences: Theory & Practice, 11(1), 208–213.
  • Banoğlu, K. (2012). Technology leadership competencies scale for educational administrators: development, validity and reliability study. Inonu Unıversıty Journal of The Faculty of Educatıon, 13(3), 43-65.
  • Bülbül, T. & Çuhadar, C. (2012). Okul yöneticilerinin teknoloji liderliği öz-yeterlik algıları ile bilgi ve iletişim teknolojilerine yönelik kabulleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi. 12 (23), 474-499.
  • Brooks-Young, S. (2002). Making technology standards work for you: A guide for school administrators. ISTE Publications.
  • Can, T. (2008). İlköğretim okulları yöneticilerinin teknolojik liderlik yeterlilikleri. 8. Uluslar arası Eğitim Teknolojileri Konferansı, 6-9 Mayıs 2008 (ss. 1053-1057). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Chang, H., Chin, J. M. & Hsu, C. M. (2008). Teachers’ perceptions of the dimensions and implementation of technology leadership of principals in Taiwanese elementary schools. Educational Technology & Society, 11(4), 229–245.
  • Çakır, R. (2012). Technology ıntegratıon and technology leadershıp ın schools as learnıng organızatıons. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 11(4), 273-284.
  • Çepni, S. (2010). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Trabzon: Üç Yol Kültür Merkezi.
  • Çetin-Yılmaz, S. (2008). İlköğretim okulu yöneticilerinin bilgisayar teknolojisini kullanma yeterliklerinin değerlendirilmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Duncan, J. A. (2011). An Assessment of Principals’ TechnologyLeadership: A Statewide Survey. Unpublished doctoral dissertation, Virginia Commonwealth University,Richmond, Virginia.
  • Eren-Şişman, E. (2010). İlköğretim okul müdürlerinin eğitim teknolojilerini sağlama ve kullanmada gösterdikleri liderlik davranışları. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Anadolu üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Ergişi, K. (2005). Bilgi teknolojilerinin okulda etkin kullanımı ile ilgili okul yöneticilerinin teknolojik yeterliklerinin belirlenmesi (Kırıkkale ili örneği). Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Kırıkkale Üniversitesi, Kırıkkale.
  • Eryaman, M. Y. (2006). A hermeneutic approach towards integrating technology into schools: Policy and Practice. In S. Tettegah & R. Hunter (Eds.). Technology: Issues in administration, policy, and applications in K-12 schools. Elsevier Science Publications.
  • Eryaman, M. Y. (2007). Examining the characteristics of literacy practices in a technology-rich sixth grade classroom. The Turkish Online Journal of Educational Technology (TOJET) 6(2), 26-41.
  • Grey-Bowen, J. E. (2010). A study of thechnology leadership among elementary public school principals in Miami-Dadecounty. Unpublished doctoral dissertation, St.Thomas University, Miami Gardens, Florida.
  • Görgülü, D., Küçükali, R. & Ada, Ş. (2013). Okul yöneticilerinin teknolojik liderlik öz yeterlilikleri. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama. 3(2), 53-71.
  • Hacıfazlıoğlu, Ö., Karadeniz, Ş. & Dalgıç, G. (2010). Eğitim yöneticileri teknoloji liderliği standartlarına ilişkin öğretmen, yönetici ve denetmenlerin görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 16(4), 537–577.
  • Hacıfazlıoğlu, Ö., Karadeniz, Ş., & Dalgıç, G. (2011a). Eğitim yöneticileri teknoloji liderliği öz- yeterlik ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi [Educational Administration: Theory and Practice], 17(2), 145-166.
  • Hacıfazlıoğlu, Ö., Karadeniz, Ş. ve Dalgıç, G. (2011b). Okul yöneticilerinin teknoloji liderliğine ilişkin algıları: Metafor analizi örneği [School administrators’ perceptions of technology leadership: an example for metaphor analysis]. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 1(1), 97–121.
  • Hayytov, D. (2013). Eğitim yöneticilerinin teknoloji liderliği yeterlik algıları ile öğretmenlerin teknolojiye yönelik tutumları arasındaki ilişki. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Ismail, R., Mahmud, A., Samad, S. & Syam, H. (2015). The effectıve leadershıp model wıth local wısdom for prıncıpal’s state technology hıgh schools. Internatıonal Journal of Academıc Research, 7(1). 69-75.
