Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Covid-19 Pandemisi Sırasında Üniversite Öğrencilerinin Fiziksel Aktivite, Depresyon, Stres, Uyku ve Yaşam Kalitesi Düzeylerinin İncelenmesi

Yıl 2022, , 17 - 26, 28.01.2022
https://doi.org/10.30720/ered.1039882

Öz

Amaç: Çalışmamızın amacı Covid-19 döneminde üniversite öğrencilerinin fiziksel aktivite, stres, depresyon ve uyku düzeylerinin, yaşam kalitesi ile ilişkisini araştırmaktı. Gereç ve Yöntem:Çalışmaya yaş ortalaması 20,51,4 yıl, boy ortalaması 166,9  8,0 cm, vücut kitle indeksi (VKI) 21,43,0 kg/cm2 olan 273 gönüllü katılımcı (229 kadın, 44 erkek) dahil oldu. Katılımcıların fiziksel aktivite seviyeleri, Uluslararası Fiziksel Aktivite Anketi; stres düzeyleri, Algılanan Stres Ölçeği; depresyon şiddetleri,Beck Depresyon Ölçeği; uyku patern ve kaliteleri,Pittsburg Uyku Kalitesi İndeksi;yaşam kalitesi değerlendirilmesinde Dünya Sağlık Örgütü 5 İyilik Hali İndeksi (DSÖ-5) kullanıldı. İstatistiksel yöntemler olarak frekans, karşılaştırma ve regresyon analizleri kullanıldı. Sonuçlar:Katılımcıların %52,7’si fiziksel olarak inaktifti ve %42,5’inin fiziksel aktivite düzeyleri düşüktü. Yaklaşık %75’inin uyku kaliteleri iyi, %80 ‘inin stres algıları orta düzeydeydi. Katılımcıların yaklaşık %66’sı minimal ve hafif düzeyde depresyona sahipti. Katılımcıların %57,7’si kötü yaşam kalitesi sonuçları bildirdi. Fiziksel aktivite, depresyon, uyku kalitesi ve stres düzeylerinin yaşam kalitesine ilişkin çoklu regresyon analizi modeli anlamlı bulundu (F=18,115; p=0,001; R2=0,213).Tartışma:Covid-19 pandemi sürecinde üniversite öğrencilerinin fiziksel aktivite, uyku kalitesi, depresyon ve stres algılarının yaşam kalitesini etkilediği ve bu etkilerin yönetilmesinde sonuçların göz önünde bulundurulması gerektiğini önermekteyiz.

