Bu çalışmanın amacı beden eğitimi öğretmenlerinin iletişim becerileri ve örgütsel çatışma stillerinin incelenmesidir. Araştırma grubunu Malatya ilinde Milli Eğitim İl Müdürlüğüne bağlı okullarda 2024-2025 yılında görev yapan 56’sı kadın ve 108 erkek toplam 164 beden eğitimi öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırma metodu olarak nicel araştırma türlerinden tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak demografik bilgi formu, “Etkili İletişim Becerileri Ölçeği” ve “Örgütsel Çatışma Ölçeği A Formu” kullanılmıştır. Verilerin analizi SSPS 23 paket programı aracılığıyla yapılmıştır. Veriler analiz edilmeden önce basıklık ve çarpıklık değerleri kontrol edilerek normallik sınaması yapılmıştır. Veriler normal dağılım gösterdiği için ikili karşılaştırmalarda bağımsız gruplar T-Test, üç ve daha fazla karşılaştırmalar için ise Tek yönlü Anova testi kullanılmıştır. Ayrıca anlamlı sonuçlarda farkın hangi gruptan kaynaklandığını belirlemek amacıyla Post-Hoc testlerinden Tukey LSD testi uygulanmıştır. Anlamlılık düzeyi .05 olarak belirlenmiştir. Elde edilen verilerin analizine göre beden eğitimi öğretmenlerinin iletişim becerileri algılarının sadece cinsiyetlerine göre etkin/katılımlı dinleme oranları arasında kadınlar lehine istatistiksel olarak anlamlı farklılık gösterdiği, araştırmanın diğer değişkenleri arasında herhangi bir farklılık olmadığı belirlenmiştir. Sonuç olarak Beden eğitimi öğretmenlerinin iletişim becerileri ve çatışma stilleri arasında anlamlı ters yönlü ve çok zayıf bir ilişki olduğu görülmektedir.
Acar, Ş. (2019) Okul öncesi öğretmenlerinin iletişim becerileri ve empatik eğilimlerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi), Sosyal Bilimler Enstitüsü, Selçuk Üniversitesi, Konya.
Akkirman, A. D. (1998). Etkin çatışma yönetimi ve müdahale stratejileri. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13(2), 1-11.
Arefi B. (2022). Beden eğitimi öğretmenlerinin sınıf yönetimi davranışları ile iletişim becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yüksek lisans tezi), Sağlık Bilimler Enstitüsü, Fırat Üniversitesi, Elâzığ.
Berger, C. R., & Chaffee, S. H. (1988). On bridging the communication gap. Human Communication Research, 15(2), 311-318.
Blake, R. R. , Shepard, H. A. and Mouton, J. S. (1964). Managing Intergroup Conflict in Industry, Texas: Gulf Publishing Company.
Buluş, M., Atan, A. & Sarıkaya, H. E. (2017). Etkili iletişim becerileri: bir kavramsal çerçeve önerisi ve ölçek geliştirme çalışması. International Online Journal of Educational Sciences, 9(2), 575 – 590.
Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Erkan Akgün, Ö., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
Champoux, J. E. (2003). Organizational behavior: essential tenets 2nd ed. Canada: South-Western International Journal of Business and Management Studies.
Creswel, J. W. (2018). Qualitative ınquiry & esearch design choosing among five approach. California: Sage Publications.
Cüceloğlu, D. 2016. İletişim Donanımları. İstanbul: Remzi Kitapevi.
Demir, K. (2000) Örgütlerde iletişim yönetimi-yönetimde çağdaş yaklaşımlar. Ankara: Anı Yayıncılık.
Demirel Uçan, A. (2018). İslam din eğitimi için alternatif bir model: eleştirel din eğitimi yaklaşımı. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 59(1), 275-295, doi: 10.1501/Ilhfak_0000001491.
Diggory, K. (2019). Communication is the key. https://www.explore-life.com/en/articles/communication-is-the-key, Erişim Tarihi: 17.12.2024
Gümüşeli, A. İ. (1994). İzmir ortaöğretim okulları yöneticilerinin öğretmenler ile aralarındaki çatışmaları yönetme biçimleri. Doktora Tezi. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara Üniversitesi, Ankara.
Işık, Ö. (2009). Ortaöğretim kurumlarında yöneticiler ve öğretmenler arasındaki çatışma nedenler (Bakırköy ilçe örneği) (Yüksek Lisans Tezi), Sosyal Bilimler Enstitüsü, Beykent Üniversitesi, İstanbul.