  • Kozloski, K. C. (2007). Principal leadership for technology integration: A study of principal technology leadership. Unpublished doctoral dissertation. Drexel University, the United States.
  • Macaulay, L. S. (2009). Elementary principals as technology instructional leaders.Unpublished doctoral dissertation,Towson University, Towson, Maryland.
  • Orhan, D., Kurt, A.A., Ozan, Ş., Som Vural, S. & Türkan, F. (2014). A holistic view to national educational technology standards. Karaelmas Journal of Educational Sciences. 2, 65-79.
  • Puckett, R. (2014). Leadership in educational technology. İ-manager’s Journal of Educational Technology, 10(4), 1-5.
  • Sincar, M. (2009). İlköğretim okulu yöneticilerinin teknoloji liderliği rollerine ilişkin bir inceleme (Gaziantep ili örneği). Yayınlanmamış doktora tezi, İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Sincar, M. (2010). Reliability and validity study of the ınventory of technology leadership. Roles. Journal of Education Research. 3(4), 311-320.
  • Şişman-Eren, E. (2010). İlköğretim okul müdürlerinin eğitim teknolojilerini sağlama ve kullanmada gösterdikleri liderlik davranışları. Yayımlanmış Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Şişman-Eren, E. & Kurt, A. (2011). İlköğretim okul müdürlerinin teknoloji liderliği davranışları. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(2), 219-238.
  • Tan, S. C. (2010). School technology leadership: Lessons from empirical research. Australasian Society for Computers in Learning in Tertiary Education (ASCILITE) Conference, Sydney, Australia, 5 - 8 December 2010. Retrieved February 23, 2012, from http://repository.nie.edu.sg/jspui/bitstream /10497/4622/1/sc_tan_2010_stl_a.pdf.
  • Tanzer, S. (2004). Mesleki ve teknik öğretim okul yöneticilerinin teknolojik liderlik yeterlikleri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Turan, S. (2002). Teknolojinin okul yönetiminde etkin kullanımında eğitim yöneticisinin rolü. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 8(30), 271-281.
  • Wang, C. (2010). Technology leadership among school principals: A technologycoordinator’sperspective. Asian Social Science, 6(1), 51-54.
  • Weng, C.H. & Tang, Y. (2014). The relationship between technology leadership strategies and effectiveness of school administration: An empirical study. Computers & Education, 76, 91-107.
  • Yu, C. & Durrington, V. A. (2006). Technology standards for school administrators: An analysis of practicing and aspiring administrators’ perceived ability to performance standards. NASSP Bulletin, 90, 301-317.

The Technology Leadership Competencies of Elementary and Secondary School Directors

Yıl 2016, Cilt: 11 Sayı: 1, 47 - 61, 01.01.2016

Öz

The aim of this study was to investigate the elementary and secondary school directors’ technology leadership competencies in relation to some demographic features such as age, length of service and the state of whether taking in-service technology training. The universe of the current study employing descriptive survey model was comprised of 129 school directors working at 76 elementary and secondary schools in Menteşe district of the city of Muğla in 20132014 academic year. The sampling of the study consisted of 74 randomly selected school directors. As the data collection instrument, “The Scale of Educational Directors’ Technology Leadership Competencies” developed by Banoğlu (2012) was used. This scale has five dimensions that are visionary leadership, digital age learning culture, perfectionism in professional practice, digital citizenship and systematic development. Within the context of the current study, the correlations between the directors’ technology leadership competencies and gender, age, length of service and the state of whether taking in-service technology training were analyzed through t-test and One Way ANOVA. The findings of the analyses revealed that the dimension viewed to be the most important by the directors is systematic development. Moreover, a significant correlation was found between age and perfectionism in professional practice and between the state of whether taking in-service technology training and technology leadership, visionary leadership and digital citizenship

Kaynakça

  • Akbaba-Altun, S. (2002). Okul yöneticilerinin teknolojiye karşı tutumlarının incelenmesi. Çağdaş Eğitim, 286, 8-14.
  • Akbaba-Altun, S. (2008). İlköğretim okul yöneticilerinin teknolojiye karşı tutumları ve duygusal zekaları arasındaki ilişkinin incelenmesi: Düzce ili örneği. 8. Uluslararası Eğitim Teknolojileri Konferansı, 6-9 Mayıs 2008 (ss.1302-1305). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Akbaba-Altun, S. & Gürer, M.D. (2008). School administrators’ perceptions of their roles regarding information technology classrooms. Eurasian Journal of Educational Research, 33, 35-54.
