Bu çalışmada TIMSS 2015 uygulamasında ele alınan öğrenci, öğretmen ve
okul faktörlerinin Türkiye’deki sekizinci sınıf öğrencilerinin matematik
başarıları ile nasıl bir ilişki içinde olduğunun araştırılması amaçlanmıştır.
İlişkisel tarama modeline göre tasarlanan araştırmanın çalışma grubunu,
Uluslararası Matematik ve Fen Eğilimleri Araştırması 2015 uygulamasına katılan 6079
öğrenci ve 220 öğretmen oluşturmuştur. Araştırmanın veri toplama araçları,
TIMSS 2015 uygulamasında elde edilen öğrenci ve öğretmen anketleri ile
matematik başarı testinden oluşmaktadır.
Verilerin analizinde, matematik başarı puanları bağımlı değişken; öğrenci
ve öğretmen özellikleri değişkenleri bağımsız değişken olacak şekilde
hiyerarşik regresyon analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen
bulgulara göre, öğrenci ile ilgili değişkenlerin TIMSS 2015’teki matematik
başarısındaki farklılıkların %34’ünü açıkladığı görülmüştür. Duyuşsal alan
boyutunda yer alan öz-yeterlik inancı 8.sınıf öğrencilerinin TIMSS 2015’te
matematik başarılarını yordamada en önemli değişkendir. Öz-yeterlik inancından
sonra matematik başarısını yordamada diğer bir önemli değişken öğrencilerin
evde sahip oldukları eğitimsel kaynakları olmuştur. Duyuşsal alan içerisinde
yer alan tutum ile matematik başarısı arasında negatif yönde bir ilişki
bulunmuştur. Matematiğe verilen önem ile öğrencilerin matematik başarıları
arasında ise anlamlı bir ilişki çıkmamıştır. Araştırmada okul algısı boyutu
altında ele alınan zorbalık, okula aidiyet ve öğretim etkinlikleri ile
matematik başarısı arasında anlamlı bir ilişki olup bu ilişki göreli olarak
matematik başarısını yordamada daha az öneme sahiptir. Öğrenmede çevre faktörü
altında ele alınan okulda başarıya verilen önem, güvenli ve düzenli okul
ortamı, okul koşulları, iş tatmini, öğretmenin karşılaştığı sorunlar ve
öğrencilerden kaynaklı sorunların hepsi bir araya geldiğinde okullardaki 8.
sınıflar arası başarı farkının %29’unu açıklamaktadır. Öğrenmede çevre
faktöründe yer alan okulda başarıya verilen önem ve öğrencilerden kaynaklı
sorunlar öğrencilerin matematik başarısını yordamada iki önemli değişken
olmuştur
In the study, it is aimed
to investigate the student, teacher and school factors predicting mathematics
achievement of Turkish 8th grade students in TIMSS 2015. The group of the study
consists of 6079 students and 220 teachers who attended TIMSS from Turkey. The
data of the study was obtained from student and teacher questionnaires and
mathematics cognitive test scores. In the data analysis, multilevel regression
analysis was used in which dependent variables were plausible mathematics
scores and independent variables were student, teacher and school scale scores.
According to results, 34% percent of student-level variance was explained by
student-level variables. It was found that self-confidence level of students
was the most important predictor of mathematics achievement among student-level
variables. Additionally, educational resources at home variable was also among
the important predictors of mathematics achievement. Teacher and school factors
explained 29% of between school variance. Among these variables, school
emphasis on academic success and teaching limited by student needs were two
significant variables that could predict mathematics achievement of students.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | September 30, 2017 |
Acceptance Date | June 9, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 8 Issue: 3 |