Işık, M. (2012). Kitle iletişim teorilerine giriş. Eğitim Yayınevi.
Jones, R., & Brown, K. (2018). Implementing research-based practices in schools: Strategies and challenges. Educational Administration Quarterly,44(2), 198-215.
Kaya, T. (2028). Okul müdürlerinin çatışma yönetim yöntemlerini kullanma sıklıkları ve bu yöntemlerin etkililiğine ilişkin öğretmen algıları (Yüksek Lisans Tezi). Sosyal Bilimler Enstitüsü, Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
Këndusi, V. (2015). Teacher Training on Classroom Management and Conflict Resolution. Academic Journal of Interdisciplinary Studies, 4(1), 151-154. DOI: 10.5901/mjss.2015.v4n1s1p151
Keskin, M., & Yıldırım, M. (2024). Beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin iletişim ve problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi, The Online Journal of Recreation and Sports (TOJRAS), 13 (2), 151-16.
Korkmaz, M. (1994). Örgütlerde çatışma ve nedenleri (Yayımlanmamış doktora tezi). Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gazi Üniversitesi, Ankara.
Moore, C. W. (1996). The Mediation Process, Jossy-Bass Publishers, California.
Nacar, E., & Polat, Ö. (2023). Beden eğitimi öğretmenlerinde algılanan disiplin anlayışları ile iletişim düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Elâzığ İli Örneği). Ankara: İksad Yayınevi
Öz, N. (2018) Beden eğitimi öğretmenlerinin iletişim becerilerinin liderlik davranışlarına olan etkisinin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi), Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Gaziantep Üniversitesi, Gaziantep.
Özalp, İ. (1989). Örgütlerde çatışma. Anadolu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(1), 81-114.
Özer, K. 2006. İletişimsizlik becerisi. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
Özdemir, N. (2018). Okullarda öğretmenlerin yaşadığı çatışma ve çatışma yönetim stilleri. Cumhuriyet Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 42(2), 93-116.
Özdemir, A. Y. & Özdemir, A. (2007). Duygusal zekâ ve çatışma yönetimi stratejileri arasındaki ilişkilerin incelenmesi: üniversitede çalışan akademik ve idari personel üzerine uygulama. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 18, 393-410.
Rahim, M. A. (1983). Managing conflict in complex organizations. D. W. Cole içinde, Conflict Resolution Technology. Cleveland, Ohio: Organizational Development Institute.
Rahim, M., A. (2001), “Managing Conflict in Organizations”. (3rd Edition). Westort, CT: Quorum.
Rahim, A., & Bonoma, T. V. (1979). Managing organizational conflict: A model for diagnosis and intervention. Psychological reports, 44(3), 1323-1344.
Roloff, M. E..1987, "Communication and confEct", Hanbook of communication science.CA.Sage.
Saraç A. (2022). Öğretmenlerin beden dili yeterlilikleri ve iletişim becerileri arasındaki ilişkinin spor ve farklı değişkenler açısından incelenmesi (Yüksek lisans tezi), Kış Sporları ve Spor Bilimleri Enstitüsü, Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
Savran, M. (2009). Ankara merkez resmi ve özel ortaöğretim okullarında çalışmakta olan beden eğitimi öğretmenlerinin örgüt içindeki çatışma yönetim stratejilerinin incelenmesi (Yüksek lisans tezi). sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara Üniversitesi, Ankara.
Serbes, Ş., & Aslan, M.(2024). Spor bilimleri fakültesi öğrencilerininokula yabancılaşma ve yalnızlık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Education, Science and Sport, 6 (1), 52-62.
Smith, N. (2020). Ten Tips from an Online Educator| The Tyee.
Sungur, D. (2008). Eskişehir ili yenikent eğitim bölgesi ilköğretim okullarında çalışan öğretmenlerin çatışma yönetimi yaklaşımları (Yüksek lisans tezi), Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
Tabachnick, B. G., Fidell, L. S., & Ullman, J. B. (2013). Using multivariate statistics. Boston, MA: Pearson.
Taylor, B. A. (2021). The organizational behavior and group climate of trust, conflict, and engagement as perceived by us healthcare workers. Wilmington University (Delaware).
Tepeköylü, Ö., Soytürk, M., & Çamlıyer, H. (2009). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu (besyo) öğrencilerinin iletişim becerisi algılarının bazi değişkenler açısından incelenmesi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 7(3), 115-124.
Thomas, K.W. (1976). Conflict and conflict management, M. D. Dunentte (Ed.), Handbook of Industrial and Organizational Psychology, Rand McNally, Chicago.
