Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Çocuklarda Kaynaştırma Eğitiminin Uzman ve Ebeveyn Bakış Açısı ile İncelenmesi

Yıl 2018, Cilt: 6 Sayı: 1, 31 - 36, 22.04.2018
https://doi.org/10.30720/ered.417699

Öz




















Amaç: Bu araştırma Otizm Spektrum Bozukluğu olan çocuklarda
kaynaştırma eğitiminin uzman ve ebeveyn bakış açısı ile değerlendirilmesi
amacıyla planlanmıştır.
Gereç ve Yöntem:
Araştırmaya
çocukları kaynaştırma eğitimi almakta
olan, OSB olan çocuğa sahip 4 ebeveyn ve bir Psikolog ve bir Ergoterapist uzman
dahil edilmiştir. Araştırma nitel araştırma yöntemi
kullanılarak gerçekleştirilmiştir.
Sonuçlar: Araştırmamızda kaynaştırma eğitim uygulamaları
ve çocuklara katkıları düşünüldüğünde bireysel farklılıklar ortaya koyulmuştur.
Öğretmen tutumlarının olumlu veya olumsuz niteliğe sahip olabilen katkıları bu
kapsamda en çok dikkat çekilen konu başlığı olmuştur. Ayrıca okul yönetimi ve
destek personeli tutumları hakkında bireylerin eksik farkındalıkları üzerinde
durulmuştur. Toplumsal seviye uygulama prosedürlerinin daha açıklayıcı ifade
edilmesi gerektiği sonucu çıkarılmıştır.
Tartışma: Araştırma sonuçlarımızdan elde edilen bilgiler ışığında
kaynaştırma eğitiminde toplumsal bakış açısının iyileştirilme
si ihtiyacı ortaya
çıkmıştır. Çocuğun bireysel ihtiyaçları ve davranış şekillerinin belirlenmesi
ve bu alanda çalışan meslek gruplarının bu konuda bilgilendirilmesi ile
kaynaştırma eğitiminde kalitenin artırılabileceği düşünülmektedir. 

Kaynakça

  • Association, A. P. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-5®): American Psychiatric Pub.
  • Akalin, S., Demir, S., Sucuoglu, B., Bakkaloglu, H., & Iscen, F. (2014). The Needs of Inclusive Preschool Teachers about Inclusive Practices. Eurasian Journal of Educational Research, 54, 39-60.
  • Avramidis, E., & Norwich, B. (2002). Teachers' attitudes towards integration/inclusion: a review of the literature. Eur J Spec Needs Educ, 17(2), 129-147.
  • Batu, E. S. (2000). Kaynaştırma, destek hizmetler ve kaynaştırmaya hazırlık etkinlikleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 2(04), 35-45.
  • Bilaver, L. A., Cushing, L. S., & Cutler, A. T. (2016). Prevalence and correlates of educational intervention utilization among children with autism spectrum disorder. J Autism Dev Disord, 46(2), 561-571.
  • Çetinkaya, Ç., & Döner, İ. (2012). Türkiye’de üstün yeteneklilere tanınan hakların incelenmesi. Sakarya University Journal of Education, 2(3), 7-20.
  • Erden, G., Akdur, S., Angın, E., Er, E., Aslan, B. (2014). Otizm Spektrum Bozukluğu. Ankara: Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı
  • Falkmer, M., Anderson, K., Joosten, A., & Falkmer, T. (2015). Parents’ Perspectives on Inclusive Schools for Children with Autism Spectrum Conditions. Intl J Disabil Dev Educ, 62(1), 1-23.
  • Girli, A. (2007). Asperger sendromlu ve yüksek işlevli otistik çocukların eğitimden yararlanma düzeyleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 8(02), 23-43.
  • Kargın, T. (2004). Kaynaştırma: tanımı, gelişimi ve ilkeleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 5(02), 1-13.
  • Kargın, T., Acarlar, F., & Sucuoğlu, B. (2003). Öğretmen, yönetici ve anne-babaların kaynaştırma uygulamalarına ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 4(02), 055-076.
  • Koçyiğit, S. (2015). Ana sınıflarında kaynaştırma eğitimi uygulamalarına ilişkin öğretmen-rehber öğretmen ve ebeveyn görüşleri. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 4(1), 391-415.
  • Renty, J., & Roeyers, H. (2006). Satisfaction with formal support and education for children with autism spectrum disorder: The voices of the parents. Child Care Health Dev, 32(3), 371-385.
  • Rose, D. F., & Smith, B. J. (1992). Attitude Barriers and Strategies for Preschool Mainstreaming. Policy and Practice in Early Childhood Special Education Series, 161-181.
  • Starr, E. M., Foy, J. B., Cramer, K. M., & Singh, H. (2006). How are schools doing? Parental perceptions of children with autism spectrum disorders, Down syndrome and learning disabilities: A comparative analysis. Educ Train Dev Disabil, 315-332.
  • Trillingsgaard, A., & Sørensen, E. U. (1994). School integration of high-functioning children with autism. A qualitative clinical interview study. Eur Child Adolesc Psychiatry, 3(3), 187-196.
  • Ulutaşdemir, N. (2007). Engelli çocukların eğitimi. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 2(5), 119-130.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Esra Ünsal Bu kişi benim 0000-0002-3243-8897