  • Anderson, R.E. and Dexter, S. (2005). School technology leadership: An empirical investigation of prevalence and effect. Educational Administration Quarterly, 41, 49- 82.
  • Baltacı, H.(2008). İlköğretim okullarında görev yapan yöneticilerin bilgisayar tutumları ile öz yeterlilikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Banoğlu, K. (2011). School principals’ technology leadership competency and technology coordinatorship. Educational Sciences: Theory & Practice, 11(1), 208–213.
  • Banoğlu, K. (2012). Technology leadership competencies scale for educational administrators: development, validity and reliability study. Inonu Unıversıty Journal of The Faculty of Educatıon, 13(3), 43-65.
  • Bülbül, T. & Çuhadar, C. (2012). Okul yöneticilerinin teknoloji liderliği öz-yeterlik algıları ile bilgi ve iletişim teknolojilerine yönelik kabulleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi. 12 (23), 474-499.
  • Brooks-Young, S. (2002). Making technology standards work for you: A guide for school administrators. ISTE Publications.
  • Can, T. (2008). İlköğretim okulları yöneticilerinin teknolojik liderlik yeterlilikleri. 8. Uluslar arası Eğitim Teknolojileri Konferansı, 6-9 Mayıs 2008 (ss. 1053-1057). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Chang, H., Chin, J. M. & Hsu, C. M. (2008). Teachers’ perceptions of the dimensions and implementation of technology leadership of principals in Taiwanese elementary schools. Educational Technology & Society, 11(4), 229–245.
  • Çakır, R. (2012). Technology ıntegratıon and technology leadershıp ın schools as learnıng organızatıons. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 11(4), 273-284.
  • Çepni, S. (2010). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Trabzon: Üç Yol Kültür Merkezi.
  • Çetin-Yılmaz, S. (2008). İlköğretim okulu yöneticilerinin bilgisayar teknolojisini kullanma yeterliklerinin değerlendirilmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Duncan, J. A. (2011). An Assessment of Principals’ TechnologyLeadership: A Statewide Survey. Unpublished doctoral dissertation, Virginia Commonwealth University,Richmond, Virginia.
  • Eren-Şişman, E. (2010). İlköğretim okul müdürlerinin eğitim teknolojilerini sağlama ve kullanmada gösterdikleri liderlik davranışları. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Anadolu üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Ergişi, K. (2005). Bilgi teknolojilerinin okulda etkin kullanımı ile ilgili okul yöneticilerinin teknolojik yeterliklerinin belirlenmesi (Kırıkkale ili örneği). Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Kırıkkale Üniversitesi, Kırıkkale.
  • Eryaman, M. Y. (2006). A hermeneutic approach towards integrating technology into schools: Policy and Practice. In S. Tettegah & R. Hunter (Eds.). Technology: Issues in administration, policy, and applications in K-12 schools. Elsevier Science Publications.
  • Eryaman, M. Y. (2007). Examining the characteristics of literacy practices in a technology-rich sixth grade classroom. The Turkish Online Journal of Educational Technology (TOJET) 6(2), 26-41.
  • Grey-Bowen, J. E. (2010). A study of thechnology leadership among elementary public school principals in Miami-Dadecounty. Unpublished doctoral dissertation, St.Thomas University, Miami Gardens, Florida.
  • Görgülü, D., Küçükali, R. & Ada, Ş. (2013). Okul yöneticilerinin teknolojik liderlik öz yeterlilikleri. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama. 3(2), 53-71.
  • Hacıfazlıoğlu, Ö., Karadeniz, Ş. & Dalgıç, G. (2010). Eğitim yöneticileri teknoloji liderliği standartlarına ilişkin öğretmen, yönetici ve denetmenlerin görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 16(4), 537–577.
  • Hacıfazlıoğlu, Ö., Karadeniz, Ş., & Dalgıç, G. (2011a). Eğitim yöneticileri teknoloji liderliği öz- yeterlik ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi [Educational Administration: Theory and Practice], 17(2), 145-166.
  • Hacıfazlıoğlu, Ö., Karadeniz, Ş. ve Dalgıç, G. (2011b). Okul yöneticilerinin teknoloji liderliğine ilişkin algıları: Metafor analizi örneği [School administrators’ perceptions of technology leadership: an example for metaphor analysis]. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 1(1), 97–121.
