Amaç: Bu çalışma üniversite öğrencilerinin ders çalışma alışkanlıklarının uyku kalitesi, stres ve yorgunlukları ile ilişkisini incelemeyi amaçlamaktadır. Gereç ve Yöntem: Araştırmaya 19-25 yaş arası 212 üniversite öğrencisi dahil edilmiştir. Verilerin toplanmasında Çalışma Alışkanlıkları Envanteri, Pittsburg Uyku Kalitesi İndeksi (PUKİ), Algılanan Stres Ölçeği (ASÖ) ve Checklist Individual Strength (CIS) kullanılmıştır. Sonuçlar: Yapılan çalışmada ÇAE sonuçları ile ASÖ'nin toplam (r=-0,256, p=0,000), öz yeterlilik (r=-0,269, p=0,000), stres/rahatsızlık algısı (r=-0,170, p=0,02) puanlarının anlamlı yönde ilişkili olduğu bulunmuştur. ÇAE ile CIS toplam (r=-0,462, p=0,000), CIS yorgunluk (r=-0,290, p=0,000), CIS konsantrasyon (r=-0,473, p=0,000), CIS motivasyon (r=-0,422, p=0,000) ve CIS fiziksel aktivite (r=-0,380, p=0,000) puanları arasında negatif yönde ilişki bulunmuştur. Tartışma: Üniversite öğrencilerinin çalışma alışkanlıklarının uyku kalitesi, stres ve yorgunluk ile ilişkisini incelemek amacıyla yaptığımız bu çalışmada çalışma alışkanlıkları ile stres ve yorgunluk arasında anlamlı bir ilişki olduğu bulunmuştur. Uyku kalitesine baktığımızda ise toplam puanı ve alt parametresi olan öznel uyku kalitesinin çalışma alışkanlıklarıyla arasında zayıf anlamlı ilişki olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin günlük yaşamda stres, yorgunluk ile ilgili karşılaştıkları problemlerde çalışma alışkanlıkları sorgulanmalı ve gerekli müdahaleler yapılmalıdır.
Purpose: This study aims to observe the relationship between university students’ study habits and their sleep quality, stress and fatigue. Material and Methods: 212 university students that are aged between 19 and 25 participated in this research. Study Habit Inventory, Pittsburg Sleep Quality Index, Perceived Stress Scale and Checklist Individual Strength Questionnaire were used for collecting data. Results: Between SHI results and PSS’s total (r=-0,256, p=0,000), self-sufficiency (r=-0,269, p=0,000, stress/discomfort sensation score (r=-0,170, p=0,02) a significant correlation was found. Between SHI and CIS total (r=-0,462, p=0,000), CIS fatigue (r=-0,290, p=0,000), CIS concentration (r=-0,473, p=0,000), CIS motivation (r=-0,422, p=0,000), CIS physical activity (r=-0,380, p=0,000) score a significant negative correlation was found. Conclusion: In this study that we conducted to examine the relationship between study habits of university students and sleep quality, stress and fatigue, a significant relationship was found between study habits and stress and fatigue. When we take a look at sleep quality, it is determined that there is a weak significant relationship between total score and its sub-parameter subjective sleep quality and study habits. Students' study habits should be questioned in daily life problems related to stress and fatigue and necessary interventions should be made.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 17 Mayıs 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |
Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi by Hacettepe University, Faculty of Health Sciences is licensed under Attribution-NonCommercial 4.0 International