Yapay zekânın mantık ve matematiksel çıkarımlarıyla sonuçlara ulaşmadaki etkileyici performansı, insanların iş süreçlerinden çekilmesini sağlayacak bir çözüm sunmuştur. Yapay zekânın kazandığı başarılar, insanın yerini alabilme ve insan adına görevler gerçekleştirebilme kapasitesi düşünüldüğünde çeşitli endişe ve tartışmaların ortaya çıkmasına sebep olmuştur. Bu bağlamda araştırma Meslek Yüksekokulu öğrencilerinin yapay zekâya yönelik tutumlarının iş bulma kaygıları üzerindeki etkisinin saptanması amacıyla yapılmıştır. Araştırma ilişkisel tarama modeli esasıyla gönüllülük temelinde kolayda örnekleme kullanılarak 208 öğrencinin katılımıyla anketle yapılmıştır. Öğrencilerinden elde edilen verilerle yapılan korelasyon analizi ile Yapay Zekâya Yönelik Tutum Ölçeği ve İş Bulma Kaygısı Ölçeği arasında r=.497 kuvvetinde ve (p<.05 anlamlılık düzeyinde) pozitif yönde orta düzeyde ilişki belirlenmiştir. Yapılan regresyon analizi sonucunda öğrencilerin Yapay Zekâya Yönelik Tutumlarının İş Bulma Kaygıları üzerinde (β=.638; F=67.572; p<.05) etkisi tespit edilmiştir. Yapılan t testi sonucunda demografik değişkenlerinden yaş ile Yapay Zekâya Yönelik Tutum Ölçeği ve İş Bulma Kaygısı Ölçeği arasında p<.05 anlamlılık düzeyinde anlamlı fark bulunmuştur. Demografik değişkenlerinden cinsiyet ile Yapay Zekâya Yönelik Tutum Ölçeği arasında p<.05 anlamlılık düzeyinde anlamlı fark bulunmuştur. Yapılan ANOVA sonucunda yapay zekâya yönelik tutum ile demografik değişkenlerden bölüm, internet kullanım süresi ve internet kullanım amacı arasında p<.05 anlam düzeyinde anlamlı farklılık tespit edilmiştir.
İş bulma kaygısı üniversite öğrencileri yapay zekâ yapay zekâya yönelik tutum
The impressive performance of artificial intelligence in reaching conclusions through logic and mathematical reasoning has provided a solution that will enable humans to withdraw from work processes. The successes achieved by artificial intelligence have given rise to various concerns and debates when considering its capacity to replace humans and perform tasks on their behalf. In this context, the research was conducted to determine the effect of university students' attitudes toward artificial intelligence on their job search anxieties. The research was conducted using a questionnaire with the participation of 208 students, based on a correlational survey model and convenience sampling on a voluntary basis. Correlation analysis conducted using data obtained from the students revealed a moderate positive correlation between the Attitude Toward Artificial Intelligence Scale and the Job Search Anxiety Scale, with a correlation coefficient of r = 0.497 (at a significance level of p<.05). The regression analysis revealed that students' attitudes toward artificial intelligence had a significant effect on their job search anxiety (β=0.638; F=67.572; p<.05). The t-test revealed a significant difference at the p<0.05 significance level between the age of university students and their attitudes toward artificial intelligence and job search anxiety. A significant difference was found between gender, one of the demographic variables of university students, and the Attitude Toward Artificial Intelligence Scale at a significance level of p<.05. As a result of the ANOVA, a significant difference was found between attitudes toward artificial intelligence and demographic variables such as department, daily internet usage, and purpose of internet use at a significance level of p<.05.
Job search anxiety university students artificial intelligence attitude toward artificial intelligence
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Bilim, Teknoloji ve Mühendislik Eğitimi ve Programlarının Geliştirilmesi, Ekonomi, İşletme ve Yönetim Müfredatı ve Öğretimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 15 Ekim 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 20 Ekim 2025 |
Gönderilme Tarihi | 5 Eylül 2025 |
Kabul Tarihi | 28 Eylül 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 7 Sayı: 2 |