Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Aktif Voleybol Oynayan Çocuklarda Kaygı ile Baş Etme Becerileri Eğitiminin Aktivite Performansına Etkisi

Yıl 2020, Cilt: 8 Sayı: 2, 107 - 112, 09.09.2020
https://doi.org/10.30720/ered.527524

Öz

Amaç:
Bu çalışmanın amacı, müsabaka öncesi kaygının aktivite performansına etkisi ve
kaygı ile baş etme becerileri eğitiminin aktivite performansına etkisini
incelemekti. Gereç ve Yöntem:Araştırmanın
örneklemini, Hacettepe Üniversitesi Spor Okulları’na voleybol branşında devam
eden ve yaşları 11-13 arasında değişen,7 kız çocuk oluşturdu.Araştırmada veri
toplama aracı olarak Spielberger’in Sürekli-Durumluluk Kaygı
Envanteri,demografik bilgi kayıt  formu
ve yarı yapılandırılmış görüşme yöntemi kullanıldı.‘Kaygı nedir?’,‘Sporda kaygı
aktivite performansını nasıl etkiler?’,‘Takım arkadaşlarımı ne kadar
tanıyorum?’,‘Müsabakalarda beni kaygılandıran durumlar nedir?’ başlıkları
altında sporcuların kaygı düzeylerini etkileyen faktörler belirlendi.Kişisel
faktörlerden yola çıkarak sporcular için stratejiler belirlendi.Bu stratejiler
profesyonel bir maçta kullanılarak etkinliği incelendi.Bu aşamaları içeren
müdahale yöntemi 7 hafta, haftada 1 gün ve günde 1 saat uygulandı. Sonuçlar: Araştırma sonucunda; müsabaka
öncesi oluşan kaygının aktivite performansını olumsuz etkilediği ve kaygı ile
baş etme becerilerinin öğretilmesinin kaygı düzeyini azalttığı (p=-2,201),
böylece aktivite performansını artırdığı (p=-2,201) belirlendi. Kaygı ile baş
etme becerilerinin kullanımı ve aktivite performansı arasında anlamlı bir
ilişki bulundu.(p<0.05). Tartışma:
Sporcuların antrenman programlarına kaygı ile baş etme becerileri eğitiminin
eklenmesi ile müsabaka esnasında daha iyi aktivite performansı
sergileyebilecekleri kanaatine varılmıştır.

Kaynakça

  • Akandere M.(1997). Üniversite Gençliğinde Görülen Kaygının Giderilmesinde Sporun Etkisi, Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Ana Bilim Dalı, İstanbul.
  • Akarçeşme C.(2004). Voleybolda Müsabaka Öncesi Durumluk Kaygı İle Performans Ölçütleri Arasındaki İlişki, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Baştuğ, G., (2009). Bayan voleybolcuların müsabaka dönemi kaygı ve umutsuzluk düzeyleri-nin incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. Cilt: 11, Sayı: 3, 15-20.
  • Cox, T., & Ferguson, E. (1991). Individual differences, stress and coping. In C. L. Cooper & R. Payne (Eds.), Personality and stress: Individual differences in the stress process (7 – 30). Chichester, UK: Wiley.
  • Crocker, P. R. E., Kowalski, K. C., & Graham, T. R.(1998). Measurement of coping strategies in sport. In J. L. Duda (Ed.), Advances in sport and exercise psychology measurement (149 – 161). Morgantown, WV: Fitness Information Technology.
  • Engür M.(2002). Elit Sporcularda Başarı Motivasyonun, Durumluk Kaygı Düzeyleri Üzerine Etkisi, Ege Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Sporda Psiko-Sosyal Alanlar Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
  • Filiz, Z. (2010). Üniversite Öğrencilerinin ve Sosyalleşmesinde Spora Katılımın Değerlendiril-mesi.Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi , 4, (3), 192-203.
  • Folkman, S., and Lazarus, R. S. (1984). Stres, appraisal and coping. New York:Springer Co..
  • Gümüş M. (2002). Profesyonel Futbol Takımlarında Puan Sıralamasına Göre Durumluk Kaygı Düzeylerinin incelenmesi, Sakarya Üniversitesi. Yüksek Lisans Tezi. Sakarya.
  • İkizler C.(1994). Sporda Başarının Psikolojisi. Alfa Yayıncılık, Genişletilmiş 2.Baskı, 91.
  • Jones, G., Swain, A., and Hardy, L., (1993). Intensity and direction dimensions of competitive state anxiety and relationships with performance. Journal of Sports Sicences, Volume:11, Issue:6, 525-532.
  • Koç H.(2004). Profesyonel futbolcularda durumluk kaygı düzeylerini etkileyen faktörlerin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kütahya.
  • Krohne, H. W.(1993). Vigilance and cognitive avoidance as concepts in coping research. In H. W. Krohne (Ed.), Attention and avoidance: Strategies in coping with aversiveness (19 – 50). Seattle, WA: Hogrefe & Huber.
  • Martens, R., Burton, D., Vealey, R., Bump, L., and Smith, D., (1990). Development and validation of the Competitive State Anxiety Inventory-2 . Competitive anxiety in sport IL: Human Kinetics. 117-213.
  • Öner N., Le Compte A.(1983). Süreksiz Durumluk/Sürekli Kaygı Envanteri El Kitabı, Baskı, İstanbul, Boğaziçi Üniversitesi Yayınları, 1-26.
  • Özgül F.(2003). Beden Eğitimi ve Spor Yüksek Okulu Öğrencilerinde Durumluk ve Sürekli Kaygı Düzeyleri, Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, Sivas.
  • Özusta H.Ş., (1995). Çocuklar İçin Durumlu-Sürekli Kaygı Envanteri Uyarlama, Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması, Türk Psikoloji Dergisi, 10(34): 32-44.
  • Roth, S., & Cohen, L. J. (1986). Approach, avoidance, and coping with stress. American Psychologist, 813 – 819.
  • Sunay H. Saracaloğlu S.(2003). Türk Sporcusunun Spordan Beklentileri ve Spora Yönelten Unsurlar, Ankara Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Spormetre Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 43, Ankara.
  • Tınazcı, C., Burgul, N. Mirata, F.,(2003). 14-21 Yaş Yüzücülerinin Kaygı Durumlarının Ölçülmesi ve Değerlendirilmesi (KKTC Örneği), Kıbrıs.
  • Voigt, D. (1998). Spor Sosyolojisi, (Çeviren: Ayşe Atalay), Baskı Kurtiş Matbaacılık, İstanbul.
  • Yücel E.O. (2003). Taekwondocuların Durumluk ve Sürekli Kaygı Düzeyleri ve Müsabakalardaki Başarılarına Etkisi, Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Sultan Akel 0000-0003-1413-132X