Destekleyen Kurum

YOK

Proje Numarası

YOK

Teşekkür

YOK

Kaynakça

  • Ağargün, M., Kara, H., Anlar, O. (1996). Pittsburgh uyku kalitesi indeksinin gecerliği ve güvenirliği. Türk Psikiyatri Dergisi, 7(2), 107-115.
  • Barğı, G., Şahin, E., & Çimenli, Ç. (2021). Covid-19 pandemisi sebebi ile uzaktan eğitim gören üniversite öğrencilerinde stres, anksiyete, depresyon ve fiziksel aktivite düzeylerinin incelenmesi. Izmir Democracy University Health Sciences Journal, 4(2), 159-168. https://doi.org/10.52538/iduhes.941379
  • Bayar, B. D., Can, S. Y., Erten, M., & Ekmen, M. (2021). Covid-19 pandemi sürecinde üniversite öğrencilerinin depresyon ve stres düzeylerinin belirlenmesi.Paramedik ve Acil Sağlık Hizmetleri Dergisi, 2(1), 12-25.
  • Beck, A. T., Ward, C., Mendelson, M., Mock, J., & Erbaugh, J. (1961). Beck depression inventory (BDI). Arch Gen Psychiatry, 4(6), 561-571.
  • Bulguroğlu, H. İ., Bulguroğlu, M., & Özaslan, A. (2021). Covid-19 pandemi sürecinde üniversite öğrencilerinin fiziksel aktivite, yaşam kalitesi ve depresyon seviyelerinin incelenmesi. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 12(2), 306-311. https://doi.org/10.31067/acusaglik.852175
  • Buysse, D. J., Reynolds, C. F.,Monk, T. H., Berman, S. R., & Kupfer, D. J. (1989). The Pittsburgh Sleep Quality Index: a new instrument for psychiatric practice and research. Psychiatry Res, 28(2), 193-213. https://doi.org/10.1016/0165-1781(89)90047-4
  • Cihan, E., & Pirinççi, C. Ş. (2020). Covid-19 pandemi sürecinde genç popülasyonun yaşam kalitesinin fiziksel aktivite seviyesi ve depresyon düzeyi ile ilişkisi. Selçuk Sağlık Dergisi, 1(Covid-19 özel), 41-53.
  • Cohen, S., Kamarck, T., & Mermelstein, R. (1983). A global measure of perceived stress. J Health Soc Behav, 24(4), 385-396. https://doi.org/10.2307/2136404
  • Craig, C. L., Marshall, A. L., Sjostrom, M., Bauman, A. E., Booth, M. L., Ainsworth, B. E., et al. (2003). International physical activity questionnaire: 12-country reliability and validity. Med Sci Sports Exerc, 35(8), 1381-1395. https://doi.org/10.1249/01.MSS.0000078924.61453.FB
  • Demirer, İ., & Erol, S. (2020). Üniversite öğrencilerinin fiziksel aktivite düzeyleri ile uykusuzluk ve psikolojik iyilikleri arasındaki ilişki. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 11(3), 201-211. https://doi.org/10.14744/phd.2020.46547
  • DeSalvo, K. B., Bloser, N., Reynolds, K., He, J., & Muntner, P. (2006). Mortality prediction with a single general self-rated health question. A meta-analysis. J Gen Intern Med, 21(3), 267-275. https://doi.org/10.1111/j.1525-1497.2005.00291.x
  • Ellis, W. E., Dumas, T. M., & Forbes, L. M. (2020). Physically isolated but socially connected: psychological adjustment and stress among adolescents during the initial COVID-19 crisis. Canadian Journal of Behavioural Science, 52(3), 177-187.https://doi.org/10.1037/cbs0000215
  • Ercan, Ş., & Keklicek, H. (2020). COVID-19 pandemisi nedeniyle üniversite öğrencilerinin fiziksel aktivite düzeylerindeki değişimin incelenmesi. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5(2), 69-74.
  • Erdoğan Yüce, G., & Muz, G. (2021). COVID-19 pandemisinin yetişkinlerin diyet davranışları, fiziksel aktivite ve stres düzeyleri üzerine etkisi. Cukurova Medical Journal, 46(1), 283-291. https://doi.org/10.17826/cumj.794585
