BibTex RIS Kaynak Göster

AUGUST RODİN'İN “DÜŞÜNEN ADAM” HEYKELİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME

Yıl 2014, Sayı: 2, 48 - 58, 26.03.2014

Öz

Rodin'in düşünen adam heykeli, modern sanat alanında, dünyada en çok bilinen sanat yapıtlarındandır. Düşünen Adam heykelini anlamak için, Rönesans'la başlayıp, Aydınlanmayla ivme kazanan rasyonalist-hümanist düşünce geleneğinden haberdar olmak gerekir. Aydınlanma düşüncesinde temellenmeye başlayan hümanizm hayata dair ne varsa önceliği insana ve insan düşüncesine veren akılcı bir tavırdır. Söz konusu olan insan değerlerinde temellenen ve bir idealizmle yaratılmak istenen dünyadır. Beşeri deneyimlerle hayatı dönüştürmeye başlayan, akılcılıkla inşa edilen hümanizm modernizmin temel değerini oluşturmuş ve modern düşüncede bu akılcı gelenek üzerinde yükselmeye başlamıştır.   Modernizmle insan, ruhsal ve bedensel varlığıyla bilimin, felsefenin ve sanatın konusu olmuş ve insan, nesnel algıları ve öznel dışavurumlarıyla bir bilinç dünyası yaratmaya başlamıştır. Sanayi devrimiyle başlayan makineleşmenin hız kazandığı 19.yüzyılın özellikle ikinci yarısı modern sanat'ta yeni deneyimlerin yaşandığı bir süreç olmuştur. Bu zamanda empresyonistlerin öncülük ettiği düşünce hareketleriyle başlayan tavır kısa sürede diğer sanat alanlarında da yansıma bulmuştur. Rodin'in Düşünen Adam heykelinde plastik yönden açık modern etkilerin görülmeye başladığı yapıtların başında gelir. Bu nedenle ilkin cehennem kapısında şair olarak yaratılan heykel, daha sonra buradan kopartılıp kendi başına sergilendiğinde ise, bir düşünür olarak plastik ifadesiyle akılcı, hümanist bir tavrın modernde temel bir göstergesi olmaya başlamıştır.   Heykelde insanın tüm bedenine dalga dalga yayılan derin kaygı ve heyecanıyla Rodin'i gelenekten ayıran ve onu modern yapan dışavurumcu plastik tavrı olmuştur. Bedenin yüzeyinde görülen öz-biçim arayışına yönelik, derinden hissedilen etkileyici parçalanma duygusu, modern düşünce açısından Rodin'in göstergesi gibidir.  Yaşanan zamanın modern kaygılarını gösteren Düşünen Adam, zamanın sabiti ve bir bilinci olarak düşüncenin merkezine insanı koymuştur. Günümüz sanat düşüncesinin okunmasında ve anlaşılmasında sembolleşen heykel, modern heykelin yapıtlarından biri olmuştur.

Yıl 2014, Sayı: 2, 48 - 58, 26.03.2014

Öz

Toplam 0 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm ÖZGÜN MAKALELER
Yazarlar

Osman Yılmaz

Yayımlanma Tarihi 26 Mart 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yılmaz, O. (2014). AUGUST RODİN’İN “DÜŞÜNEN ADAM” HEYKELİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME. ERCİYES SANAT(2), 48-58.
AMA Yılmaz O. AUGUST RODİN’İN “DÜŞÜNEN ADAM” HEYKELİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME. ERCİYES SANAT. Nisan 2014;(2):48-58.
Chicago Yılmaz, Osman. “AUGUST RODİN’İN ‘DÜŞÜNEN ADAM’ HEYKELİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME”. ERCİYES SANAT, sy. 2 (Nisan 2014): 48-58.
EndNote Yılmaz O (01 Nisan 2014) AUGUST RODİN’İN “DÜŞÜNEN ADAM” HEYKELİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME. ERCİYES SANAT 2 48–58.
IEEE O. Yılmaz, “AUGUST RODİN’İN ‘DÜŞÜNEN ADAM’ HEYKELİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME”, ERCİYES SANAT, sy. 2, ss. 48–58, Nisan 2014.
ISNAD Yılmaz, Osman. “AUGUST RODİN’İN ‘DÜŞÜNEN ADAM’ HEYKELİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME”. ERCİYES SANAT 2 (Nisan 2014), 48-58.
JAMA Yılmaz O. AUGUST RODİN’İN “DÜŞÜNEN ADAM” HEYKELİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME. ERCİYES SANAT. 2014;:48–58.
MLA Yılmaz, Osman. “AUGUST RODİN’İN ‘DÜŞÜNEN ADAM’ HEYKELİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME”. ERCİYES SANAT, sy. 2, 2014, ss. 48-58.
Vancouver Yılmaz O. AUGUST RODİN’İN “DÜŞÜNEN ADAM” HEYKELİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME. ERCİYES SANAT. 2014(2):48-5.