Bu çalışmada
öğretmenlerin yaşadıkları mesleki sorunları belirlemek ve bu sorunları temsil
eden sorun alanlarının önem düzeyini ikili karşılaştırma yöntemi ile ölçeklemek
amaçlanmıştır. Çalışma tarama modelinde yürütülmüştür. Araştırmanın örneklemini
Türkiye’de 2015-2016 eğitim ve öğretim yılında Milli Eğitim Bakanlığı’na
(M.E.B.) bağlı devlet okullarında görev yapmakta olan 484 öğretmen
oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından
geliştirilmiş olan “Öğretmenlik Mesleği Mesleki Sorunlar Formu” kullanılmıştır.
Verilerin analizinde, Thurstone’nun karşılaştırmalı yargılar kanununun III. Hal
denklemi ile ölçekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen
bulgulara göre öğretmenlerin mesleki sorunları, öğretmen yetiştirme sorunları
ve öğretmen niteliği, özlük hakları ve ekonomik sorunlar, mesleki saygının
azalması, M.E.B. politikaları ile ilgili sorunlar, sendikal faaliyetlerle
ilgili sorunlar, iş yükünün fazlalığı, okuldaki idari sorunlar, fiziki koşullar
ve alt yapı yetersizliği, veli ile ilgili yaşanan sorunlar, ve öğrenci ile
ilgili sorunlar temaları altında toplanmıştır. Öğretmenlere göre en önemli
sorun alanı M.E.B. eğitim politikaları olarak görülmüştür. Bunu sırası ile
mesleki saygınlığın azalması, fiziki koşullar ve alt yapı yetersizliği, öğrenci
ile yaşanan sorunlar, özlük hakları ve ekonomik sorunlar, okuldaki idari
sorunlar, öğretmen yetiştirme ve öğretmen niteliği, veli ile ilgili yaşanan
sorunlar, iş yükü fazlalığı, sendikal faaliyetlerle ilgili sorunlar takip etmiştir.
Öğretmenlerin mesleki sorun alanları kıdem değişkenine göre incelendiğinde 0-10
yıllık öğretmenler mesleki saygınlığı en önemli sorun alanı olarak görürken,
11-45 yıllık öğretmenler MEB politikalarını en önemli sorun alanı olarak
görmüştür.
Öğretmen mesleki sorunları ikili karşılaştırma yöntemi ölçekleme
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mart 2017 |
Kabul Tarihi | 16 Şubat 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 8 Sayı: 1 |