BibTex RIS Kaynak Göster

GÖRSEL SANATLARDA KENT İMGESİNİN TEMSİLİ

Yıl 2015, Sayı: 4, 1 - 10, 31.12.2015

Öz

Doksanlı yılların ‘bilgi otoyolları’ (information superhighways) 21. Yüzyılın ‘bilgi toplumunu’ (information society) oluşturdu. Teknolojik ve toplumsal gelişmeler on yıllar içerisinde gerçekleşmekte ve hayatın hemen her alanında yaşanan gelişmelere tanık olunmaktadır. Bu süreç içerisinde başta kentler olmak üzere insan topluluklarının yaşadığı alanlar olarak mekanlar artan oranlarda dönüşüme uğramakta ve bu mekanlardan en üst düzeyde yarar sağlanabilecek arayışlar içerisine girilmektedir. Kuşkusuz ‘sayısal devrim’ (digital revolution) sayesinde yaşanan pek çok olgu burada öncü rolü oynuyor ve her alanda bir ‘yakınsama’ (convergence) söz konusu olmaktadır. Bilimsel, ekonomik, toplumsal ve sanatsal alanda disiplinler arası etkileşim ağırlığını hissettirmekte ve yapılan tüm çalışmalarda artık söz konusu alanlar başta olmak üzere hayatın hemen her alanında gelenekseli de içerisinde barındıran yenilikçi ve ortaklaşa kotarılan çalışmaların oluşturduğu bir anlayış etkin olmaktadır. Yaşanan bu gelişmelerin izlerini kentin  farklı yerlerinde farklı formlarda görmekteyiz. Bu araştırmada, kentleşme, kent kültürü ve bunun sonucunda oluşan bu kent formlarının (meydan, bedesten, pasaj, AVM, vb.) sanatla olan birlikteliğinin önemine işaret edilmektedir. Kent formları dönemin görsel kültür ve kimliğini içerisinde barındıran çok zengin bir donanıma sahip yaşam alanlarıdır. Sanat ve sanatçının gelişiminde önemli rol oynamaktadır. Bu araştırmada konu resim, heykel, fotoğraf ve sinema gibi farklı sanat dalları açısından ele alınmış, sözü  edilen bağlamda işler üreten, farklı yöntem ve teknikleri bir arada kullanan sanatçıların eserlerinden örnekler verilmiştir. Ele alınan konunun aydınlatılması ve zenginliği açısından sosyologların, sanat tarihçilerinin ve kent araştırmacılarının görüşlerine de yer verilmiştir.

Anahtar Kelimeler: Meydan, Bedesten, Agora, pasaj, AVM, kent, Görsel Sanatlar

Kaynakça

  • BACHELARD, Gaston. (2013). Mekanın Poetikası, (Çev. Alp Tümertekin), İthaki Yayınları: İstanbul.
  • BENJAMIN, Walter. (1993). Pasajlar (Çev. Ahmet Cemal), Yapı Kredi Yayınları: İstanbul.
  • BERGSON, Henri. (2007). Madde ve Bellek (Çev. Işık Ergüden), Dost Kitabevi Yayınları: Ankara.
  • BURNETT, Ron. (2007). İmgeler Nasıl Düşünür?, (Çev. Güçsal Pusar), Metis Yayınları: İstanbul.
  • CALVİNO, Italo. (2012). Görünmez Kentler, (Çev. Işıl Saatçıoğlu) Yapı Kredi Yayınları: İstanbul.
  • DELEUZE, Gilles. (2005). Bergsonculuk, (Çev. Hakan Yüceler), Otonom Yayıncılık: İstanbul.
  • FRAMPTON, Daniel. (2013). Filmozofi: Sinemayı Yepyeni Bir Tarzda Anlamak İçin
  • Manifesto, (Çev. Cem Soydemir), Metis Yayınları: İstanbul.
  • KELEŞ, Ruşen. (1993)Kentleşme Politikası, İmge Kitabevi Yayınları: Ankara.
  • LYNCH, K. (2012). Kent İmgesi, (Çev. İrem Başaran), Türkiye İş Bankası Yayınları: İstanbul.
  • MANOVICH, Lev. (2001). The Language of New Media, The MIT Press: Cambridge.
  • ÖZBEK, Meral. (2000). “Walter Benjamin Okumak-III”. Ankara Üniversitesi SBF
  • Dergisi, Sayı:4, Cilt: 55, ss. 83-110.
  • ÖZTÜRK, Mehmet. (2002). Sinemasal Kentler, Om Yayınevi: İstanbul.
  • SHINER, Larry. (2010). Sanatın İcadı: Bir Kültür Tarihi, (Çev. İsmail Türkmen), Ayrıntı Yayınları: İstanbul.
  • SIMMEL, Georg. (2004). Modern Kültürde Çatışma (Çev. T. Bora, N. Kalaycı, E. Gen),
Yıl 2015, Sayı: 4, 1 - 10, 31.12.2015

