Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2020, Cilt: 7 Sayı: 1, 1 - 12, 22.06.2020

Öz

Kaynakça

  • 1. Tikici M, Aksoy A, Derin N. Toplam kalite yönetiminin radikal unsurlarından birisi olarak yalın yönetim. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. 2006; 5 (15): 20-33.
  • 2. Salah S, Rahim A, Carretero J.A. The integration of six sigma and lean management.The Journal of Lean Six Sigma. 2010;1(3): 249-274.doi: 10.1108\20401461011075035.
  • 3. Womack JP, Jones DT. From Lean Production to the Lean Enterprise. Harvard Business Review. March-April; 1994 93-103.
  • 4. Özkan O, Orhaner E. Özel hastane yöneticilerinin yalın yönetim yaklaşımına ilişkin görüşleri; Ankara ili örneği. Türkiye Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi. 2018; 1 (1): 1-12.
  • 5. Cooper R.Costing techniques to support corporate strategy: Evidence from Japan. Management Accounting Research.1996; 7: 219-246.
  • 6. Gracanina D, Buchmeister B, Lalica B. Using cost-time profile for value stream optimization. Procedia Engineering. 2014; 69: 1225-1231.
  • 7. Arnheiter ED, Maleyeff J. The integration of lean management and sixsigma. The TQM Magazine 2005;17(1): 5-18.
  • 8. Charron R, Harrington HJ, Voehl F, Wiggin H. The Lean Management Systems Handbook. Boca Raton: CRC Press Taylor & Francis Group; 2015.
  • 9. Derin N. Çalışanların Algılamalarına Göre, Yalın yönetimin iç imaja etkisi: Türkiye’deki özel hastanelerde bir araştırma [doktora tezi]. Malatya:İnönü Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü; 2008.
  • 10. de Arbulo‐Lopez PR, Fortuny‐Santos J, Cuatrecasas‐Arbós L. Lean manufacturing: Costing the value stream. Industrial Management & Data Systems. 2013; 113 (5): 647-668. doi:10.1108/02635571311324124.
  • 11. Abdulmaged A. İşyeri düzenlemesinde “5s” yaklaşımı ve derin kuyu pompası imal eden bir işletmede bir uygulama[yüksek lisans tezi]. Konya:Selçuk Üniversitesi,Fen Bilimleri Enstitüsü;2009.
  • 12. Ekinci G, Çınar F. Kamusağlık sektöründe çalışan personelin örgütsel bağlılığının yalın hizmet yönetimine etkisi. Sağlık ve Sosyal Refah Araştırmaları Dergisi.2018; 1 (1): 20-36.
  • 13. Şimşek İlkim N, Derin N.Dünyadan ve Türkiye’den Örneklerle Sağlık Hizmetlerinde Yalın Yönetim. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi.2016; 19(4): 481-502.
  • 14. Türkmen NA. Hastane iş akış ve yerleşim değerlendirmesi [yüksek lisans tezi]. Adana: Çukurova Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü; 2008.
  • 15. Young T, Brailsford S, Connell C, Davies R, Harper P, Klein JH. Using industrial processes to improve patient care. BMJ.2004; 328: 162-164.
  • 16. Zidel TG. A Lean Guide ToTransforming Healthcare. Milwaukee: ASQ Quality Press; 2006.
  • 17. Swallmeh E, Tobail A, Abo-Hamad W, Gray J, Arisha A. Integrating simulation modelling and value stream mapping for leaner capacity planning of an emergency department. SIMUL 2014: The Sixth International Conference on Advances in System Simulation. 256-262.
  • 18. Güleryüz D.Yalın yönetim sistemlerinin hastanelere uyarlanabilirliği ve bir hastane uygulaması [yüksek lisans tezi]. Sakarya: Sakarya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü; 2012.
  • 19. Efe ÖF, Engin O. Yalın hizmet - Değer akış haritalama ve bir acil serviste uygulama. Verimlilik Dergisi. 2012; 4: 79-107.
  • 20. Aytaç Z. Hastanelerde yalın yönetim sistemleri [yüksek lisans tezi]. İstanbul: İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü: 2009.
  • 21. Turan H, Turan G. Sağlık sisteminde yalın üretim uygulamaları. Sağlık Akademisyenleri Dergisi.2015; 2 (3): 127-132.
  • 22. Sarikaya S, Soysal S, Karcioglu O, Topacoglu H, Tasar A. Paramedics and triage: Effect of one training session on triage in the emergency department. Advances In Therapy. 2004; 21 (5): 329-334.
  • 23. Sungur E, Aksoy B, Biçer S, Aydoğan G. Acil Servis Hemşireleri Arasında Triyaj Bilgi Düzeyinin Değerlendirilmesi. JOPP Dergisi. 2009; 1(1): 14-18.
  • 24. Oktay C. Afetlerde Hastane Öncesi Müdahale ve Triaj. Sted. 2002; 11 (4): 136-139.
  • 25. Şimşir İ, Bağış M, Kurutkan MN, Oğuz B. Sağlık hizmetlerinde israf yönetimi.4. Uluslararası Sağlıkta Performans ve Kalite Kongresi. Mayıs 2013.
  • 26. Lummus RR, Vokurka RJ, Rodeghiero B. Improving quality through value stream mapping: A Case study of a physician's clinic. Total Quality Management. 2006; 17 (8): 1063–1075.
  • 27. Jimmerson C, Weber D, Sobek DK. Reducing waste and errors: piloting lean principles at IHC. Joint Commission Journal on Quality and Safety. 2005; 31 (5); 249-257.