  • Eser, E., Çevik, C., Baydur, H., Güneş, S., Esgin, T. A., Öztekin, Ç., et al. (2019). Reliability and validity of the Turkish version of the WHO-5, in adults and older adults for its use in primary care settings. Prim Health Care Res Dev, 20, E100. doi:10.1017/S1463423619000343
  • Eskin, M., Harlak, H., Demirkıran, F., & Dereboy, Ç. (2013). Algılanan stres ölçeğinin Türkçeye uyarlanması: güvenirlik ve geçerlik analizi. New/Yeni Symposium Journal, 51(3), 132-140.
  • Fazeli, S., Zeidi, I. M., Lin, C. Y., Namdar, P., Griffiths, M. D., Ahorsu, D. K., et al. (2020). Depression, anxiety, and stres mediate the associations between internet gaming disorder, insomnia, and quality of life during the COVID-19 outbreak. AddictBehav, 12, 100307.https://doi.org/10.1016/j.abrep.2020.100307
  • Fernandes, R. A., & Zanesco, A. (2010). Early physical activity promotes lower prevalence of chronic diseases in adulthood. Hypertens Res, 33(9), 926-931. https://doi.org/10.1038/hr.2010.106
  • Figueroa-Quiñones, J., Ipanaqué-Zapata, M., Machay-Pak, D., & Rodriguez-Ruiz, J. (2020). Quality of life and depressive symptoms among Peruvian university students during the COVID-19 pandemic.Preprint.bioRxiv. https://doi.org/10.1101/2020.12.04.411330
  • Gerber, M., Brand, S., Elliot, C., Holsboer-Trachsler, E., & Pühse, U. (2014). Aerobic exercise, ball sports, dancing, and weight lifting as moderators of the relationship between stress and depressive symptoms: an exploratory cross-sectional study with swiss university students. Percep Mot Skills, 119(3), 679-697. https://doi.org/10.2466/06.PMS.119c26z4
  • Hisli, N. (1989). Beck depresyon envanterinin üniversite öğrencileri için geçerliliği, güvenilirliği. J Physiocol, 7(23), 3-13.
  • Huang, C., Wang, Y., Li, X., Ren, L., Zhao, J., Hu, Y., ve ark. (2020). Clinical features of patients infected with 2019 novel coronavirus in Wuhan, China. Lancet, 395(10223), 497-506. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(20)30183-5
  • İyigün, G., Angın, E., Kırmızıgil, B., Öksüz, S., Özdil, A., & Malkoç, M. (2017). Üniversite öğrencilerinde uyku kalitesinin mental sağlık, fiziksel sağlık ve yaşam kalitesi ile ilişkisi. JETR, 4(3), 125-133.
  • Koca, R., & Fazlıoğluları, Z. (2021). Covid 19 pandemi sürecinin gençlerin fiziksel aktivite sürelerine olan etkisinin araştırılması. Genel Tıp Dergisi, 31(2), 153-158. https://doi.org/10.15321/GenelTipDer.2021.304
  • Lipert, A., Kozłowski, R., Timler, D., Marczak, M., Musiał, K., Rasmus, P., et al. (2021). Physical activity as a predictor of the level of stress and quality of sleep during COVID-19 lockdown. Int J Envron, 18(11), 5811. https://doi.org/10.3390/ijerph18115811
  • Mayda, A., Kasap, H., Yıldırım, C., Yılmaz, M., Derdiyok, Ç., Ertan, D., et al. (2012). 4-5-6. sınıf tıp fakültesi öğrencilerinde uyku bozukluğu sıklığı. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2(2), 8-11.
  • Moriarty, T., Bourbeau, K., Fontana, F., McNamara, S., & Pereira da Silva, M. (2021). The relationship between psychological stress and healthy lifestyle behaviors during COVID-19 among students in a US Midwest University. Int J Envron, 18(9), 4752. https://doi.org/10.3390/ijerph18094752
  • Öncen, S., Aydın, S., & Molla, E. (2020). COVID-19 pandemisi döneminde sokağa çıkma sınırlaması olan ve olmayan illerde yaşayan spor bilimleri öğrencilerinin fiziksel aktivite düzeylerinin değerlendirilmesi. Electronic Turkish Studies, 15(6), 739-749. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.44627