Ünsal, Y., & İhtiyaroğlu, N. (2022). Öğretmenlerin kişilik özellikleri ile etkili iletişim becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 98-109.
Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık
Effective communication and organised conflict in education: An analysis on physical education teachers' communication skills and conflict styles
The aim of this study is to examine physical education teachers' communication skills and organisational conflict styles. The research group consists of 108 male and 56 female 164 physical education teachers working in public schools affiliated to the Provincial Directorate of National Education in Malatya province in 2024-2025. The scanning model was used as the research method as one of the quantitative research types. A questionnaire form that determines the demographic information, "Effective Communication Skills Scale" and "Organizational Conflict Scale Form A" were used as data collection tools in this research. The data were analysed by SSPS statistics program. Kurtosis and skewness values were checked and normality test was performed before the data were analysed. Since the data showed a normal distribution, independent groups T-Test was used in pairwise comparisons and One-way Anova test was used for three or more comparisons. Tukey LSD test was applied as one of the post-Hoc tests to determine which group caused the difference in significant results as an addition. The significance level was determined as .05. According to the analysis of the data obtained, it was determined that the communication skills perceptions of physical education teachers showed a statistically significant difference in favour of women only between the active/participatory listening rates according to their gender, and there was no difference between the other variables of the research. As a result, there is a significant inverse and very weak relationship between physical education teachers' communication skills and conflict styles.
Acar, Ş. (2019) Okul öncesi öğretmenlerinin iletişim becerileri ve empatik eğilimlerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi), Sosyal Bilimler Enstitüsü, Selçuk Üniversitesi, Konya.
Akkirman, A. D. (1998). Etkin çatışma yönetimi ve müdahale stratejileri. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13(2), 1-11.
Arefi B. (2022). Beden eğitimi öğretmenlerinin sınıf yönetimi davranışları ile iletişim becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yüksek lisans tezi), Sağlık Bilimler Enstitüsü, Fırat Üniversitesi, Elâzığ.
Berger, C. R., & Chaffee, S. H. (1988). On bridging the communication gap. Human Communication Research, 15(2), 311-318.
Blake, R. R. , Shepard, H. A. and Mouton, J. S. (1964). Managing Intergroup Conflict in Industry, Texas: Gulf Publishing Company.
Buluş, M., Atan, A. & Sarıkaya, H. E. (2017). Etkili iletişim becerileri: bir kavramsal çerçeve önerisi ve ölçek geliştirme çalışması. International Online Journal of Educational Sciences, 9(2), 575 – 590.
Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Erkan Akgün, Ö., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
Champoux, J. E. (2003). Organizational behavior: essential tenets 2nd ed. Canada: South-Western International Journal of Business and Management Studies.
Creswel, J. W. (2018). Qualitative ınquiry & esearch design choosing among five approach. California: Sage Publications.
Cüceloğlu, D. 2016. İletişim Donanımları. İstanbul: Remzi Kitapevi.
Demir, K. (2000) Örgütlerde iletişim yönetimi-yönetimde çağdaş yaklaşımlar. Ankara: Anı Yayıncılık.
Demirel Uçan, A. (2018). İslam din eğitimi için alternatif bir model: eleştirel din eğitimi yaklaşımı. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 59(1), 275-295, doi: 10.1501/Ilhfak_0000001491.
Diggory, K. (2019). Communication is the key. https://www.explore-life.com/en/articles/communication-is-the-key, Erişim Tarihi: 17.12.2024
Gümüşeli, A. İ. (1994). İzmir ortaöğretim okulları yöneticilerinin öğretmenler ile aralarındaki çatışmaları yönetme biçimleri. Doktora Tezi. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara Üniversitesi, Ankara.
Işık, Ö. (2009). Ortaöğretim kurumlarında yöneticiler ve öğretmenler arasındaki çatışma nedenler (Bakırköy ilçe örneği) (Yüksek Lisans Tezi), Sosyal Bilimler Enstitüsü, Beykent Üniversitesi, İstanbul.
Işık, M. (2012). Kitle iletişim teorilerine giriş. Eğitim Yayınevi.
Jones, R., & Brown, K. (2018). Implementing research-based practices in schools: Strategies and challenges. Educational Administration Quarterly,44(2), 198-215.
