Bu çalışmada, lise öğrencilerinin yeterlik algılarını ölçmek amacıyla Yeterlik Algısı Ölçeği geliştirilmiştir. Ölçek geliştirme çalışmaları üç ayrı örneklem üzerinde gerçekleştirilmiştir. Ankara ilindeki liselerde 2011 - 2012 eğitim ve öğretim yılında okullarına devam eden 372 öğrenci betimleyici faktör analizi, 668 öğrenci doğrulayıcı faktör analizi ve 75 öğrenci test tekrar test güvenirlik çalışmalarına katılmışlardır. İç tutarlık katsayıları (Cronbach ve tabakalı α) her grup için ayrı ayrı hesaplanmıştır. Verilerin çözümlenmesinde Factor 8.02 ve Lisrel 8.70 paket programları kullanılmıştır. Analiz sonuçlarına göre; betimleyici ve doğrulayıcı faktör analizlerinin yapıldığı örneklemlerde iç tutarlık (Cronbach α) katsayıları akademik yeterlik boyutu için sırasıyla .90 - .93, sosyal yeterlik boyutu için .82-.86’dır. Ölçeğin bütünü için iç tutarlık (tabakalı α) katsayısı ise .91 olarak hesaplanmıştır. Test tekrar test güvenirlikleri için düzeltilmiş korelasyon katsayıları (r) sosyal yeterlik için .94; akademik yeterlik için .90’dır. Faktör analizleri sonucunda elde edilen regresyon ağırlıkları ve genel uyum katsayılarına ek olarak, benzeme (convergent) ve ayırma (discriminant) geçerliklerine ilişkin bulgular yeterliğin, akademik (16 madde) ve sosyal (14 madde) olmak üzere iki alt boyutta (toplam 30 madde) ele alınabileceğini göstermektedir.
Bu çalışmada, lise öğrencilerinin yeterlik algılarını ölçmek amacıyla Yeterlik Algısı Ölçeği geliştirilmiştir. Ölçek geliştirme çalışmaları üç ayrı örneklem üzerinde gerçekleştirilmiştir. Ankara ilindeki liselerde 2011 - 2012 eğitim ve öğretim yılında okullarına devam eden 372 öğrenci betimleyici faktör analizi, 668 öğrenci doğrulayıcı faktör analizi ve 75 öğrenci test tekrar test güvenirlik çalışmalarına katılmışlardır. İç tutarlık katsayıları (Cronbach ve tabakalı α) her grup için ayrı ayrı hesaplanmıştır. Verilerin çözümlenmesinde Factor 8.02 ve LISREL 8.70 paket programları kullanılmıştır. Analiz sonuçlarına göre; betimleyici ve doğrulayıcı faktör analizlerinin yapıldığı örneklemlerde iç tutarlık (Cronbach α) katsayıları akademik yeterlik boyutu için sırasıyla .90 - .93, sosyal yeterlik boyutu için .82-.86’dır. Ölçeğin bütünü için iç tutarlık (tabakalı α) katsayısı ise .91 olarak hesaplanmıştır. Test tekrar test güvenirlikleri için düzeltilmiş korelasyon katsayıları (r) sosyal yeterlik için .94; akademik yeterlik için .90’dır. Faktör analizleri sonucunda elde edilen regresyon ağırlıkları ve genel uyum katsayılarına ek olarak, benzeme (convergent) ve ayırma (discriminant) geçerliklerine ilişkin bulgular yeterliğin, akademik (16 madde) ve sosyal (14 madde) olmak üzere iki alt boyutta (toplam 30 madde) ele alınabileceğini göstermektedir.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar |
|
Yayımlanma Tarihi | 15 Haziran 2016 |
Yayınlandığı Sayı | Yıl 2016, Cilt 7, Sayı 1 |
Bibtex | @ { epod287115, journal = {Journal of Measurement and Evaluation in Education and Psychology}, issn = {1309-6575}, eissn = {1309-6575}, address = {}, publisher = {Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Derneği}, year = {2016}, volume = {7}, number = {1}, pages = {237 - 250}, doi = {10.21031/epod.17205}, title = {Ergenler için Yeterlik Algısı Ölçeğinin (YAÖ) Geliştirilmesi}, key = {cite}, author = {Özer, Arif and Gençtanırım Kurt, Dilek and Kızıldağ, Seval and Demirtaş Zorbaz, Selen and Arıcı Şahin, Fatma and Acar, Tülin and Ergene, Tuncay} } |
