Amaç:
Çalışmanın amacı bakım veren bireylerin bakım verme işinden kaynaklanan
sorunlarını tespit etmek ve bu sorunların giderilmesini sağlamak için eğitim
modeli oluşturmaktır.
Gereç
ve Yöntem: Bakım veren bireylerin bakım verme işine
başladıktan sonra çeşitli alanlar da (fiziksel, psikolojik) problemler
yaşadıkları bakım veren bireyler tarafından ifade edilmiştir. Bu problemlerin
tespiti için yüz yüze görüşme yöntemi uygulanmıştır. Bu görüşmede bakım veren
bireylere yaşam kalitelerini belirlemek için Notthingam Sağlık Profili,
depresyon ve kaygı düzeylerinin tespiti için Beck Depresyon ve Anksiyete
Envanterleri, bakım veren yükünün tespiti içinde Zarit Yük İndeksi uygulandı.
Bu değerlendirme testleri analiz edilerek bireysel eğitim programları
hazırlandı ve bakım veren bireylere uygulandı. Eğitim programı sonunda
değerlendirme testleri ikinci kez uygulandı. Elde edilen veriler SPSS 22.0 veri
analiz programı kullanılarak yorumlanmıştır.
Sonuçlar:
Veri analizi sonucunda bakım veren bireylerin eğitim programı öncesi-sonrası
yaşam kalitelerinde(p < 0,043), depresyon düzeylerinde(p < 0,043) ve
bakım verme işinde kaynaklı yüklenme düzeyleri(p < 0,042) arasında
istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunmuştur.
Tartışma:
Bakım veren bireylerin bakım verme işine başladıktan sonra hayatları hızlı bir
şekilde değişmektedir. Bu değişim bakım veren bireyleri olumsuz etkilemektedir.
Bakım veren bireylerin yaşadıkları olumsuz koşuların üstesinden gelebilmesi
için yeterliliklerini artırmaları gerekmektedir. Bu noktada da bakım verenlere
yönelik uygulanan bireysel ergoterapi eğitim programlarının etkin olduğu
gözlenmiştir. Bu çalışmaların yaygınlaştırılması bakım veren bireylerin
yaşadığı sorunların çözümü noktasında önemli olduğu düşünülmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 2 Şubat 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |
Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi by Hacettepe University, Faculty of Health Sciences is licensed under Attribution-NonCommercial 4.0 International