HASTANELERDE YALIN YÖNETİM UYGULAMALARI: GÜMÜŞHANE ACİL SERVİSİ DEĞERLENDİRMESİ

Yıl 2020, Cilt: 7 Sayı: 1, 1 - 12, 22.06.2020

Öz

Amaç: Çalışmanın temel amacı, sağlık kurumlarında yalın yönetim sisteminin gerekliliğinin incelenmesidir.
Gereç ve Yöntem: Gümüşhane Devlet Hastanesi Acil Servis Birimi’ni kapsayan bu çalışmada, gözlem ve yüz yüze görüşme yöntemi kullanılmıştır. Öncelikle, acil servis sorumlusuyla yapılan görüşme ile acil servise 1 yıllık dönemde (2015) yapılan başvuru bilgileri ile birimin iş süreçleri konusunda bilgi alınmıştır. Sonraki süreçte, gözlem tekniğiyle süreçlerin işleyişi ve bir işlemin yapılış süresi tespit edilmiştir. Ayrıca acil servise başvuran bireylerin acil birimine geliş nedenleri incelenerek bu vakalara müdahale sürecindeki değer katmayan (israf) faaliyetler belirlenmiştir.
Bulgular: Çalışma sürecinde, hastanenin acil servis hasta kayıt biriminde, tek personelin bulunduğu görülmüştür. Ayrıca acil serviste triyaj alanlarının standartları tam olarak karşılayamadığı ve verimli şekilde kullanılmadığı saptanmıştır. Bunun sonucu olarak triyaj alanları, hasta yakınları ve sağlık problemine uygun triyaj alanında bulunmayan hastalar tarafından gereksiz yere işgal edilmektedir. Ayrıca tanı, tedavi ve kontrol işlemleri aynı triyaj alanında yapıldığından, hastaların muayene öncesi bekleme sürelerinin uzadığı tespit edilmiştir.
Sonuç: Çalışma sonucunda acil servisin triyaj sisteminin uygulanmasında çeşitli problemler tespit edilmiştir. Triyaj işlemi, kayıt-kabul birim personeli tarafından hasta şikayeti ve genel görünüme göre yapılmaktadır. Bu sorun, acil servis biriminin triyaj alanlarının uygun şartlarda yapılmasına olanak verecek şekilde genişletilmesi ve yeterli sağlık personeli bulundurulmasıyla çözülebileceği düşünülmektedir.