  • Orzech, K. M., Salafsky, D. B., & Hamilton, L. A. (2011). The state of sleep among college students at a large public university. J Am Coll Health, 59(7), 612-619. https://doi.org/10.1080/07448481.2010.520051
  • Öztürk, M. (2005). Üniversitede eğitim-öğretim gören öğrencilerde uluslararası fiziksel aktivite anketinin geçerliliği ve güvenirliği ve fiziksel aktivite düzeylerinin belirlenmesi(Yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Pace, B. (2000). The benefits of regular physical activity. JAMA, 283(22), 3030. https://doi.org/10.1001/jama.283.22.3030
  • Rogowska, A. M., Kusnierz, C., & Bokszczanin, A. (2020). Examining anxiety, life satisfaction, general health, stress and coping styles during COVID-19 pandemic in Polish sample of university students. Psychol Res Behav Manag, 28(13), 797-811. https://doi.org/10.2147/PRBM.S266511
  • Rogowska, A. M., Pavlova, I., Kuśnierz, C., Ochnik, D., Bodnar, I., & Petrytsa, P. (2020). Does physical activity matter for the mental health of university students during the COVID-19 pandemic? J Clin Med, 9(11), 3494. https://doi.org/10.3390/jcm9113494
  • Salari, N., Hosseinian-Far, A., Jalali, R., Vaisi-Raygani, A., Rasoulpoor, S., Mohammadi, et al. (2020). Prevalence of stress, anxiety, depression among the general population during the COVID-19 pandemic: a systematic review and meta-analysis. Glob Health, 16(1), 1-11. https://doi.org/10.1186/s12992-020-00589-w
  • Şenol, V., Soyuer, F., Akça, R. P., & Argün, M. (2012). Adolesanlarda uyku kalitesi ve etkileyen faktörler. Kocatepe Tıp Dergisi, 13(2), 93-104.
  • Stanton, R., To, Q. G., Khalesi, S., Williams, S. L., Alley, S. J., Thwaite, T. L., et al. (2020). Depression, anxiety and stress during COVID-19: associations with changes in physical activity, sleep, tobacco and alcohol use in Australian adults. IntJ Envron, 17(11), 4065. https://doi.org/10.3390/ijerph17114065
  • Tekin, G., Amman, M. T., & Tekin, A. (2009). Serbest zamanlarda yapılan fiziksel egzersizin üniversite öğrencilerinin depresyon ve atılganlık düzeylerine etkisi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6(2), 148-159.
  • Tobaiqy, M., Qashqary, M., Al-Dahery, S., Mujallad, A., Hershan, A. A., Kamal, M. A., et al. (2020). Therapeutic management of patients with COVID-19: a systematic review. Infect Prev Pract, 2(3), 100061. https://doi.org/10.1016/j.infpip.2020.100061
  • Tuğut, F., Tuğut, N., & Çelik, B. Y. (2021). Sağlık alanında okuyan öğrencilerin Covid-19 pandemi sürecinde durumluk süreklilik kaygı, algılanan stres ve depresyon düzeylerinin belirlenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 6(2), 136-144. https://doi.org/10.51754/cusbed.889349
  • Ulrich, A. K., Full, K. M., Cheng, B., Gravagna, K., Nederhoff, D., & Basta, N. E. (2021). Stress, anxiety, and sleep among college and university students during the COVID-19 pandemic. J Am Coll Health, 1-5. https://doi.org/10.1080/07448481.2021.1928143
  • Violant-Holz, V., Gallego-Jimenez, M. G., Gonzalez-Gonzalez, C. S., Munoz-Violant, S., Rodriguez, M. J., Sansano-Nadal, O., et al. (2020). Psychological health and physical activity levels during the COVID-19 pandemic: a systematic review. Int J Environ Res Public Health, 17(24), 9419. https://doi.org/10.3390/ijerph17249419

