BİLİŞÖTESİ FARKINDALIĞIN AKILLI TELEFON BAĞIMLILIĞI VE AKADEMİK BAŞARI ÜZERİNE ETKİSİ
Yıl 2021,
Cilt: 8 Sayı: 1, 1 - 9, 14.07.2021
Ayşe Sülün
,
Emriye Hilal Yayan
,
Maksude Yıldırım
Öz
Amaç: Bu çalışma hemşirelik birinci sınıf öğrencilerinin bilişötesi farkındalığının akıllı telefon bağımlılığı ve akademik başarı düzeylerine etkisini incelemeyi amaçlamıştır.
Gereç ve Yöntem: Tanımlayıcı tipte olan araştırmamız 107 hemşirelik birinci sınıf öğrencisi ile anket formu kullanılarak yürütülmüştür. Verilerin analizinde; sürekli ve sayımla elde edilen değişkenlerin değerlendirilmesinde tanımlayıcı istatistikler (sayı- yüzde, ortalama, minimum-maksimum), Anova testi kullanılmıştır. Ayrıca korelasyon ve regresyon analizi yapılmıştır.
Bulgular: Çalışmamıza katılan öğrencilerin yaş ortalaması 19.23±0.41’dir. Öğrencilerin %77.6’sı kadın ve %22.4’ü erkektir. Öğrencilerin %22.4’ü kendini akademik olarak başarılı algılarken, %65.4’ü kendini orta olarak, %12.1’i başarısız olarak değerlendirmiştir. Toplam ölçek puanlarına bakıldığında akıllı telefon bağımlılığı 28.07±10.90 ve bilişötesi farkındalık 187.86±31.78’dir.
Sonuç: Araştırmaya katılan öğrencilerin yaşadığı yer ile Bilişötesi Farkındalık Ölçeği’nin toplam puanı arasında anlamlı bir ilişki olduğu ancak Akıllı Telefon Bağımlılığı Ölçeği toplam puanı arasında anlamlı bir ilişki olmadığı belirlenmiştir. Çalışmamızdan elde edilen sonuçlara göre hemşirelik birinci sınıf öğrencilerinde bilişötesi farkındalık ile akıllı telefon bağımlılığı arasında ilişki saptanamamıştır. Akıllı telefon bağımlılığı birçok alanı etkilemektedir. Ayrıca akıllı telefon bağımlılığı sonucu olarak olumsuz sonuçlarla karşılaşılmakta olup bilişötesi farkındalık düzeyinde etkili olmadığı görülmüştür.
Anahtar Kelimeler: Bilişötesi, akıllı telefon bağımlılığı, hemşirelik
Kaynakça
- 1. Samaha M, Hawi NS. Computers in Human Behavior Relationships among smartphone addiction , stress , academic performance , and satisfaction with life. Comput Human Behav [Internet]. 2016;57:321–5.
- 2. Sağır A, Eraslan H. Akıllı Telefonların Gençlerin Gündelik Hayatlarına Etkisi: Türkiye’de Üniversite Gençliği Örneği. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Derg. 2019;2.
3. Kaeun K, George RM, Bahl S. Smart phone addiction and mindfulness: an intergenerational comparison. Int J Pharm Healthc Mark. 2018;12(1).
- 4. Bian M, Leung L. Linking Loneliness , Shyness , Smartphone Addiction Symptoms , and Patterns of Smartphone Use to Social Capital. Soc Sci Comput Rev. 2015;33(1):61–79.
- 5. Yıldız K, Ağaoğlu PM, Dineri Y, Beyoğlu E, Erdoğan A, Okyay RA. Üçüncü Basamak Bir Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Polikliniğine Başvuran 11-17 Yaş Arası Adölesanlarda Akıllı Telefon Bağımlılığının Değerlendirilmesi. Kocaeli Med J. 2019;8(3):34–40.
- 6. Kuang-Tsan C, Fu-Yuan H. Study on Relationship Among University Students’ Life Stress, Smart Mobile Phone Addiction, and Life Satisfaction. J Adult Dev. 2017;24(2):109–18.
- 7. Yüksel M. Akıllı Telefon Bağımlılığını Azaltmaya Yönelik Bilinçli Farkındalık Temelli Tasarım. Tasarım Enformatiği. 2020;01(02):67–75.
- 8. Schraw G, Dennison RS. Assessing metacognitive awareness. Vol. 19, Contemporary Educational Psychology. 1994. p. 460–75.
- 9. John H Flavell. Metacognition and cognitive monitoring: A new area of cognitive-developmental inquiry. Am Psychol. 1979;34(10):906–11.
- 10. Hamonniere T, Varescon I. Implication of metacognitive beliefs in addictive behavior: Current knowledge. J Ther Comport Cogn. 2018 Jun 1;28(2):80–92.
- 11. Wilcockson TDW, Mcelhatton CM, Fawcett AJ, The #. Likelihood of Substance Abuse for Dyslexics May Be Influenced by Socioeconomic Background and Metacognition. [cited 2019 Dec 11]; Available from: https://doi.org/10.1007/s11469-018-0044-0
- 12. Kaymaz E, Şakiroğlu M. Bilinçli Farkındalık Ve Bi̇li̇şsel Esnekli̇ği̇n Problemli̇ Akıllı Telefon Kullanım Üzeri̇ndeki Etki̇si̇: Öz-Kontrolün Aracı Rolü. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sos Bilim Derg. 2020;21(38):79–108.
- 13. Spada MM, Caselli G, Nikčević A V, Wells A. Metacognition in addictive behaviors. 2014 .
- 14. Çıkrıkcı Ö, Gençdoğan B. Ergenlerde Bilişötesi Becerilerin Eğitsel Strese Etkisi : Yapısal Eşitlik Modellemesi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehb Derg. 2015;5(44):61–71.
- 15. Gözüm S, Bağ B. Etkin Sağlık Eğitiminde Sosyal Bilişsel Öğrenme Kuramının Kullanımı. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilim Derg [Internet]. 2010 Feb 17 [cited 2018 Oct 30];1(2).
- 16. Safari Y, Meskini H. The Effect of Metacognitive Instruction on Problem Solving Skills in Iranian Students of Health Sciences. Glob J Health Sci. 2016;8(1):150–6.
- 17. Bakioğlu B, Küçükaydin MA, Karamustafaoğlu O. Öğretmen Adaylarının Bilişötesi Farkındalık Düzeyi, Problem Çözme Becerileri ve Teknoloji Tutumlarının İncelenmesi. Trak Üniversitesi Eğitim Fakültesi Derg. 2015;5(1):22–33.