  • Hayytov, D. (2013). Eğitim yöneticilerinin teknoloji liderliği yeterlik algıları ile öğretmenlerin teknolojiye yönelik tutumları arasındaki ilişki. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Ismail, R., Mahmud, A., Samad, S. & Syam, H. (2015). The effectıve leadershıp model wıth local wısdom for prıncıpal’s state technology hıgh schools. Internatıonal Journal of Academıc Research, 7(1). 69-75.
  • Kozloski, K. C. (2007). Principal leadership for technology integration: A study of principal technology leadership. Unpublished doctoral dissertation. Drexel University, the United States.
  • Macaulay, L. S. (2009). Elementary principals as technology instructional leaders.Unpublished doctoral dissertation,Towson University, Towson, Maryland.
  • Orhan, D., Kurt, A.A., Ozan, Ş., Som Vural, S. & Türkan, F. (2014). A holistic view to national educational technology standards. Karaelmas Journal of Educational Sciences. 2, 65-79.
  • Puckett, R. (2014). Leadership in educational technology. İ-manager’s Journal of Educational Technology, 10(4), 1-5.
  • Sincar, M. (2009). İlköğretim okulu yöneticilerinin teknoloji liderliği rollerine ilişkin bir inceleme (Gaziantep ili örneği). Yayınlanmamış doktora tezi, İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Sincar, M. (2010). Reliability and validity study of the ınventory of technology leadership. Roles. Journal of Education Research. 3(4), 311-320.
  • Şişman-Eren, E. (2010). İlköğretim okul müdürlerinin eğitim teknolojilerini sağlama ve kullanmada gösterdikleri liderlik davranışları. Yayımlanmış Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Şişman-Eren, E. & Kurt, A. (2011). İlköğretim okul müdürlerinin teknoloji liderliği davranışları. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(2), 219-238.
  • Tan, S. C. (2010). School technology leadership: Lessons from empirical research. Australasian Society for Computers in Learning in Tertiary Education (ASCILITE) Conference, Sydney, Australia, 5 - 8 December 2010. Retrieved February 23, 2012, from http://repository.nie.edu.sg/jspui/bitstream /10497/4622/1/sc_tan_2010_stl_a.pdf.
  • Tanzer, S. (2004). Mesleki ve teknik öğretim okul yöneticilerinin teknolojik liderlik yeterlikleri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Turan, S. (2002). Teknolojinin okul yönetiminde etkin kullanımında eğitim yöneticisinin rolü. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 8(30), 271-281.
  • Wang, C. (2010). Technology leadership among school principals: A technologycoordinator’sperspective. Asian Social Science, 6(1), 51-54.
  • Weng, C.H. & Tang, Y. (2014). The relationship between technology leadership strategies and effectiveness of school administration: An empirical study. Computers & Education, 76, 91-107.
  • Yu, C. & Durrington, V. A. (2006). Technology standards for school administrators: An analysis of practicing and aspiring administrators’ perceived ability to performance standards. NASSP Bulletin, 90, 301-317.
Yıl 2016, Cilt: 11 Sayı: 1, 47 - 61, 01.01.2016

Öz

Kaynakça

  • Akbaba-Altun, S. (2002). Okul yöneticilerinin teknolojiye karşı tutumlarının incelenmesi. Çağdaş Eğitim, 286, 8-14.
  • Akbaba-Altun, S. (2008). İlköğretim okul yöneticilerinin teknolojiye karşı tutumları ve duygusal zekaları arasındaki ilişkinin incelenmesi: Düzce ili örneği. 8. Uluslararası Eğitim Teknolojileri Konferansı, 6-9 Mayıs 2008 (ss.1302-1305). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Akbaba-Altun, S. & Gürer, M.D. (2008). School administrators’ perceptions of their roles regarding information technology classrooms. Eurasian Journal of Educational Research, 33, 35-54.
  • Anderson, R.E. and Dexter, S. (2005). School technology leadership: An empirical investigation of prevalence and effect. Educational Administration Quarterly, 41, 49- 82.
  • Baltacı, H.(2008). İlköğretim okullarında görev yapan yöneticilerin bilgisayar tutumları ile öz yeterlilikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Banoğlu, K. (2011). School principals’ technology leadership competency and technology coordinatorship. Educational Sciences: Theory & Practice, 11(1), 208–213.
