Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Görme Engelli Üniversite Öğrencilerinde Zaman Yönetimi Eğitiminin Aktivite Performansına Etkisi

Yıl 2019, , 105 - 110, 02.02.2019
https://doi.org/10.30720/ered.421165

Öz

Amaç: Bu çalışma Hacettepe
Üniversitesi’nde öğrenim görmekte olan ve gönüllü olarak çalışmamıza katılan
bireylerin zaman yönetimi becerileri ile aktivite performansları ve
memnuniyetleri arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla planlandı.



Gereç ve Yöntem: Bu çalışmaya, dâhil edilme kriterlerine uygun
olduğu görülen 10 total görme engelli öğrenci dâhil edildi. Bireylerin cinsiyet,
yaş, eğitim gibi bilgileri kaydedildi. Bireylerin öncelikli aktiviteleri ve bu
aktivitelerdeki performans, memnuniyet seviyeleri Kanada Aktivite Performans
Ölçümü ile zaman yönetimi becerileri ise Zaman Yönetimi Envanteri ile
değerlendirildi. Değerlendirme sonrasında 5 hafta süren bir eğitim planı
içerisine alındı. Bireylere bu süre zarfında zaman yönetimi eğitimi ergoterapi
perspektifi ile uygulandı. Eğitim sonrasında ikinci bir değerlendirme ile
eğitim öncesi durum karşılaştırıldı.



Sonuçlar: Bireylerin zaman yönetimi becerileri
(p=0,037*), aktivite performansı (p=0,022*) ve memnuniyetlerinde (p=0,01*) eğitim ile beraber istatistiksel
açıdan anlamlı artış olduğu görüldü.



Tartışma: Bireylerin değişen aktivite performansları farklılık
gösterebilmektedir. Bireylerin genel anlamda gün içinde gerçekleştirdiği
aktivitelerin zamansal ilişkisi önemlidir. Bireylerin günlük aktivitelerinin temporal
boyutu fiziksel ve sosyal çevrenin etkilerinin de eklenerek değerlendirilmesi
faydalı olacaktır. 

