Yazım Kuralları

A. Araştırma Makaleleri:
Bu yazılar daha önce yayınlanmamış, özgün araştırma verilerinin değerlendirildiği ve aşağıda tanımlanan yazı düzenine tümüyle uygun hazırlanmış yazılardır. Araştırma yazılarının ana metin bölümü (kaynaklar, tablo/şekil/resim hariç) 10 sayfayı ve 5000 kelimeyi geçmemelidir. Bu yazılarda belirtilen araştırma verilerinin bir bölümü daha önce başka bir yazıda işlenmiş ise, bu durum yazı gönderilirken mutlaka bildirilmeli ve ayrıca adı geçen yazıya kaynaklarda atıf yapılmalıdır. Araştırma makalesi linkte verilen şablona göre hazırlanmalıdır (Araştırma Makaleleri Şablonu).



B. Olgu Sunumları:
Klinik değerlendirme, gözlem ya da bir başka açıdan özellik ve bilimsel önem taşıyan, bir ya da birden fazla olgunun özelliklerini sunan ve tartışan yazılardır. Olgu sunumları özet, abstract, giriş, olgu sunumu, tartışma ve sonuç, varsa teşekkür, kaynaklar, tablo/şekil/resim bölümlerini içerir; ana metin alt başlıkları yazı içeriğinin gerektirdiği biçimde düzenlenir. Olgu sunumları, özet, abstract, ana metin bölümü (başlık sayfası, kaynaklar, tablo/şekil/resim hariç) 10 sayfayı ve 3000 kelimeyi geçmemelidir. Olgu sunumu linkte verilen şablona göre hazırlanmalıdır (Olgu Makaleleri Şablonu).



C. Derleme:
Konusuyla ilgili önemli kuramsal ya da uygulama sorunlarına değinen özgün düşüncelerin üretildiği ve tartışıldığı yazılardır. Derlemenin ana metni; özet, abstract, giriş, sonuç ve öneriler, parlak nokta, varsa teşekkür, kaynaklar, tablo/şekil/resim bölümlerini içerir; ana metin alt başlıkları yazı içeriğinin gerektirdiği biçimde düzenlenir. Özgün yazıların ana metin bölümü (başlık sayfası, kaynaklar, tablo/şekil/resim hariç) 10 sayfayı ve 3000 kelimeyi geçemez. Derleme linkte verilen şablona göre hazırlanmalıdır (Derleme Makaleleri Şablonu).



D. Özetler ve Anahtar Sözcükler:
Türkçe ve İngilizce olmak üzere iki dilde yazılır ve yazının başlığını içerir. Özet ve abstract; amaç (objective), gereç ve yöntem (method), bulgular (results), sonuç (conclusion) alt başlıkları ile yapılandırılmalıdır. Türkçe ve İngilizce özetler 250 kelimeyi geçmemeli. Derleme ve olgu sunumunun özeti yapılandırılmadan yazılır. Özetlerin sonunda her iki dilden en az 3, en çok 5 anahtar kelime (keywords) yer alır. Anahtar kelime olarak Index Medicus’un Tıbbi Konu Başlıkları’nda (Medical Subject Headings, MeSH) yer alan terimler kullanılmalıdır. Türkçe anahtar kelimeler “Türkiye Bilim Terimleri” ne uygun olmalıdır.



E. Ana Metin:
Yazının ana metni; giriş, gereç ve yöntem, bulgular, tartışma, sonuç şeklinde düzenlenir. Giriş bölümünde yazının dayandığı temel bilgilere ve gerekçelere kısaca değinildikten sonra, son paragrafında amaç açık bir anlatımla verilir. Gereç ve yöntem bölümü gerekirse araştırma/hasta/denek grubu, araçlar, uygulama ve istatistiksel değerlendirme gibi alt başlıklara göre detaylı biçimde düzenlenir. Bu bölüm, çalışmaya katılmayan birisinin de rahatlıkla anlayabileceği açıklıkta yazılmalıdır. Bulgular çalışmadan elde edilen bulguları özetler ve temel bulgular gerekirse tablo ve şekillerle desteklenir. Tartışma bölümünde çalışmanın bulguları ilgili yurt içi ve yurt dışı çalışmaların sonuçları bağlamında tartışılır; genel bir gözden geçirmeyi değil, özgün bulguların tartışılmasını içerir.
Ana metin, başlık 12 punto koyu renk (bold), kısa başlık 10 punto koyu renk (bold) (≤50 karakter), özet 10 punto (≤250 kelime), ana metin ve kaynaklar 12 punto, tablolar 10 punto olacak şekilde tek satır aralıklı Times New Roman karakterinde iki yana yaslı olarak yazılmalıdır. Yazı A4 boyutunda sayfaya her kenardan 2,5 cm boşluk kalacak şekilde yerleştirilmelidir. Makalelerde dipnot kullanılmamalı, açıklamalar metin içinde verilmelidir.



