Amaç: Bu çalışmanın amacı, ergoterapi öğrencilerinin 3 boyutlu yazıcı teknolojisine yönelik tutum ve kabul düzeylerini değerlendirmek için geçerli ve güvenilir bir ölçüm aracı geliştirmektir. Gereç ve Yöntem: Ölçek geliştirme sürecinde Teknoloji Kabul Modeli temel alınarak literatür taraması yapıldı ve madde havuzu oluşturuldu. Uzman görüşleri ile maddeler düzenlendi, ardından pilot uygulama gerçekleştirildi. Çalışmaya katılan 114 ergoterapi öğrencisi sosyodemografik bilgi formu ve 3 Boyutlu Yazıcı Kabul Modeli Ölçeğini tamamlandı. Ölçek yapı geçerliği Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA) ve Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) ile; güvenirliğini ise Cronbach's alpha iç-tutarlılık katsayısı ve test-tekrar testi ile değerlendirildi. Bulgular: Ölçek maddelerinin ortalama puan aralığı 1,84-4,29 olarak bulundu. AFA sonucunda ölçeğin üç faktörlü bir yapıya sahip olduğu belirlendi. DFA sonuçları ölçeğin iyi uyum sağladığını gösterdi (RMSEA=0,052; NNFI (TLI)=0,977; CMIN/DF=1,281; CFI=0,982). Cronbach’s alpha katsayısı 0,863 olarak bulundu ve ölçeğin yüksek iç tutarlılığa sahip olduğu görüldü. Alt faktörlere ilişkin test-tekrar test analizlerinde anlamlı düzeyde korelasyon saptandı: Algılanan Kullanışlılık (r=0,848; p<0,001), Algılanan Kullanım Kolaylığı (r=0,925; p<0,001) ve Kullanıma Yönelik Tutum ve Niyet (r=0,703; p<0,001). Tartışma: Elde edilen bulgular, geliştirilen 3 Boyutlu Yazıcı Kabul Modeli Ölçeği’nin, ergoterapi öğrencilerinin bu teknolojiye yönelik tutum ve kabul düzeylerini ölçmek amacıyla kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir araç olduğunu göstermektedir.
Objectıves: The aim of this study was to develop a valid and reliable measurement tool to assess occupational therapy students' attitudes and acceptance levels toward 3D printer technology. Materials and Methods: Based on the Technology Acceptance Model, a literature review was conducted and an item pool was created during the scale development process. Items were revised based on expert opinions, and a pilot study was subsequently carried out. A total of 114 occupational therapy students completed a sociodemographic information form and the 3D Printer Acceptance Model Scale. The construct validity of the scale was evaluated using Exploratory Factor Analysis (EFA) and Confirmatory Factor Analysis (CFA); its reliability was assessed using Cronbach's alpha internal consistency coefficient and test-retest analysis. Results: The mean item scores ranged from 1.84 to 4.29. The EFA revealed a three-factor structure. The CFA results indicated a good model fit (RMSEA=0.052; NNFI/TLI=0.977; CMIN/DF=1.281; CFI=0.982). The Cronbach's alpha coefficient was calculated as 0.863, indicating high internal consistency. Significant correlations were found in test-retest analyses for the sub-factors: Perceived Usefulness (r=0.848; p<0.001), Perceived Ease of Use (r=0.925; p<0.001), and Attitude and Intention to Use (r=0.703; p<0.001). Conclusion: The findings indicate that the developed 3D Printer Acceptance Model Scale is a valid and reliable instrument for assessing occupational therapy students' attitudes and acceptance levels toward 3D printer technology.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | İş Terapisi, Rehabilitasyon |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 18 Şubat 2025 |
| Kabul Tarihi | 30 Mayıs 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 3 Eylül 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 13 Sayı: 3 |
Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi by Hacettepe University, Faculty of Health Sciences is licensed under Attribution-NonCommercial 4.0 International