Kaynakça

  • Alay, S., & Koçak, S. (2002). Zaman yönetimi anketi: Geçerlik ve güvenirlik. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 9-13.
  • Alay, A. G. S., & Koçak, S. (2003). Üniversite Öğrencilerinin Zaman Yönetimleri ile Akademik Başarilari Arasindaki İlişki. Kuram ve uygulamada eğitim yönetimi, 35(35), 326-335.
  • Arbesman, M. Lieberman, D., Thomas, V., J. (2011). Methodology for the systematic reviews on occupational therapy for individuals with work-related injuries and illnesses. American Journal of Occupational Therapy, 65, 10-15.
  • American Association of Occupational Therapy (2014). Occupational Therapy Framework Domain & Process 3rd Edition.
  • Başak, T., Uzun, Ş., & Arslan, F. (2008). Hemşirelik yüksek okulu öğrencilerinin zaman yönetimi becerileri. TAF Preventive Medicine Bulletin, 7(5), 429-434.
  • Başbakanlık Özürlüler İdaresi Başkanlığı (2002). Türkiye Özürlüler Araştırması-Turkey Disability Survey Devlet İstatistik Enstitüsü Başkanlığı, 21(4)
  • BLAIR, Gerard (Ocak 2001). Personal Time Managers, s.1, wwvv.ee.ad.ac.uk
  • Brazier, H. (2007). The role and activities of the IFLA Libraries for the Blind section. Library Trends, 55(4), 864-878.
  • Britton, B. K.,&Tesser, A. (1991). Effects of time-management practices on college grades. Journal of Educational Psychology, 83, 405–410.
  • Chia EM, Mitchell P, Rochtchina E, et al. (2003). Unilateral visual impairment and health related quality of life: the Blue Mountains Eye Study. Br J Ophthalmol;87:392–5.
  • Christiansen, C., & Baum, C. (1997). Enabling function and well-being. Thorofare: SLACK incorporated.
  • Conte, J. M. (1996, August). Meta-analysis of the relationship between time orientation and work outcomes. Paper presented at the 104 Convention of the American Psychological Association, Toronto, Canada
  • Cutchin, Malcolm P., and Virginia A. Dickie (2013). "Transactional perspectives on occupation: An introduction and rationale." Transactional perspectives on occupation. Springer, Dordrecht, 1-10.
  • Fidan, Yahya (2011). “Özel Sektör ve Kamu Yöneticilerinin Zaman Yönetimi Davranışlarının karşılaştırılması” Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, S.6, s.48
  • Lakein, A. (1973). How to get control of your time and your life. New York: New American Library.
  • Lamoureux EL, Hassell JB, Keeffe JE (2004). The determinants of participation in activities of daily living in people with impaired vision. Am J Ophthalmol, 137:265–70.
  • Law, M., Bapiste, S., Carswel A., & McColl, M.A. (2005). Canadian Occupational Performance Measure. CAOT Publications ACE. Can J Occup Ther, 71(4),210-22.
  • Macan, T. H., Shahani, C., Dipboye, R. L., & Phillips, A. P. (1990). College students’ time management:Correlations with academic performance and stress. Journal of Educational Psychology, 82, 760–768.
  • Nonis, S. A., & Sager, J. K. (2003). Coping strategy profiles used by salespeople: Their relationships with personal characteristics and work outcomes. Journal of Personal Selling & Sales Management, 23, 139–150.
  • Roley, S. S., DeLany, J. V., Barrows, C. J., Brownrigg, S., Honaker, D., Sava, D. I. ve ark, (2008). Occupational therapy practice framework: domain & practice, 2nd edition. The American Journal of Occupational Therapy , 62(6), 625-683.
  • Sabuncuoğlu, Zeyyat (2001). Örgütsel Psikoloji, Ezgi Yayınları, Bursa, s. 280
  • Stephen, R., Covey (1995), First Things Fırst, Simon and Schuster Publishers, New York, s. 27
  • Torpil B, Ekici G. Multipl Skleroz’lu Bireylerde Kanada Aktivite Performans Ölçümü’nün Türkçe Kültürel Adaptasyonu, Geçerlilik ve Güvenilirliği. Uluslararası Kapanış Kongresi “Ergoterapi Ve Rehabilitasyon” Ergoterapi Ve Rehabilitasyon Dergisi, 5(3);332: 2017. (31 Mayıs – 2 Haziran 2017), İstanbul.
  • Uğur, Asuman (2000). “Çalışma Hayatında Zaman Yönetimi”, Anahtar Dergisi, MPM Yayını, Yıl: 12, Sayı: 143, Kasım 2000, s. 18.
  • Vu, H. T. V., Keeffe, J. E., McCarty, C. A., & Taylor, H. R. (2005). Impact of unilateral and bilateral vision loss on quality of life. British journal of ophthalmology, 89(3), 360-363.
  • West SK, Rubin GS, Broman AT, et al (2002). How does visual impairment affect performance on tasks of everyday life? The SEE project. Arch Ophthalmol,120:774–80
  • Weih LM, Hassell JB, Keeffe J (2002). Assessment of the impact of vision impairment. Invest Ophthalmol Vis Sci,43:927–35.
  • World Health Organization (October, 2017). Visual impairment and blindness. Erişim tarihi: 20.02.2018, http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs282/en/
  • Yök Engelli Öğrenci İstatistikleri, Erişim tarihi: 19.02.2018, https://istatistik.yok.gov.tr/

The Effect of Time Management Education on Activity Performance of the Visually Impaired University Students

