Course of the chronic diseases in children differ according to the child, his/her family, type of the disease, social environment and medical care while it facilitates or complicates child’s adaptation to the disease. For solutions of compliance problems, nurse develops child’s self-care agency by using nursing care and educational approaches. Nurses can achieve opportunities to evaluate health status of people, to organise and analyse the data and to explain the information by using theories. In this case report which covers a child with multiple chronic conditions, Orem’s Self-Care Deficiency Theory was used in order to help subject overcome limitations and succeed his/her self-care, to give self-care with proper nursing education and consultation methods involving child’s family and to qualify in management of self-care
Child with chronic disease self-care deficiency theory nursing care
Çocuklarda kronik hastalıklar; çocuğa, aileye, hastalığın tipine, sosyal çevreye ve aldığı tıbbi bakıma göre değişmekte ve çocuğun hastalığa uyumunu kolaylaştırmakta ya da zorlaştırmaktadır. Uyum sorunlarının çözümünde hemşire, hemşirelik bakımını ve eğitici yaklaşımlarını kullanarak çocuğun öz-bakım gücünü geliştirmektedir. Hemşireler teorileri kullanarak, bireylerin sağlığını değerlendirme, verileri organize etme, analiz etme ve bu bilgiyi açıklama olanağı elde edebilmektedirler.
Birden fazla kronik hastalığı olan çocuğu ele alan bu olguda, Orem'in Öz bakım Yetersizliği Teorisi, bireyin sınırlılıklarının üstesinden gelmesinde ve bireye öz bakımını başarabilmesinde yardım etmek, ailesini içine alarak uygun hemşirelik eğitimi ve danışmanlığı ile öz bakımını sağlamak ve yönetmekte yeterli hale getirmek için kullanılmıştır.
Kronik hastalıklı çocuk öz bakım yetersizliği teorisi hemşirelik bakımı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Olgu Sunumu Bölümü |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 8 Mayıs 2014 |
Gönderilme Tarihi | 8 Mayıs 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 2 Sayı: 2 |