The purpose of the study is to examine burnout
experienced by Turkish early childhood education teachers working in public
preschools serving children from three to six years. The participants of the
study, 869 early childhood education teachers, were gathered through simple
random sampling. The data for the study were gathered through Maslach Burnout
Inventory (MBI) which was developed by Maslach and Jackson (1981) and adapted
into Turkish by Ergin (1992) was used for the study. Based on independent
samples t-test and analysis of variance the burnout experienced by the teachers
examined according to various personal and professional factors such as gender,
marital status, monthly income, educational level, years of experience in
occupation, and age group of children. Findings suggest that teachers' burnout
was related with such such factors as geographical region, gender, monthly
income, educational level and background, job position, current work experience
and marital status of teachers.
Burnout; early childhood teachers; teacher burnout; early childhood education; teacher development
Bu çalışmanın
amacı Türkiye’de devlet okullarında üç ila altı yaş arası çocuklarla çalışan
okulöncesi öğretmenlerin yaşadıkları tükenmişlik düzeylerinin araştırılmasıdır.
Çalışmaya basit örnekleme yöntemi ile seçilen 869 okulöncesi öğretmeni dahil
edilmiştir. Çalışmanın verileri Maslach ve Jackson (1981) tarafından
geliştirilen ve Ergin (1992) tarafından Türkçeye uyarlanan Maslach Tükenmişlik
Ölçeği (MTÖ) ile toplanmıştır. Öğretmenlerin tükenmişlik düzeyleri ile cinsiyetleri,
madeni durumları, görev yaptıkları bölge, çocuk gelişimi ve eğitimi bölümü
mezunu olup olmamaları, eğitim düzeyleri, şu anki görevleri, aktif olarak
çocuklarla çalışıp çalışmamaları gibi çeşitli kişisel ve mesleki faktör
arasındaki ilişki bağımsız gruplar t-testi ve varyans analizi kullanılarak
incelenmiştir. Sonuçlar öğretmenlerin tükenmişlik düzeyleri ile cinsiyetleri,
madeni durumları, görev yaptıkları bölge, çocuk sahibi olup olmamaları, çocuk
gelişimi ve eğitimi bölümü mezunu olup olmamaları, mesleki deneyimleri, eğitim
düzeyleri, şu anki görevleri, çalıştıkları çocukların yaş grupları, aylık
gelirleri ve engelli çocuklarla çalışma deneyimine sahip olup olmamaları gibi değişkenlerle
arasında ilişki olduğunu göstermektedir.
Tükenmişlik; okulöncesi öğrenmeleri; öğretmen tükenmişliği; okulöncesi eğitimi; öğretmen gelişimi
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 16 Ekim 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |
Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi by Hacettepe University, Faculty of Health Sciences is licensed under Attribution-NonCommercial 4.0 International