Investigation of Physical Activity, Depression, Stress, Sleep and Quality of Life Levels of University Students During the COVID-19 Pandemic

Yıl 2022, , 17 - 26, 28.01.2022
https://doi.org/10.30720/ered.1039882

Öz

Purpose:Our study aimed to investigate the relationship between quality of life and physical activity, stress, depression and sleep quality among university students during the Covid-19 period.Material and Methods: A total of 273 participants (mean age:20.51.4 years;mean height:166.98.0cm;BMI:21.43.0 kg/cm2) were included in the study. To assess physical activity, perceived stress, depression severity, sleep quality and quality of life of the participants, the International Physical Activity Questionnaire, the Perceived Stress Scale, the Beck Depression Scale, the Pittsburg Sleep Quality Index, theWHO-5 Wellness Index were used, respectively. Frequency, comparisons and regression analysis were used as statistical methods. Results: 52.7% of the participants were physically inactive and 42.5% had low physical activity levels. About 75% had good sleep quality and 80% had a moderate perception of stress. Approximately 66% of the participants had minimal to mild depression. 57.7% of the participants reported poor quality of life. Multiple regression analysis on quality of life of physical activity, depression, sleep quality and stress levels were found significant (F=18.115; p=0.001;R2=0.213). Conclusion: We suggest that physical activity, sleep quality, depression and stress affect the quality of life of students during the Covid-19 pandemic and the results should be considered in the management of these effects.