Çiğdem Öksüz 0000-0002-3243-8897

Yayımlanma Tarihi 22 Nisan 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Ünsal, E., & Öksüz, Ç. (2018). Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Çocuklarda Kaynaştırma Eğitiminin Uzman ve Ebeveyn Bakış Açısı ile İncelenmesi. Ergoterapi Ve Rehabilitasyon Dergisi, 6(1), 31-36. https://doi.org/10.30720/ered.417699
AMA Ünsal E, Öksüz Ç. Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Çocuklarda Kaynaştırma Eğitiminin Uzman ve Ebeveyn Bakış Açısı ile İncelenmesi. Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi. Nisan 2018;6(1):31-36. doi:10.30720/ered.417699
Chicago Ünsal, Esra, ve Çiğdem Öksüz. “Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Çocuklarda Kaynaştırma Eğitiminin Uzman Ve Ebeveyn Bakış Açısı Ile İncelenmesi”. Ergoterapi Ve Rehabilitasyon Dergisi 6, sy. 1 (Nisan 2018): 31-36. https://doi.org/10.30720/ered.417699.
EndNote Ünsal E, Öksüz Ç (01 Nisan 2018) Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Çocuklarda Kaynaştırma Eğitiminin Uzman ve Ebeveyn Bakış Açısı ile İncelenmesi. Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi 6 1 31–36.
IEEE E. Ünsal ve Ç. Öksüz, “Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Çocuklarda Kaynaştırma Eğitiminin Uzman ve Ebeveyn Bakış Açısı ile İncelenmesi”, Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi, c. 6, sy. 1, ss. 31–36, 2018, doi: 10.30720/ered.417699.
ISNAD Ünsal, Esra - Öksüz, Çiğdem. “Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Çocuklarda Kaynaştırma Eğitiminin Uzman Ve Ebeveyn Bakış Açısı Ile İncelenmesi”. Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi 6/1 (Nisan 2018), 31-36. https://doi.org/10.30720/ered.417699.
JAMA Ünsal E, Öksüz Ç. Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Çocuklarda Kaynaştırma Eğitiminin Uzman ve Ebeveyn Bakış Açısı ile İncelenmesi. Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi. 2018;6:31–36.
MLA Ünsal, Esra ve Çiğdem Öksüz. “Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Çocuklarda Kaynaştırma Eğitiminin Uzman Ve Ebeveyn Bakış Açısı Ile İncelenmesi”. Ergoterapi Ve Rehabilitasyon Dergisi, c. 6, sy. 1, 2018, ss. 31-36, doi:10.30720/ered.417699.
Vancouver Ünsal E, Öksüz Ç. Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Çocuklarda Kaynaştırma Eğitiminin Uzman ve Ebeveyn Bakış Açısı ile İncelenmesi. Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi. 2018;6(1):31-6.

Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi by Hacettepe University, Faculty of Health Sciences is licensed under Attribution-NonCommercial 4.0 Internationalcc.svg?ref=chooser-v1by.svg?ref=chooser-v1nc.svg?ref=chooser-v1