Esra Akı 0000-0002-5806-6518

Yayımlanma Tarihi 9 Eylül 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Akel, S., & Akı, E. (2020). Aktif Voleybol Oynayan Çocuklarda Kaygı ile Baş Etme Becerileri Eğitiminin Aktivite Performansına Etkisi. Ergoterapi Ve Rehabilitasyon Dergisi, 8(2), 107-112. https://doi.org/10.30720/ered.527524
AMA Akel S, Akı E. Aktif Voleybol Oynayan Çocuklarda Kaygı ile Baş Etme Becerileri Eğitiminin Aktivite Performansına Etkisi. Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi. Eylül 2020;8(2):107-112. doi:10.30720/ered.527524
Chicago Akel, Sultan, ve Esra Akı. “Aktif Voleybol Oynayan Çocuklarda Kaygı Ile Baş Etme Becerileri Eğitiminin Aktivite Performansına Etkisi”. Ergoterapi Ve Rehabilitasyon Dergisi 8, sy. 2 (Eylül 2020): 107-12. https://doi.org/10.30720/ered.527524.
EndNote Akel S, Akı E (01 Eylül 2020) Aktif Voleybol Oynayan Çocuklarda Kaygı ile Baş Etme Becerileri Eğitiminin Aktivite Performansına Etkisi. Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi 8 2 107–112.
IEEE S. Akel ve E. Akı, “Aktif Voleybol Oynayan Çocuklarda Kaygı ile Baş Etme Becerileri Eğitiminin Aktivite Performansına Etkisi”, Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi, c. 8, sy. 2, ss. 107–112, 2020, doi: 10.30720/ered.527524.
ISNAD Akel, Sultan - Akı, Esra. “Aktif Voleybol Oynayan Çocuklarda Kaygı Ile Baş Etme Becerileri Eğitiminin Aktivite Performansına Etkisi”. Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi 8/2 (Eylül 2020), 107-112. https://doi.org/10.30720/ered.527524.
JAMA Akel S, Akı E. Aktif Voleybol Oynayan Çocuklarda Kaygı ile Baş Etme Becerileri Eğitiminin Aktivite Performansına Etkisi. Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi. 2020;8:107–112.
MLA Akel, Sultan ve Esra Akı. “Aktif Voleybol Oynayan Çocuklarda Kaygı Ile Baş Etme Becerileri Eğitiminin Aktivite Performansına Etkisi”. Ergoterapi Ve Rehabilitasyon Dergisi, c. 8, sy. 2, 2020, ss. 107-12, doi:10.30720/ered.527524.
Vancouver Akel S, Akı E. Aktif Voleybol Oynayan Çocuklarda Kaygı ile Baş Etme Becerileri Eğitiminin Aktivite Performansına Etkisi. Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi. 2020;8(2):107-12.

Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi by Hacettepe University, Faculty of Health Sciences is licensed under Attribution-NonCommercial 4.0 Internationalcc.svg?ref=chooser-v1by.svg?ref=chooser-v1nc.svg?ref=chooser-v1