  • Banoğlu, K. (2012). Technology leadership competencies scale for educational administrators: development, validity and reliability study. Inonu Unıversıty Journal of The Faculty of Educatıon, 13(3), 43-65.
  • Bülbül, T. & Çuhadar, C. (2012). Okul yöneticilerinin teknoloji liderliği öz-yeterlik algıları ile bilgi ve iletişim teknolojilerine yönelik kabulleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi. 12 (23), 474-499.
  • Brooks-Young, S. (2002). Making technology standards work for you: A guide for school administrators. ISTE Publications.
  • Can, T. (2008). İlköğretim okulları yöneticilerinin teknolojik liderlik yeterlilikleri. 8. Uluslar arası Eğitim Teknolojileri Konferansı, 6-9 Mayıs 2008 (ss. 1053-1057). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Chang, H., Chin, J. M. & Hsu, C. M. (2008). Teachers’ perceptions of the dimensions and implementation of technology leadership of principals in Taiwanese elementary schools. Educational Technology & Society, 11(4), 229–245.
  • Çakır, R. (2012). Technology ıntegratıon and technology leadershıp ın schools as learnıng organızatıons. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 11(4), 273-284.
  • Çepni, S. (2010). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Trabzon: Üç Yol Kültür Merkezi.
  • Çetin-Yılmaz, S. (2008). İlköğretim okulu yöneticilerinin bilgisayar teknolojisini kullanma yeterliklerinin değerlendirilmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Duncan, J. A. (2011). An Assessment of Principals’ TechnologyLeadership: A Statewide Survey. Unpublished doctoral dissertation, Virginia Commonwealth University,Richmond, Virginia.
  • Eren-Şişman, E. (2010). İlköğretim okul müdürlerinin eğitim teknolojilerini sağlama ve kullanmada gösterdikleri liderlik davranışları. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Anadolu üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Ergişi, K. (2005). Bilgi teknolojilerinin okulda etkin kullanımı ile ilgili okul yöneticilerinin teknolojik yeterliklerinin belirlenmesi (Kırıkkale ili örneği). Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Kırıkkale Üniversitesi, Kırıkkale.
  • Eryaman, M. Y. (2006). A hermeneutic approach towards integrating technology into schools: Policy and Practice. In S. Tettegah & R. Hunter (Eds.). Technology: Issues in administration, policy, and applications in K-12 schools. Elsevier Science Publications.
  • Eryaman, M. Y. (2007). Examining the characteristics of literacy practices in a technology-rich sixth grade classroom. The Turkish Online Journal of Educational Technology (TOJET) 6(2), 26-41.
  • Grey-Bowen, J. E. (2010). A study of thechnology leadership among elementary public school principals in Miami-Dadecounty. Unpublished doctoral dissertation, St.Thomas University, Miami Gardens, Florida.
  • Görgülü, D., Küçükali, R. & Ada, Ş. (2013). Okul yöneticilerinin teknolojik liderlik öz yeterlilikleri. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama. 3(2), 53-71.
  • Hacıfazlıoğlu, Ö., Karadeniz, Ş. & Dalgıç, G. (2010). Eğitim yöneticileri teknoloji liderliği standartlarına ilişkin öğretmen, yönetici ve denetmenlerin görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 16(4), 537–577.
  • Hacıfazlıoğlu, Ö., Karadeniz, Ş., & Dalgıç, G. (2011a). Eğitim yöneticileri teknoloji liderliği öz- yeterlik ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi [Educational Administration: Theory and Practice], 17(2), 145-166.
  • Hacıfazlıoğlu, Ö., Karadeniz, Ş. ve Dalgıç, G. (2011b). Okul yöneticilerinin teknoloji liderliğine ilişkin algıları: Metafor analizi örneği [School administrators’ perceptions of technology leadership: an example for metaphor analysis]. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 1(1), 97–121.
  • Hayytov, D. (2013). Eğitim yöneticilerinin teknoloji liderliği yeterlik algıları ile öğretmenlerin teknolojiye yönelik tutumları arasındaki ilişki. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Ismail, R., Mahmud, A., Samad, S. & Syam, H. (2015). The effectıve leadershıp model wıth local wısdom for prıncıpal’s state technology hıgh schools. Internatıonal Journal of Academıc Research, 7(1). 69-75.
  • Kozloski, K. C. (2007). Principal leadership for technology integration: A study of principal technology leadership. Unpublished doctoral dissertation. Drexel University, the United States.
