SSCBꞌnin çökmesinin ardından post-Sovyet
ülkeleriyle, özellikle Kafkas cumhuriyetleriyle ilişkiler İran dış
politikasının özel bir yönü haline geldi. Dağlık Karabağ sorununun çözümü
konusunda olumlu tavır ortaya koyan Levon Ter-Petrosyan'ın yapılan baskılar
sonucu istifa etmesi üzerine Robert Koçaryan cumhurbaşkanı seçildi ve görevine
9 Nisan 1998'de resmen başladı. Robert
Koçaryan'ın döneminde Ermenistan İran'la olan ilişkileri ekonomik ve jeopolitik
şartlar nedeniyle geliştirilmek zorundaydı. Koçaryan döneminde önemli
ekonomik projelerin uygulanması ile ilgili anlaşmalar imzalandı. Araştırmamız,
Koçaryan'ın 10 yıllık yönetimi döneminde İran ile Ermenistan arasında 34
belgeye imza atıldığını gösteriyor.
Bu dönemde Ermenistan ABD ve bazı Avrupa
ülkelerinin İran'a yönelik yaptırımlara karşı çıkıyordu. Ancak bu,
Ermenistan'ın adil tutumundan veya komşularıyla dayanışma politikasından
kaynaklanmıyordu. Gerçek şu ki, bu kararları Ermenistan’ın yerine Rusya
Kafkasya'da kendi çıkarları için alıyordu.
2001 yılından
sonraki dönemde ABD'nin bölgesel politikasının etkisiyle Rusya’yla İran’ın
çıkarlarının örtüşmesi Rusya'nın İran’la ilişkiler konusunda Ermenistan’a birçok
kez onay vermesine neden olmuştur. İran ile ilişkilerde Ermeni tarafı daha çok
ekonomik ilişkilerin geliştirilmesine ilgi duyuyordu. İran, Avrupa devletleri
ve ABD tarafından uygulanan yaptırımların ekonomik sonuçlarını yumuşatmak için
Ermenistan'ın imkânlarını kullanmaya çalıştı. Rusyaꞌnın Ermenistan’a baskıları
nedeniyle İran'ın doğal gazını Ermenistan üzerinden Avrupa'ya götürme girişimleri
gerçekleşmedi. Ermeni tarafı her zaman bu ülkedeki pan-Farsçı grupların Azerbaycan’la
ilgili duydukları rahatsızlıkları kullanarak İran’ı Azerbaycan’a karşı-karşıya
getirmeğe çalıştı.
Relations with the post-soviet countries, especially
with the Caucasus republics became a special aspect of Iran's foreign policy,
after the collapse of the USSR.
As a result of the pressures, after
resignation of Levon Ter-Petrosyan, who put forward a positive attitude towards
the resolution of the Nagorno-Karabakh conflict, Robert Kocharian was elected
President and officially began his duties on April 9, 1998.
In the period of Robert Kochairan, Armenia
had to develop its relations with Iran due to economic and geopolitical
conditions.
Agreements on the implementation of
important economic projects were signed during the Kocharian period. Our
research shows that, between Iran and Armenia 34 documents were signed during
the 10-years management of Kocharian.
In this period, Armenia opposed sanctions against Iran by the USA and some European countries. However, this was not due to Armenia's fair
attitude or the policy of solidarity with its neighbors. The fact is that these
decisions were taken by Russia instead of Armenia for their own interests in
the Caucasus.
In the period after 2001, the overlapping
of the interests of Russia and Iran with the influence of the regional policy
of the USA caused Russia to give approval to Armenia many times in terms of
relations with Iran. In relations with Iran, the Armenian side was more
interested in developing economic relations. Iran tried to use Armenia's
opportunities to soften the economic consequences of the sanctions imposed by
European states and the US. Iran's attempts to bring natural gas to Europe via Armenia did not take
place due to Russia's pressure on Armenia. The Armenian side always tried to
bring Iran against Azerbaijan using the pan-Persian groups' disturbances about
Azerbaijan.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Siyaset Bilimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 62 |