F. Genel Yazım Kuralları
• Bütün başlıklar numaralandırılmadan yazılmalıdır.
• Bütün başlıklardan sonra ilk paragraf ve izleyen paragraflar sola yaslanmış olmalı ve yazılar iki yana yaslanmış olmalıdır.
• Makale ana metninde ana başlıklar büyük, bold ve sola yaslanmış olarak yazılmalıdır.
• Alt başlıklar ise kelimenin ilk harfi büyük, bold ve sola yaslamış olmalıdır.
• Yazılarda alt çizgi kullanılmamalıdır. Vurgulanmak istenen sözcükler italik veya koyu yazılabilir.
• Cümle sonunda noktadan önce boşluk bırakılmamalı ve noktadan sonra bir boşluk bırakarak cümleye başlanmalıdır.
• Virgülden önce boşluk bırakılmamalı ve cümle içinde kelimeler arasında tek vuruş boşluk bırakılmalıdır.
• Ondalıklı sayılar ayrılırken virgül değil, nokta kullanılmalıdır. % işareti ile rakamlar arasında boşluk bırakılmadan yazılmalıdır.
• ( ), “ ” ve / işareti kullanılan yerlerde cümle/kelime öncesi ve sonrası boşluk bırakılmadan yazılmalıdır.



G. Tablo ve Şekil/Grafikler
Tablo, şekil veya grafikler ana dosyaya eklenmeli, kaynak listesi sonrasında sunulmalı, ana metin içerisindeki geçiş sıralarına uygun olarak numaralandırılmadır. Tabloların üzerinde, şekillerin alt kısmında tanımlayıcı bir başlık yer almalı ve tablo içerisinde geçen kısaltmaların açılımları tablo altına tanımlanmalıdır. Tablo, şekil ve grafikler Microsoft Office Word dosyası içinde kolay okunabilir şekilde düzenlenmelidir. Tablo, şekil ve grafiklerde sunulan veriler ana metinde sunulan verilerin tekrarı olmamalı; ana metindeki verileri destekleyici nitelikte olmalılardır. Makalelerde en fazla 6 (altı) adet tablo/şekil/grafik verilmeli ve bir tablo, şekil veya grafik 2 sayfayı geçmeyecek şekilde düzenlenmeli.



H. Kaynaklar:
Kaynaklar Amerikan Psikoloji Derneği tarafından oluşturulan APA stiline (yedinci basım) (2020) uygun yazılmalıdır (bkz. https://apastyle.apa.org/style-grammar-guidelines). Kaynakların doğruluğundan yazarlar sorumludur. Kaynak yazımında aşağıda belirtilen kurallara dikkat edilmelidir.



Metin İçinde Kaynak Kullanımı
Kaynaklar metin içerisinde ilgili yere parantez içinde belirtilmelidir. Birden fazla kaynak kullanıldıysa kaynaklar arasına noktalı virgül konulmalıdır. Metin içinde kaynaklar ve referans listesi alfabetik sıraya göre sunulmalıdır. Kaynak seçiminde son 10 yıl içerisinde yayınlanmış yayınlara öncelik verilmesi gönderilen makalelerin değerlendirilme sürecinde yayın kurulu tarafından olumlu karşılanmaktadır. Üç veya daha fazla yazarlı eserler için metin içi kaynak gösterme ilk alıntıdan itibaren kısaltılarak yapılmalıdır. Yalnızca ilk yazarın adı ve devamında ‘‘ve diğerleri’’ ifadesinin Latince kısaltması olan ‘‘et al.’’ eklenmelidir.
• Parantez içinde alıntı: (Grady et al., 2019) - (Grady ve diğerleri, 2019)
• Anlatısal alıntı: Grady et al. (2019) - Grady ve ark. (2019)
Metin Sonunda Kaynak Gösterme
Metin sonunda kaynaklar bir buçuk satır aralıklı olarak yazılmalıdır. Dergi adları italik olacak şekilde tam hali ile yazılmalı ve varsa DOI numaraları (https://doi.org/xxxxx) mutlaka eklenmelidir. DOI veya URL’den önce “Alınan veya Erişilen yer” “Retrieved from” or “Accessed from” kelimelerini eklemek gerekli değildir. DOI veya URL’den sonra nokta eklemeyin çünkü bu bağlantı işlevselliğini etkileyebilir. Kaynaklar en fazla 40 (kırk) kaynak olacak şekilde düzenlenmelidir. Online kaynaklar en fazla 5 (beş) olmalıdır. İnternet sitesi alıntılarında “adresinden alınmıştır” yazısına gerek yoktur. Ayrıca yayın başlığı italik yazılır.
Metin sonunda kaynak gösterimi ve yazımı aşağıda belirtilen örneklere göre yapılmalıdır:



KAYNAK YAZIMI İÇİN ÖRNEKLER: (https://apastyle.apa.org/style-grammar-guidelines/references)


Dergi Makaleleri:

Grady, J. S., Her, M., Moreno, G., Perez, C., & Yelinek, J. (2019). Emotions in storybooks: A comparison of storybooks that represent ethnic and racial groups in the United States. Psychology of Popular Media Culture, 8(3), 207–217. https://doi.org/10.1037/ppm0000185
Jerrentrup, A., Mueller, T., Glowalla, U., Herder, M., Henrichs, N., Neubauer, A., & Schaefer, J. R. (2018). Teaching medicine with the help of “Dr. House.” PLoS ONE, 13(3), Article e0193972. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0193972

Kitap:
Jackson, L. M. (2019). The psychology of prejudice: From attitudes to social action (2nd ed.). American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/0000168-000
Hygum, E., & Pedersen, P. M. (Eds.). (2010). Early childhood education: Values and practices in Denmark. Hans Reitzels Forlag. https://earlychildhoodeducation.digi.hansreitzel.dk/
Harris, K. R., Graham, S., & Urdan T. (Eds.). (2012). APA educational psychology handbook (Vols. 1–3). American Psychological Association.

Kitap içi bölüm:
Aron, L., Botella, M., & Lubart, T. (2019). Culinary arts: Talent and their development. In R. F. Subotnik, P. Olszewski-Kubilius, & F. C. Worrell (Eds.), The psychology of high performance: Developing human potential into domain-specific talent (pp. 345–359). American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/0000120-016

Rapor:

National Cancer Institute. (2019). Taking time: Support for people with cancer (NIH Publication No. 18-2059). U.S. Department of Health and Human Services, National Institutes of Health. https://www.cancer.gov/publications/patient-education/takingtime.pdf
• Parantez içinde alıntı: (National Cancer Institute, 2019)
• Anlatısal alıntı: National Cancer Institute (2019)

Konferans Sunumları ve Bildiriler:

Evans, A. C., Jr., Garbarino, J., Bocanegra, E., Kinscherff, R. T., & Márquez-Greene, N. (2019, August 8–11). Gun violence: An event on the power of community [Conference presentation]. APA 2019 Convention, Chicago, IL, United States. https://convention.apa.org/2019-video
Cacioppo, S. (2019, April 25–28). Evolutionary theory of social connections: Past, present, and future [Conference presentation abstract]. Ninety-ninth annual convention of the Western Psychological Association, Pasadena, CA, United States. https://westernpsych.org/wp-content/uploads/2019/04/WPA-Program-2019-Final-2.pdf


Bir Dergide Yayınlanan Konferans Bildirileri:
Duckworth, A. L., Quirk, A., Gallop, R., Hoyle, R. H., Kelly, D. R., & Matthews, M. D. (2019). Cognitive and noncognitive predictors of success. Proceedings of the National Academy of Sciences, USA, 116(47), 23499–23504. https://doi.org/10.1073/pnas.1910510116


Kitap olarak basılan konferans bildirileri:
Kushilevitz, E., & Malkin, T. (Eds.). (2016). Lecture notes in computer science: Vol. 9562. Theory of cryptography. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-662-49096-9


Kitap bölümü olarak yayınlanan konferans bildirileri:
Bedenel, A.-L., Jourdan, L., & Biernacki, C. (2019). Probability estimation by an adapted genetic algorithm in web insurance. In R. Battiti, M. Brunato, I. Kotsireas, & P. Pardalos (Eds.), Lecture notes in computer science: Vol. 11353. Learning and intelligent optimization (pp. 225–240). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-05348-2_21

Tezler:
Zambrano-Vazquez, L. (2016). The interaction of state and trait worry on response monitoring in those with worry and obsessive-compulsive symptoms [Doctoral dissertation, University of Arizona]. UA Campus Repository. https://repository.arizona.edu/handle/10150/620615


Yazar sayısı 21 ve üzerinde ise ilk 19 yazar yazılmalı … konularak en son yazar yazılmalıdır. 21 ve Üstü Yazar Sayısı: Author, A. A., Author, B. B., Author, C. C., Author, D. D., Author, E. E., Author, F. F., Author, G. G., Author, H. H., Author, I. I., Author, J. J., Author, K. K., Author, L. L., Author, M. M., Author, N. N., Author, O. O., Author, P. P., Author, Q. Q., Author, R. R., Author, S. S., . . . Author, Z. Z.