Kaya, T. (2028). Okul müdürlerinin çatışma yönetim yöntemlerini kullanma sıklıkları ve bu yöntemlerin etkililiğine ilişkin öğretmen algıları (Yüksek Lisans Tezi). Sosyal Bilimler Enstitüsü, Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
Këndusi, V. (2015). Teacher Training on Classroom Management and Conflict Resolution. Academic Journal of Interdisciplinary Studies, 4(1), 151-154. DOI: 10.5901/mjss.2015.v4n1s1p151
Keskin, M., & Yıldırım, M. (2024). Beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin iletişim ve problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi, The Online Journal of Recreation and Sports (TOJRAS), 13 (2), 151-16.
Korkmaz, M. (1994). Örgütlerde çatışma ve nedenleri (Yayımlanmamış doktora tezi). Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gazi Üniversitesi, Ankara.
Moore, C. W. (1996). The Mediation Process, Jossy-Bass Publishers, California.
Nacar, E., & Polat, Ö. (2023). Beden eğitimi öğretmenlerinde algılanan disiplin anlayışları ile iletişim düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Elâzığ İli Örneği). Ankara: İksad Yayınevi
Öz, N. (2018) Beden eğitimi öğretmenlerinin iletişim becerilerinin liderlik davranışlarına olan etkisinin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi), Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Gaziantep Üniversitesi, Gaziantep.
Özalp, İ. (1989). Örgütlerde çatışma. Anadolu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(1), 81-114.
Özer, K. 2006. İletişimsizlik becerisi. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
Özdemir, N. (2018). Okullarda öğretmenlerin yaşadığı çatışma ve çatışma yönetim stilleri. Cumhuriyet Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 42(2), 93-116.
Özdemir, A. Y. & Özdemir, A. (2007). Duygusal zekâ ve çatışma yönetimi stratejileri arasındaki ilişkilerin incelenmesi: üniversitede çalışan akademik ve idari personel üzerine uygulama. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 18, 393-410.
Rahim, M. A. (1983). Managing conflict in complex organizations. D. W. Cole içinde, Conflict Resolution Technology. Cleveland, Ohio: Organizational Development Institute.
Rahim, M., A. (2001), “Managing Conflict in Organizations”. (3rd Edition). Westort, CT: Quorum.
Rahim, A., & Bonoma, T. V. (1979). Managing organizational conflict: A model for diagnosis and intervention. Psychological reports, 44(3), 1323-1344.
Roloff, M. E..1987, "Communication and confEct", Hanbook of communication science.CA.Sage.
Saraç A. (2022). Öğretmenlerin beden dili yeterlilikleri ve iletişim becerileri arasındaki ilişkinin spor ve farklı değişkenler açısından incelenmesi (Yüksek lisans tezi), Kış Sporları ve Spor Bilimleri Enstitüsü, Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
Savran, M. (2009). Ankara merkez resmi ve özel ortaöğretim okullarında çalışmakta olan beden eğitimi öğretmenlerinin örgüt içindeki çatışma yönetim stratejilerinin incelenmesi (Yüksek lisans tezi). sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara Üniversitesi, Ankara.
Serbes, Ş., & Aslan, M.(2024). Spor bilimleri fakültesi öğrencilerininokula yabancılaşma ve yalnızlık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Education, Science and Sport, 6 (1), 52-62.
Smith, N. (2020). Ten Tips from an Online Educator| The Tyee.
Sungur, D. (2008). Eskişehir ili yenikent eğitim bölgesi ilköğretim okullarında çalışan öğretmenlerin çatışma yönetimi yaklaşımları (Yüksek lisans tezi), Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
Tabachnick, B. G., Fidell, L. S., & Ullman, J. B. (2013). Using multivariate statistics. Boston, MA: Pearson.
Taylor, B. A. (2021). The organizational behavior and group climate of trust, conflict, and engagement as perceived by us healthcare workers. Wilmington University (Delaware).
Tepeköylü, Ö., Soytürk, M., & Çamlıyer, H. (2009). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu (besyo) öğrencilerinin iletişim becerisi algılarının bazi değişkenler açısından incelenmesi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 7(3), 115-124.
Thomas, K.W. (1976). Conflict and conflict management, M. D. Dunentte (Ed.), Handbook of Industrial and Organizational Psychology, Rand McNally, Chicago.
Ünsal, Y., & İhtiyaroğlu, N. (2022). Öğretmenlerin kişilik özellikleri ile etkili iletişim becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 98-109.
Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık
Ersekman, F. (2025). Eğitimde etkili iletişim ve örgütlü çatışma: Beden eğitimi öğretmenlerinin iletişim becerileri ve çatışma stilleri üzerine bir analiz. Education Science and Sports, 7(1), 1-16. https://doi.org/10.70053/esas.1608285