  • Macaulay, L. S. (2009). Elementary principals as technology instructional leaders.Unpublished doctoral dissertation,Towson University, Towson, Maryland.
  • Orhan, D., Kurt, A.A., Ozan, Ş., Som Vural, S. & Türkan, F. (2014). A holistic view to national educational technology standards. Karaelmas Journal of Educational Sciences. 2, 65-79.
  • Puckett, R. (2014). Leadership in educational technology. İ-manager’s Journal of Educational Technology, 10(4), 1-5.
  • Sincar, M. (2009). İlköğretim okulu yöneticilerinin teknoloji liderliği rollerine ilişkin bir inceleme (Gaziantep ili örneği). Yayınlanmamış doktora tezi, İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Sincar, M. (2010). Reliability and validity study of the ınventory of technology leadership. Roles. Journal of Education Research. 3(4), 311-320.
  • Şişman-Eren, E. (2010). İlköğretim okul müdürlerinin eğitim teknolojilerini sağlama ve kullanmada gösterdikleri liderlik davranışları. Yayımlanmış Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Şişman-Eren, E. & Kurt, A. (2011). İlköğretim okul müdürlerinin teknoloji liderliği davranışları. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(2), 219-238.
  • Tan, S. C. (2010). School technology leadership: Lessons from empirical research. Australasian Society for Computers in Learning in Tertiary Education (ASCILITE) Conference, Sydney, Australia, 5 - 8 December 2010. Retrieved February 23, 2012, from http://repository.nie.edu.sg/jspui/bitstream /10497/4622/1/sc_tan_2010_stl_a.pdf.
  • Tanzer, S. (2004). Mesleki ve teknik öğretim okul yöneticilerinin teknolojik liderlik yeterlikleri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Turan, S. (2002). Teknolojinin okul yönetiminde etkin kullanımında eğitim yöneticisinin rolü. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 8(30), 271-281.
  • Wang, C. (2010). Technology leadership among school principals: A technologycoordinator’sperspective. Asian Social Science, 6(1), 51-54.
  • Weng, C.H. & Tang, Y. (2014). The relationship between technology leadership strategies and effectiveness of school administration: An empirical study. Computers & Education, 76, 91-107.
  • Yu, C. & Durrington, V. A. (2006). Technology standards for school administrators: An analysis of practicing and aspiring administrators’ perceived ability to performance standards. NASSP Bulletin, 90, 301-317.
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA22NG53AB
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Alper Yorulmaz Bu kişi benim

Süleyman Can Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 11 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yorulmaz, A., & Can, S. (2016). The Technology Leadership Competencies of Elementary and Secondary School Directors. Educational Policy Analysis And Strategic Research, 11(1), 47-61.
AMA Yorulmaz A, Can S. The Technology Leadership Competencies of Elementary and Secondary School Directors. Educational Policy Analysis And Strategic Research. Mayıs 2016;11(1):47-61.
Chicago Yorulmaz, Alper, ve Süleyman Can. “The Technology Leadership Competencies of Elementary and Secondary School Directors”. Educational Policy Analysis And Strategic Research 11, sy. 1 (Mayıs 2016): 47-61.
EndNote Yorulmaz A, Can S (01 Mayıs 2016) The Technology Leadership Competencies of Elementary and Secondary School Directors. Educational Policy Analysis And Strategic Research 11 1 47–61.
IEEE A. Yorulmaz ve S. Can, “The Technology Leadership Competencies of Elementary and Secondary School Directors”, Educational Policy Analysis And Strategic Research, c. 11, sy. 1, ss. 47–61, 2016.
ISNAD Yorulmaz, Alper - Can, Süleyman. “The Technology Leadership Competencies of Elementary and Secondary School Directors”. Educational Policy Analysis And Strategic Research 11/1 (Mayıs 2016), 47-61.
JAMA Yorulmaz A, Can S. The Technology Leadership Competencies of Elementary and Secondary School Directors. Educational Policy Analysis And Strategic Research. 2016;11:47–61.
MLA Yorulmaz, Alper ve Süleyman Can. “The Technology Leadership Competencies of Elementary and Secondary School Directors”. Educational Policy Analysis And Strategic Research, c. 11, sy. 1, 2016, ss. 47-61.
Vancouver Yorulmaz A, Can S. The Technology Leadership Competencies of Elementary and Secondary School Directors. Educational Policy Analysis And Strategic Research. 2016;11(1):47-61.