Proje Numarası

YOK

Kaynakça

  • Ağargün, M., Kara, H., Anlar, O. (1996). Pittsburgh uyku kalitesi indeksinin gecerliği ve güvenirliği. Türk Psikiyatri Dergisi, 7(2), 107-115.
  • Barğı, G., Şahin, E., & Çimenli, Ç. (2021). Covid-19 pandemisi sebebi ile uzaktan eğitim gören üniversite öğrencilerinde stres, anksiyete, depresyon ve fiziksel aktivite düzeylerinin incelenmesi. Izmir Democracy University Health Sciences Journal, 4(2), 159-168. https://doi.org/10.52538/iduhes.941379
  • Bayar, B. D., Can, S. Y., Erten, M., & Ekmen, M. (2021). Covid-19 pandemi sürecinde üniversite öğrencilerinin depresyon ve stres düzeylerinin belirlenmesi.Paramedik ve Acil Sağlık Hizmetleri Dergisi, 2(1), 12-25.
  • Beck, A. T., Ward, C., Mendelson, M., Mock, J., & Erbaugh, J. (1961). Beck depression inventory (BDI). Arch Gen Psychiatry, 4(6), 561-571.
  • Bulguroğlu, H. İ., Bulguroğlu, M., & Özaslan, A. (2021). Covid-19 pandemi sürecinde üniversite öğrencilerinin fiziksel aktivite, yaşam kalitesi ve depresyon seviyelerinin incelenmesi. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 12(2), 306-311. https://doi.org/10.31067/acusaglik.852175
  • Buysse, D. J., Reynolds, C. F.,Monk, T. H., Berman, S. R., & Kupfer, D. J. (1989). The Pittsburgh Sleep Quality Index: a new instrument for psychiatric practice and research. Psychiatry Res, 28(2), 193-213. https://doi.org/10.1016/0165-1781(89)90047-4
  • Cihan, E., & Pirinççi, C. Ş. (2020). Covid-19 pandemi sürecinde genç popülasyonun yaşam kalitesinin fiziksel aktivite seviyesi ve depresyon düzeyi ile ilişkisi. Selçuk Sağlık Dergisi, 1(Covid-19 özel), 41-53.
  • Cohen, S., Kamarck, T., & Mermelstein, R. (1983). A global measure of perceived stress. J Health Soc Behav, 24(4), 385-396. https://doi.org/10.2307/2136404
  • Craig, C. L., Marshall, A. L., Sjostrom, M., Bauman, A. E., Booth, M. L., Ainsworth, B. E., et al. (2003). International physical activity questionnaire: 12-country reliability and validity. Med Sci Sports Exerc, 35(8), 1381-1395. https://doi.org/10.1249/01.MSS.0000078924.61453.FB
  • Demirer, İ., & Erol, S. (2020). Üniversite öğrencilerinin fiziksel aktivite düzeyleri ile uykusuzluk ve psikolojik iyilikleri arasındaki ilişki. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 11(3), 201-211. https://doi.org/10.14744/phd.2020.46547
  • DeSalvo, K. B., Bloser, N., Reynolds, K., He, J., & Muntner, P. (2006). Mortality prediction with a single general self-rated health question. A meta-analysis. J Gen Intern Med, 21(3), 267-275. https://doi.org/10.1111/j.1525-1497.2005.00291.x
  • Ellis, W. E., Dumas, T. M., & Forbes, L. M. (2020). Physically isolated but socially connected: psychological adjustment and stress among adolescents during the initial COVID-19 crisis. Canadian Journal of Behavioural Science, 52(3), 177-187.https://doi.org/10.1037/cbs0000215
  • Ercan, Ş., & Keklicek, H. (2020). COVID-19 pandemisi nedeniyle üniversite öğrencilerinin fiziksel aktivite düzeylerindeki değişimin incelenmesi. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5(2), 69-74.
  • Erdoğan Yüce, G., & Muz, G. (2021). COVID-19 pandemisinin yetişkinlerin diyet davranışları, fiziksel aktivite ve stres düzeyleri üzerine etkisi. Cukurova Medical Journal, 46(1), 283-291. https://doi.org/10.17826/cumj.794585
  • Eser, E., Çevik, C., Baydur, H., Güneş, S., Esgin, T. A., Öztekin, Ç., et al. (2019). Reliability and validity of the Turkish version of the WHO-5, in adults and older adults for its use in primary care settings. Prim Health Care Res Dev, 20, E100. doi:10.1017/S1463423619000343
  • Eskin, M., Harlak, H., Demirkıran, F., & Dereboy, Ç. (2013). Algılanan stres ölçeğinin Türkçeye uyarlanması: güvenirlik ve geçerlik analizi. New/Yeni Symposium Journal, 51(3), 132-140.
  • Fazeli, S., Zeidi, I. M., Lin, C. Y., Namdar, P., Griffiths, M. D., Ahorsu, D. K., et al. (2020). Depression, anxiety, and stres mediate the associations between internet gaming disorder, insomnia, and quality of life during the COVID-19 outbreak. AddictBehav, 12, 100307.https://doi.org/10.1016/j.abrep.2020.100307
  • Fernandes, R. A., & Zanesco, A. (2010). Early physical activity promotes lower prevalence of chronic diseases in adulthood. Hypertens Res, 33(9), 926-931. https://doi.org/10.1038/hr.2010.106
  • Figueroa-Quiñones, J., Ipanaqué-Zapata, M., Machay-Pak, D., & Rodriguez-Ruiz, J. (2020). Quality of life and depressive symptoms among Peruvian university students during the COVID-19 pandemic.Preprint.bioRxiv. https://doi.org/10.1101/2020.12.04.411330
  • Gerber, M., Brand, S., Elliot, C., Holsboer-Trachsler, E., & Pühse, U. (2014). Aerobic exercise, ball sports, dancing, and weight lifting as moderators of the relationship between stress and depressive symptoms: an exploratory cross-sectional study with swiss university students. Percep Mot Skills, 119(3), 679-697. https://doi.org/10.2466/06.PMS.119c26z4
  • Hisli, N. (1989). Beck depresyon envanterinin üniversite öğrencileri için geçerliliği, güvenilirliği. J Physiocol, 7(23), 3-13.