Yıl 2019, , 105 - 110, 02.02.2019
https://doi.org/10.30720/ered.421165

Öz

Kaynakça

  • Alay, S., & Koçak, S. (2002). Zaman yönetimi anketi: Geçerlik ve güvenirlik. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 9-13.
  • Alay, A. G. S., & Koçak, S. (2003). Üniversite Öğrencilerinin Zaman Yönetimleri ile Akademik Başarilari Arasindaki İlişki. Kuram ve uygulamada eğitim yönetimi, 35(35), 326-335.
  • Arbesman, M. Lieberman, D., Thomas, V., J. (2011). Methodology for the systematic reviews on occupational therapy for individuals with work-related injuries and illnesses. American Journal of Occupational Therapy, 65, 10-15.
  • American Association of Occupational Therapy (2014). Occupational Therapy Framework Domain & Process 3rd Edition.
  • Başak, T., Uzun, Ş., & Arslan, F. (2008). Hemşirelik yüksek okulu öğrencilerinin zaman yönetimi becerileri. TAF Preventive Medicine Bulletin, 7(5), 429-434.
  • Başbakanlık Özürlüler İdaresi Başkanlığı (2002). Türkiye Özürlüler Araştırması-Turkey Disability Survey Devlet İstatistik Enstitüsü Başkanlığı, 21(4)
  • BLAIR, Gerard (Ocak 2001). Personal Time Managers, s.1, wwvv.ee.ad.ac.uk
  • Brazier, H. (2007). The role and activities of the IFLA Libraries for the Blind section. Library Trends, 55(4), 864-878.
  • Britton, B. K.,&Tesser, A. (1991). Effects of time-management practices on college grades. Journal of Educational Psychology, 83, 405–410.
  • Chia EM, Mitchell P, Rochtchina E, et al. (2003). Unilateral visual impairment and health related quality of life: the Blue Mountains Eye Study. Br J Ophthalmol;87:392–5.
  • Christiansen, C., & Baum, C. (1997). Enabling function and well-being. Thorofare: SLACK incorporated.
  • Conte, J. M. (1996, August). Meta-analysis of the relationship between time orientation and work outcomes. Paper presented at the 104 Convention of the American Psychological Association, Toronto, Canada
  • Cutchin, Malcolm P., and Virginia A. Dickie (2013). "Transactional perspectives on occupation: An introduction and rationale." Transactional perspectives on occupation. Springer, Dordrecht, 1-10.
  • Fidan, Yahya (2011). “Özel Sektör ve Kamu Yöneticilerinin Zaman Yönetimi Davranışlarının karşılaştırılması” Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, S.6, s.48
  • Lakein, A. (1973). How to get control of your time and your life. New York: New American Library.
  • Lamoureux EL, Hassell JB, Keeffe JE (2004). The determinants of participation in activities of daily living in people with impaired vision. Am J Ophthalmol, 137:265–70.
  • Law, M., Bapiste, S., Carswel A., & McColl, M.A. (2005). Canadian Occupational Performance Measure. CAOT Publications ACE. Can J Occup Ther, 71(4),210-22.
  • Macan, T. H., Shahani, C., Dipboye, R. L., & Phillips, A. P. (1990). College students’ time management:Correlations with academic performance and stress. Journal of Educational Psychology, 82, 760–768.
  • Nonis, S. A., & Sager, J. K. (2003). Coping strategy profiles used by salespeople: Their relationships with personal characteristics and work outcomes. Journal of Personal Selling & Sales Management, 23, 139–150.
  • Roley, S. S., DeLany, J. V., Barrows, C. J., Brownrigg, S., Honaker, D., Sava, D. I. ve ark, (2008). Occupational therapy practice framework: domain & practice, 2nd edition. The American Journal of Occupational Therapy , 62(6), 625-683.
  • Sabuncuoğlu, Zeyyat (2001). Örgütsel Psikoloji, Ezgi Yayınları, Bursa, s. 280
  • Stephen, R., Covey (1995), First Things Fırst, Simon and Schuster Publishers, New York, s. 27
  • Torpil B, Ekici G. Multipl Skleroz’lu Bireylerde Kanada Aktivite Performans Ölçümü’nün Türkçe Kültürel Adaptasyonu, Geçerlilik ve Güvenilirliği. Uluslararası Kapanış Kongresi “Ergoterapi Ve Rehabilitasyon” Ergoterapi Ve Rehabilitasyon Dergisi, 5(3);332: 2017. (31 Mayıs – 2 Haziran 2017), İstanbul.
  • Uğur, Asuman (2000). “Çalışma Hayatında Zaman Yönetimi”, Anahtar Dergisi, MPM Yayını, Yıl: 12, Sayı: 143, Kasım 2000, s. 18.
  • Vu, H. T. V., Keeffe, J. E., McCarty, C. A., & Taylor, H. R. (2005). Impact of unilateral and bilateral vision loss on quality of life. British journal of ophthalmology, 89(3), 360-363.
  • West SK, Rubin GS, Broman AT, et al (2002). How does visual impairment affect performance on tasks of everyday life? The SEE project. Arch Ophthalmol,120:774–80
  • Weih LM, Hassell JB, Keeffe J (2002). Assessment of the impact of vision impairment. Invest Ophthalmol Vis Sci,43:927–35.
  • World Health Organization (October, 2017). Visual impairment and blindness. Erişim tarihi: 20.02.2018, http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs282/en/
  • Yök Engelli Öğrenci İstatistikleri, Erişim tarihi: 19.02.2018, https://istatistik.yok.gov.tr/
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