Kaynakça

  • 1. Tikici M, Aksoy A, Derin N. Toplam kalite yönetiminin radikal unsurlarından birisi olarak yalın yönetim. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. 2006; 5 (15): 20-33.
  • 2. Salah S, Rahim A, Carretero J.A. The integration of six sigma and lean management.The Journal of Lean Six Sigma. 2010;1(3): 249-274.doi: 10.1108\20401461011075035.
  • 3. Womack JP, Jones DT. From Lean Production to the Lean Enterprise. Harvard Business Review. March-April; 1994 93-103.
  • 4. Özkan O, Orhaner E. Özel hastane yöneticilerinin yalın yönetim yaklaşımına ilişkin görüşleri; Ankara ili örneği. Türkiye Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi. 2018; 1 (1): 1-12.
  • 5. Cooper R.Costing techniques to support corporate strategy: Evidence from Japan. Management Accounting Research.1996; 7: 219-246.
  • 6. Gracanina D, Buchmeister B, Lalica B. Using cost-time profile for value stream optimization. Procedia Engineering. 2014; 69: 1225-1231.
  • 7. Arnheiter ED, Maleyeff J. The integration of lean management and sixsigma. The TQM Magazine 2005;17(1): 5-18.
  • 8. Charron R, Harrington HJ, Voehl F, Wiggin H. The Lean Management Systems Handbook. Boca Raton: CRC Press Taylor & Francis Group; 2015.
  • 9. Derin N. Çalışanların Algılamalarına Göre, Yalın yönetimin iç imaja etkisi: Türkiye’deki özel hastanelerde bir araştırma [doktora tezi]. Malatya:İnönü Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü; 2008.
  • 10. de Arbulo‐Lopez PR, Fortuny‐Santos J, Cuatrecasas‐Arbós L. Lean manufacturing: Costing the value stream. Industrial Management & Data Systems. 2013; 113 (5): 647-668. doi:10.1108/02635571311324124.
  • 11. Abdulmaged A. İşyeri düzenlemesinde “5s” yaklaşımı ve derin kuyu pompası imal eden bir işletmede bir uygulama[yüksek lisans tezi]. Konya:Selçuk Üniversitesi,Fen Bilimleri Enstitüsü;2009.
  • 12. Ekinci G, Çınar F. Kamusağlık sektöründe çalışan personelin örgütsel bağlılığının yalın hizmet yönetimine etkisi. Sağlık ve Sosyal Refah Araştırmaları Dergisi.2018; 1 (1): 20-36.
  • 13. Şimşek İlkim N, Derin N.Dünyadan ve Türkiye’den Örneklerle Sağlık Hizmetlerinde Yalın Yönetim. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi.2016; 19(4): 481-502.
  • 14. Türkmen NA. Hastane iş akış ve yerleşim değerlendirmesi [yüksek lisans tezi]. Adana: Çukurova Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü; 2008.
  • 15. Young T, Brailsford S, Connell C, Davies R, Harper P, Klein JH. Using industrial processes to improve patient care. BMJ.2004; 328: 162-164.
  • 16. Zidel TG. A Lean Guide ToTransforming Healthcare. Milwaukee: ASQ Quality Press; 2006.
  • 17. Swallmeh E, Tobail A, Abo-Hamad W, Gray J, Arisha A. Integrating simulation modelling and value stream mapping for leaner capacity planning of an emergency department. SIMUL 2014: The Sixth International Conference on Advances in System Simulation. 256-262.
  • 18. Güleryüz D.Yalın yönetim sistemlerinin hastanelere uyarlanabilirliği ve bir hastane uygulaması [yüksek lisans tezi]. Sakarya: Sakarya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü; 2012.
  • 19. Efe ÖF, Engin O. Yalın hizmet - Değer akış haritalama ve bir acil serviste uygulama. Verimlilik Dergisi. 2012; 4: 79-107.
  • 20. Aytaç Z. Hastanelerde yalın yönetim sistemleri [yüksek lisans tezi]. İstanbul: İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü: 2009.
  • 21. Turan H, Turan G. Sağlık sisteminde yalın üretim uygulamaları. Sağlık Akademisyenleri Dergisi.2015; 2 (3): 127-132.
  • 22. Sarikaya S, Soysal S, Karcioglu O, Topacoglu H, Tasar A. Paramedics and triage: Effect of one training session on triage in the emergency department. Advances In Therapy. 2004; 21 (5): 329-334.
  • 23. Sungur E, Aksoy B, Biçer S, Aydoğan G. Acil Servis Hemşireleri Arasında Triyaj Bilgi Düzeyinin Değerlendirilmesi. JOPP Dergisi. 2009; 1(1): 14-18.
  • 24. Oktay C. Afetlerde Hastane Öncesi Müdahale ve Triaj. Sted. 2002; 11 (4): 136-139.
  • 25. Şimşir İ, Bağış M, Kurutkan MN, Oğuz B. Sağlık hizmetlerinde israf yönetimi.4. Uluslararası Sağlıkta Performans ve Kalite Kongresi. Mayıs 2013.
  • 26. Lummus RR, Vokurka RJ, Rodeghiero B. Improving quality through value stream mapping: A Case study of a physician's clinic. Total Quality Management. 2006; 17 (8): 1063–1075.
  • 27. Jimmerson C, Weber D, Sobek DK. Reducing waste and errors: piloting lean principles at IHC. Joint Commission Journal on Quality and Safety. 2005; 31 (5); 249-257.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma Makalesi Bölümü
Yazarlar

Sevil Aslan 0000-0003-4128-310X

Gülşah Pekcan

Yayımlanma Tarihi 22 Haziran 2020
Gönderilme Tarihi 5 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Aslan, S., & Pekcan, G. (2020). HASTANELERDE YALIN YÖNETİM UYGULAMALARI: GÜMÜŞHANE ACİL SERVİSİ DEĞERLENDİRMESİ. ERÜ Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 7(1), 1-12.