  • Huang, C., Wang, Y., Li, X., Ren, L., Zhao, J., Hu, Y., ve ark. (2020). Clinical features of patients infected with 2019 novel coronavirus in Wuhan, China. Lancet, 395(10223), 497-506. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(20)30183-5
  • İyigün, G., Angın, E., Kırmızıgil, B., Öksüz, S., Özdil, A., & Malkoç, M. (2017). Üniversite öğrencilerinde uyku kalitesinin mental sağlık, fiziksel sağlık ve yaşam kalitesi ile ilişkisi. JETR, 4(3), 125-133.
  • Koca, R., & Fazlıoğluları, Z. (2021). Covid 19 pandemi sürecinin gençlerin fiziksel aktivite sürelerine olan etkisinin araştırılması. Genel Tıp Dergisi, 31(2), 153-158. https://doi.org/10.15321/GenelTipDer.2021.304
  • Lipert, A., Kozłowski, R., Timler, D., Marczak, M., Musiał, K., Rasmus, P., et al. (2021). Physical activity as a predictor of the level of stress and quality of sleep during COVID-19 lockdown. Int J Envron, 18(11), 5811. https://doi.org/10.3390/ijerph18115811
  • Mayda, A., Kasap, H., Yıldırım, C., Yılmaz, M., Derdiyok, Ç., Ertan, D., et al. (2012). 4-5-6. sınıf tıp fakültesi öğrencilerinde uyku bozukluğu sıklığı. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2(2), 8-11.
  • Moriarty, T., Bourbeau, K., Fontana, F., McNamara, S., & Pereira da Silva, M. (2021). The relationship between psychological stress and healthy lifestyle behaviors during COVID-19 among students in a US Midwest University. Int J Envron, 18(9), 4752. https://doi.org/10.3390/ijerph18094752
  • Öncen, S., Aydın, S., & Molla, E. (2020). COVID-19 pandemisi döneminde sokağa çıkma sınırlaması olan ve olmayan illerde yaşayan spor bilimleri öğrencilerinin fiziksel aktivite düzeylerinin değerlendirilmesi. Electronic Turkish Studies, 15(6), 739-749. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.44627
  • Orzech, K. M., Salafsky, D. B., & Hamilton, L. A. (2011). The state of sleep among college students at a large public university. J Am Coll Health, 59(7), 612-619. https://doi.org/10.1080/07448481.2010.520051
  • Öztürk, M. (2005). Üniversitede eğitim-öğretim gören öğrencilerde uluslararası fiziksel aktivite anketinin geçerliliği ve güvenirliği ve fiziksel aktivite düzeylerinin belirlenmesi(Yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Pace, B. (2000). The benefits of regular physical activity. JAMA, 283(22), 3030. https://doi.org/10.1001/jama.283.22.3030
  • Rogowska, A. M., Kusnierz, C., & Bokszczanin, A. (2020). Examining anxiety, life satisfaction, general health, stress and coping styles during COVID-19 pandemic in Polish sample of university students. Psychol Res Behav Manag, 28(13), 797-811. https://doi.org/10.2147/PRBM.S266511
  • Rogowska, A. M., Pavlova, I., Kuśnierz, C., Ochnik, D., Bodnar, I., & Petrytsa, P. (2020). Does physical activity matter for the mental health of university students during the COVID-19 pandemic? J Clin Med, 9(11), 3494. https://doi.org/10.3390/jcm9113494
  • Salari, N., Hosseinian-Far, A., Jalali, R., Vaisi-Raygani, A., Rasoulpoor, S., Mohammadi, et al. (2020). Prevalence of stress, anxiety, depression among the general population during the COVID-19 pandemic: a systematic review and meta-analysis. Glob Health, 16(1), 1-11. https://doi.org/10.1186/s12992-020-00589-w
  • Şenol, V., Soyuer, F., Akça, R. P., & Argün, M. (2012). Adolesanlarda uyku kalitesi ve etkileyen faktörler. Kocatepe Tıp Dergisi, 13(2), 93-104.
  • Stanton, R., To, Q. G., Khalesi, S., Williams, S. L., Alley, S. J., Thwaite, T. L., et al. (2020). Depression, anxiety and stress during COVID-19: associations with changes in physical activity, sleep, tobacco and alcohol use in Australian adults. IntJ Envron, 17(11), 4065. https://doi.org/10.3390/ijerph17114065
  • Tekin, G., Amman, M. T., & Tekin, A. (2009). Serbest zamanlarda yapılan fiziksel egzersizin üniversite öğrencilerinin depresyon ve atılganlık düzeylerine etkisi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6(2), 148-159.
  • Tobaiqy, M., Qashqary, M., Al-Dahery, S., Mujallad, A., Hershan, A. A., Kamal, M. A., et al. (2020). Therapeutic management of patients with COVID-19: a systematic review. Infect Prev Pract, 2(3), 100061. https://doi.org/10.1016/j.infpip.2020.100061
  • Tuğut, F., Tuğut, N., & Çelik, B. Y. (2021). Sağlık alanında okuyan öğrencilerin Covid-19 pandemi sürecinde durumluk süreklilik kaygı, algılanan stres ve depresyon düzeylerinin belirlenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 6(2), 136-144. https://doi.org/10.51754/cusbed.889349
  • Ulrich, A. K., Full, K. M., Cheng, B., Gravagna, K., Nederhoff, D., & Basta, N. E. (2021). Stress, anxiety, and sleep among college and university students during the COVID-19 pandemic. J Am Coll Health, 1-5. https://doi.org/10.1080/07448481.2021.1928143
  • Violant-Holz, V., Gallego-Jimenez, M. G., Gonzalez-Gonzalez, C. S., Munoz-Violant, S., Rodriguez, M. J., Sansano-Nadal, O., et al. (2020). Psychological health and physical activity levels during the COVID-19 pandemic: a systematic review. Int J Environ Res Public Health, 17(24), 9419. https://doi.org/10.3390/ijerph17249419
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Eren Timurtaş 0000-0001-9033-4327