APA | Özer, A. , Gençtanırım Kurt, D. , Kızıldağ, S. , Demirtaş Zorbaz, S. , Arıcı Şahin, F. , Acar, T. & Ergene, T. (2016). Ergenler için Yeterlik Algısı Ölçeğinin (YAÖ) Geliştirilmesi . Journal of Measurement and Evaluation in Education and Psychology , 7 (1) , 237-250 . DOI: 10.21031/epod.17205 |
MLA | Özer, A. , Gençtanırım Kurt, D. , Kızıldağ, S. , Demirtaş Zorbaz, S. , Arıcı Şahin, F. , Acar, T. , Ergene, T. "Ergenler için Yeterlik Algısı Ölçeğinin (YAÖ) Geliştirilmesi" . Journal of Measurement and Evaluation in Education and Psychology 7 (2016 ): 237-250 <https://dergipark.org.tr/tr/pub/epod/issue/27272/287115> |
Chicago | Özer, A. , Gençtanırım Kurt, D. , Kızıldağ, S. , Demirtaş Zorbaz, S. , Arıcı Şahin, F. , Acar, T. , Ergene, T. "Ergenler için Yeterlik Algısı Ölçeğinin (YAÖ) Geliştirilmesi". Journal of Measurement and Evaluation in Education and Psychology 7 (2016 ): 237-250 |
RIS | TY - JOUR T1 - Ergenler için Yeterlik Algısı Ölçeğinin (YAÖ) Geliştirilmesi AU - ArifÖzer, DilekGençtanırım Kurt, SevalKızıldağ, SelenDemirtaş Zorbaz, FatmaArıcı Şahin, TülinAcar, TuncayErgene Y1 - 2016 PY - 2016 N1 - doi: 10.21031/epod.17205 DO - 10.21031/epod.17205 T2 - Journal of Measurement and Evaluation in Education and Psychology JF - Journal JO - JOR SP - 237 EP - 250 VL - 7 IS - 1 SN - 1309-6575-1309-6575 M3 - doi: 10.21031/epod.17205 UR - https://doi.org/10.21031/epod.17205 Y2 - 2023 ER - |
EndNote | %0 Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi Ergenler için Yeterlik Algısı Ölçeğinin (YAÖ) Geliştirilmesi %A Arif Özer , Dilek Gençtanırım Kurt , Seval Kızıldağ , Selen Demirtaş Zorbaz , Fatma Arıcı Şahin , Tülin Acar , Tuncay Ergene %T Ergenler için Yeterlik Algısı Ölçeğinin (YAÖ) Geliştirilmesi %D 2016 %J Journal of Measurement and Evaluation in Education and Psychology %P 1309-6575-1309-6575 %V 7 %N 1 %R doi: 10.21031/epod.17205 %U 10.21031/epod.17205 |
ISNAD | Özer, Arif , Gençtanırım Kurt, Dilek , Kızıldağ, Seval , Demirtaş Zorbaz, Selen , Arıcı Şahin, Fatma , Acar, Tülin , Ergene, Tuncay . "Ergenler için Yeterlik Algısı Ölçeğinin (YAÖ) Geliştirilmesi". Journal of Measurement and Evaluation in Education and Psychology 7 / 1 (Haziran 2016): 237-250 . https://doi.org/10.21031/epod.17205 |
AMA | Özer A. , Gençtanırım Kurt D. , Kızıldağ S. , Demirtaş Zorbaz S. , Arıcı Şahin F. , Acar T. , Ergene T. Ergenler için Yeterlik Algısı Ölçeğinin (YAÖ) Geliştirilmesi. JMEEP. 2016; 7(1): 237-250. |
Vancouver | Özer A. , Gençtanırım Kurt D. , Kızıldağ S. , Demirtaş Zorbaz S. , Arıcı Şahin F. , Acar T. , Ergene T. Ergenler için Yeterlik Algısı Ölçeğinin (YAÖ) Geliştirilmesi. Journal of Measurement and Evaluation in Education and Psychology. 2016; 7(1): 237-250. |
IEEE | A. Özer , D. Gençtanırım Kurt , S. Kızıldağ , S. Demirtaş Zorbaz , F. Arıcı Şahin , T. Acar ve T. Ergene , "Ergenler için Yeterlik Algısı Ölçeğinin (YAÖ) Geliştirilmesi", Journal of Measurement and Evaluation in Education and Psychology, c. 7, sayı. 1, ss. 237-250, Haz. 2016, doi:10.21031/epod.17205 |