Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye’deki Öğretmenlerin Karşılaştıkları Mesleki Sorunların İkili Karşılaştırma Yöntemi İle Ölçeklenmesi

Yıl 2017, Cilt: 8 Sayı: 1, 47 - 62, 31.03.2017
https://doi.org/10.21031/epod.297901

Öz

Bu çalışmada
öğretmenlerin yaşadıkları mesleki sorunları belirlemek ve bu sorunları temsil
eden sorun alanlarının önem düzeyini ikili karşılaştırma yöntemi ile ölçeklemek
amaçlanmıştır. Çalışma tarama modelinde yürütülmüştür. Araştırmanın örneklemini
Türkiye’de 2015-2016 eğitim ve öğretim yılında Milli Eğitim Bakanlığı’na
(M.E.B.) bağlı devlet okullarında görev yapmakta olan 484 öğretmen
oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından
geliştirilmiş olan “Öğretmenlik Mesleği Mesleki Sorunlar Formu” kullanılmıştır.
Verilerin analizinde, Thurstone’nun karşılaştırmalı yargılar kanununun III. Hal
denklemi ile ölçekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen
bulgulara göre öğretmenlerin mesleki sorunları, öğretmen yetiştirme sorunları
ve öğretmen niteliği, özlük hakları ve ekonomik sorunlar, mesleki saygının
azalması, M.E.B. politikaları ile ilgili sorunlar, sendikal faaliyetlerle
ilgili sorunlar, iş yükünün fazlalığı, okuldaki idari sorunlar, fiziki koşullar
ve alt yapı yetersizliği, veli ile ilgili yaşanan sorunlar, ve öğrenci ile
ilgili sorunlar temaları altında toplanmıştır. Öğretmenlere göre en önemli
sorun alanı M.E.B. eğitim politikaları olarak görülmüştür. Bunu sırası ile
mesleki saygınlığın azalması, fiziki koşullar ve alt yapı yetersizliği, öğrenci
ile yaşanan sorunlar, özlük hakları ve ekonomik sorunlar, okuldaki idari
sorunlar, öğretmen yetiştirme ve öğretmen niteliği, veli ile ilgili yaşanan
sorunlar, iş yükü fazlalığı, sendikal faaliyetlerle ilgili sorunlar takip etmiştir.
Öğretmenlerin mesleki sorun alanları kıdem değişkenine göre incelendiğinde 0-10
yıllık öğretmenler mesleki saygınlığı en önemli sorun alanı olarak görürken,
11-45 yıllık öğretmenler MEB politikalarını en önemli sorun alanı olarak
görmüştür.

Kaynakça

  • Akyüz, Y. (1978). Türkiye’de öğretmenlerin toplumsal değişmedeki etkileri (1848-1940). Ankara: Doğan Basımevi.
  • Altun, A. ve Gelbal, S. (2014). Öğretmenlerin kullandıkları ölçme ve değerlendirme yöntem veya araçlarının ikili karşılaştırma yöntemiyle belirlenmesi. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 5(1), 1-11.
  • Arık, R. S. ve Kutlu, Ö. (2013). Öğretmenlerin ölçme ve değerlendirme alanı yeterliklerinin yargıcı kararlarına dayalı ölçeklenmesi. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 3(2), 163-196.
  • Aydın, R. (1999). Türk basınında öğretmen sorunları (1940-1955 yılları arası). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Bauer, J., Unterbrink, T., Hack, A., Pfeifer, R., Buhl-Grieshaber, V., Müller, U., Wesche, H., Frommhold, M., Seibt, R., Scheuch, K., & Wirsching, M. (2007). Working conditions, adverse events and mental health problems in a sample of 949 German teachers. International Archives of Occupational and Environmental Health, 80(5), 442-449. Retrieved from http://link.springer.com/article/10.1007/s00420-007-0170-7#page-2
  • Ekinci, A. (2010). İlköğretim okullarında çalışan müdür ve öğretmenlerin mesleki sorunlarına ilişkin görüşleri. İlköğretim Online, 9(2), 734-748.
  • Ekinci, A., Bindak, R. ve Yıldırım, M. C. (2012). İlköğretim okulu yöneticilerinin öğretmenlerin mesleki sorunlarına empatik yaklaşımlarının ikili karşılaştırmalar metodu ile incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3, 759-776.
  • Güler, A. V. (1999). Cumhuriyet dönemi bazı süreli yayınlara yansıyan öğretmen sorunları (1929-1961). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Kuzgun, Y., Sevim S. A. ve Hamamcı, Z. (1999). Mesleki doyum ölçeğinin geliştirilmesi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2(11),14-18
  • Lawshe, C. H. (1975). A quantitative approach to content validity. Personnel Psychology, 28, 563–575.
  • Maraşlı, Ş. (2007). Türkiye’de eğitimle ilgili süreli yayınlara yansıyan öğretmen sorunları (1970-2000). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Polat, B. ve Göksel, H.Ç. (2014). Öğretmen adaylarının sosyal aktivite tercihlerinin ikili karşılaştırma yöntemiyle belirlenmesi. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 5(1), 88-100.
  • Thurstone, L. L. (1994). A law of comparative judgment. Psychological Review, 101, 266-270.
  • Turgut, M. F. ve Baykul, Y. (1992). Ölçekleme teknikleri. Ankara: ÖSYM Yayınları.
  • Zarisfizadeh, S. (2012). Job satisfaction factors among english language teachers in Malaysia. International Journal of Applied Linguistics and Englisg Literature, 1(4), 30-36. Retrieved from http://www.journals.aiac.org.au/index.php/IJALEL/article/view/741/671
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yasemin Duygu Esen Bu kişi benim

Filiz Temel Bu kişi benim

Ergül Demir

Yayımlanma Tarihi 31 Mart 2017
Kabul Tarihi 16 Şubat 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Esen, Y. D., Temel, F., & Demir, E. (2017). Türkiye’deki Öğretmenlerin Karşılaştıkları Mesleki Sorunların İkili Karşılaştırma Yöntemi İle Ölçeklenmesi. Journal of Measurement and Evaluation in Education and Psychology, 8(1), 47-62. https://doi.org/10.21031/epod.297901