Ender Ersin Avcı 0000-0002-8089-0351

Bahar Ayberk 0000-0002-6055-844X

İlkşan Demirbüken 0000-0003-0566-5784

Mine Gülden Polat 0000-0002-9705-9740

Proje Numarası YOK
Yayımlanma Tarihi 28 Ocak 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Timurtaş, E., Avcı, E. E., Ayberk, B., Demirbüken, İ., vd. (2022). Covid-19 Pandemisi Sırasında Üniversite Öğrencilerinin Fiziksel Aktivite, Depresyon, Stres, Uyku ve Yaşam Kalitesi Düzeylerinin İncelenmesi. Ergoterapi Ve Rehabilitasyon Dergisi, 10(1), 17-26. https://doi.org/10.30720/ered.1039882
AMA Timurtaş E, Avcı EE, Ayberk B, Demirbüken İ, Polat MG. Covid-19 Pandemisi Sırasında Üniversite Öğrencilerinin Fiziksel Aktivite, Depresyon, Stres, Uyku ve Yaşam Kalitesi Düzeylerinin İncelenmesi. Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi. Ocak 2022;10(1):17-26. doi:10.30720/ered.1039882
Chicago Timurtaş, Eren, Ender Ersin Avcı, Bahar Ayberk, İlkşan Demirbüken, ve Mine Gülden Polat. “Covid-19 Pandemisi Sırasında Üniversite Öğrencilerinin Fiziksel Aktivite, Depresyon, Stres, Uyku Ve Yaşam Kalitesi Düzeylerinin İncelenmesi”. Ergoterapi Ve Rehabilitasyon Dergisi 10, sy. 1 (Ocak 2022): 17-26. https://doi.org/10.30720/ered.1039882.
EndNote Timurtaş E, Avcı EE, Ayberk B, Demirbüken İ, Polat MG (01 Ocak 2022) Covid-19 Pandemisi Sırasında Üniversite Öğrencilerinin Fiziksel Aktivite, Depresyon, Stres, Uyku ve Yaşam Kalitesi Düzeylerinin İncelenmesi. Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi 10 1 17–26.
IEEE E. Timurtaş, E. E. Avcı, B. Ayberk, İ. Demirbüken, ve M. G. Polat, “Covid-19 Pandemisi Sırasında Üniversite Öğrencilerinin Fiziksel Aktivite, Depresyon, Stres, Uyku ve Yaşam Kalitesi Düzeylerinin İncelenmesi”, Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi, c. 10, sy. 1, ss. 17–26, 2022, doi: 10.30720/ered.1039882.
ISNAD Timurtaş, Eren vd. “Covid-19 Pandemisi Sırasında Üniversite Öğrencilerinin Fiziksel Aktivite, Depresyon, Stres, Uyku Ve Yaşam Kalitesi Düzeylerinin İncelenmesi”. Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi 10/1 (Ocak 2022), 17-26. https://doi.org/10.30720/ered.1039882.
JAMA Timurtaş E, Avcı EE, Ayberk B, Demirbüken İ, Polat MG. Covid-19 Pandemisi Sırasında Üniversite Öğrencilerinin Fiziksel Aktivite, Depresyon, Stres, Uyku ve Yaşam Kalitesi Düzeylerinin İncelenmesi. Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi. 2022;10:17–26.
MLA Timurtaş, Eren vd. “Covid-19 Pandemisi Sırasında Üniversite Öğrencilerinin Fiziksel Aktivite, Depresyon, Stres, Uyku Ve Yaşam Kalitesi Düzeylerinin İncelenmesi”. Ergoterapi Ve Rehabilitasyon Dergisi, c. 10, sy. 1, 2022, ss. 17-26, doi:10.30720/ered.1039882.
Vancouver Timurtaş E, Avcı EE, Ayberk B, Demirbüken İ, Polat MG. Covid-19 Pandemisi Sırasında Üniversite Öğrencilerinin Fiziksel Aktivite, Depresyon, Stres, Uyku ve Yaşam Kalitesi Düzeylerinin İncelenmesi. Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi. 2022;10(1):17-26.

Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi by Hacettepe University, Faculty of Health Sciences is licensed under Attribution-NonCommercial 4.0 Internationalcc.svg?ref=chooser-v1by.svg?ref=chooser-v1nc.svg?ref=chooser-v1