Öz

Kaynakça

  • BACHELARD, Gaston. (2013). Mekanın Poetikası, (Çev. Alp Tümertekin), İthaki Yayınları: İstanbul.
  • BENJAMIN, Walter. (1993). Pasajlar (Çev. Ahmet Cemal), Yapı Kredi Yayınları: İstanbul.
  • BERGSON, Henri. (2007). Madde ve Bellek (Çev. Işık Ergüden), Dost Kitabevi Yayınları: Ankara.
  • BURNETT, Ron. (2007). İmgeler Nasıl Düşünür?, (Çev. Güçsal Pusar), Metis Yayınları: İstanbul.
  • CALVİNO, Italo. (2012). Görünmez Kentler, (Çev. Işıl Saatçıoğlu) Yapı Kredi Yayınları: İstanbul.
  • DELEUZE, Gilles. (2005). Bergsonculuk, (Çev. Hakan Yüceler), Otonom Yayıncılık: İstanbul.
  • FRAMPTON, Daniel. (2013). Filmozofi: Sinemayı Yepyeni Bir Tarzda Anlamak İçin
  • Manifesto, (Çev. Cem Soydemir), Metis Yayınları: İstanbul.
  • KELEŞ, Ruşen. (1993)Kentleşme Politikası, İmge Kitabevi Yayınları: Ankara.
  • LYNCH, K. (2012). Kent İmgesi, (Çev. İrem Başaran), Türkiye İş Bankası Yayınları: İstanbul.
  • MANOVICH, Lev. (2001). The Language of New Media, The MIT Press: Cambridge.
  • ÖZBEK, Meral. (2000). “Walter Benjamin Okumak-III”. Ankara Üniversitesi SBF
  • Dergisi, Sayı:4, Cilt: 55, ss. 83-110.
  • ÖZTÜRK, Mehmet. (2002). Sinemasal Kentler, Om Yayınevi: İstanbul.
  • SHINER, Larry. (2010). Sanatın İcadı: Bir Kültür Tarihi, (Çev. İsmail Türkmen), Ayrıntı Yayınları: İstanbul.
  • SIMMEL, Georg. (2004). Modern Kültürde Çatışma (Çev. T. Bora, N. Kalaycı, E. Gen),
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm DERLEME
Yazarlar

Ayşe Sağlam Yüce

Tuncay Yüce

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Sağlam Yüce, A., & Yüce, T. (2015). GÖRSEL SANATLARDA KENT İMGESİNİN TEMSİLİ. ERCİYES SANAT(4), 1-10.
AMA Sağlam Yüce A, Yüce T. GÖRSEL SANATLARDA KENT İMGESİNİN TEMSİLİ. ERCİYES SANAT. Aralık 2015;(4):1-10.
Chicago Sağlam Yüce, Ayşe, ve Tuncay Yüce. “GÖRSEL SANATLARDA KENT İMGESİNİN TEMSİLİ”. ERCİYES SANAT, sy. 4 (Aralık 2015): 1-10.
EndNote Sağlam Yüce A, Yüce T (01 Aralık 2015) GÖRSEL SANATLARDA KENT İMGESİNİN TEMSİLİ. ERCİYES SANAT 4 1–10.
IEEE A. Sağlam Yüce ve T. Yüce, “GÖRSEL SANATLARDA KENT İMGESİNİN TEMSİLİ”, ERCİYES SANAT, sy. 4, ss. 1–10, Aralık 2015.
ISNAD Sağlam Yüce, Ayşe - Yüce, Tuncay. “GÖRSEL SANATLARDA KENT İMGESİNİN TEMSİLİ”. ERCİYES SANAT 4 (Aralık 2015), 1-10.
JAMA Sağlam Yüce A, Yüce T. GÖRSEL SANATLARDA KENT İMGESİNİN TEMSİLİ. ERCİYES SANAT. 2015;:1–10.
MLA Sağlam Yüce, Ayşe ve Tuncay Yüce. “GÖRSEL SANATLARDA KENT İMGESİNİN TEMSİLİ”. ERCİYES SANAT, sy. 4, 2015, ss. 1-10.
Vancouver Sağlam Yüce A, Yüce T. GÖRSEL SANATLARDA KENT İMGESİNİN TEMSİLİ. ERCİYES SANAT. 2015(4):1-10.