İbrahim Yavuz Tatlı 0000-0002-2647-8876

Gamze Ekici 0000-0002-7423-178X

Yayımlanma Tarihi 2 Şubat 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Tatlı, İ. Y., & Ekici, G. (2019). Görme Engelli Üniversite Öğrencilerinde Zaman Yönetimi Eğitiminin Aktivite Performansına Etkisi. Ergoterapi Ve Rehabilitasyon Dergisi, 7(2), 105-110. https://doi.org/10.30720/ered.421165
AMA Tatlı İY, Ekici G. Görme Engelli Üniversite Öğrencilerinde Zaman Yönetimi Eğitiminin Aktivite Performansına Etkisi. Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi. Şubat 2019;7(2):105-110. doi:10.30720/ered.421165
Chicago Tatlı, İbrahim Yavuz, ve Gamze Ekici. “Görme Engelli Üniversite Öğrencilerinde Zaman Yönetimi Eğitiminin Aktivite Performansına Etkisi”. Ergoterapi Ve Rehabilitasyon Dergisi 7, sy. 2 (Şubat 2019): 105-10. https://doi.org/10.30720/ered.421165.
EndNote Tatlı İY, Ekici G (01 Şubat 2019) Görme Engelli Üniversite Öğrencilerinde Zaman Yönetimi Eğitiminin Aktivite Performansına Etkisi. Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi 7 2 105–110.
IEEE İ. Y. Tatlı ve G. Ekici, “Görme Engelli Üniversite Öğrencilerinde Zaman Yönetimi Eğitiminin Aktivite Performansına Etkisi”, Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi, c. 7, sy. 2, ss. 105–110, 2019, doi: 10.30720/ered.421165.
ISNAD Tatlı, İbrahim Yavuz - Ekici, Gamze. “Görme Engelli Üniversite Öğrencilerinde Zaman Yönetimi Eğitiminin Aktivite Performansına Etkisi”. Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi 7/2 (Şubat 2019), 105-110. https://doi.org/10.30720/ered.421165.
JAMA Tatlı İY, Ekici G. Görme Engelli Üniversite Öğrencilerinde Zaman Yönetimi Eğitiminin Aktivite Performansına Etkisi. Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi. 2019;7:105–110.
MLA Tatlı, İbrahim Yavuz ve Gamze Ekici. “Görme Engelli Üniversite Öğrencilerinde Zaman Yönetimi Eğitiminin Aktivite Performansına Etkisi”. Ergoterapi Ve Rehabilitasyon Dergisi, c. 7, sy. 2, 2019, ss. 105-10, doi:10.30720/ered.421165.
Vancouver Tatlı İY, Ekici G. Görme Engelli Üniversite Öğrencilerinde Zaman Yönetimi Eğitiminin Aktivite Performansına Etkisi. Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi. 2019;7(2):105-10.

Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi by Hacettepe University, Faculty of Health Sciences is licensed under Attribution-NonCommercial 4.0 Internationalcc.svg?ref=chooser-v1by.svg?ref=chooser-v1nc.svg?ref=chooser-v1