Introduction: Emergency clinics are the most important part of the health centers serving throughout the day uninterrupted for 24 hours for all kind of patients and diseases. In this study, we evaluated the reasons of referral and consultation processes of the patients who applied to the emergency outpatient clinic and were consulted to the cardiology department.
Methods: Patients who were admitted to the emergency department at a secondary health center and consulted on cardiology were included in the study. The pediatric patient group was excluded from the study.
Results: Cardiology consultation was requested for 0.22% (n=382) of the patients who applied to the Emergency Department. 58.4% (n=223) of the patients were male and 41.6% (n=159) were female. The initial diagnosis by the emergency physician for cardiology consultation were as follows; 30.4% (n=116) of patients had chest pain, 11.5% (n=44) had chronic obstructive pulmonary disease, 9.2% (n=35) had acute myocardial infarction, 5.2% (n=20) had hypertension, 4.2% (n = 16) had palpitation symptoms and 39.5% for other reasons. 11.7% (n=45) of the patients died in the emergency department after cardiac arrest. 39.2% (n=150) of the patients were referred to another center directly from emergency clinic for advanced examination and treatment. The remaining 27.2% (n=104) of the patients did not have an emergency cardiac pathology after cardiology evaluation.
Conclusion: In this study, we determined the general characteristics of the patients who presented to the emergency clinic and who were considered suitable for cardiology consultation. Determining the patient profiles for consultation in emergency departments, evaluation of consultation functioning system and consultation related problems will be useful in shaping training programs, determining bed capacity and improving the quality of health services in health institutions.
Giriş: Acil servisler, her türlü hasta ve hastalık için gün boyu 24 saat kesintisiz hizmet veren birimlerdir. Bu çalışmada acil polikliniğe başvuran ve kardiyoloji bölümüne konsülte edilen hastaların sevk nedenleri ve konsültasyon süreçleri değerlendirildi.
Yöntemler: Çalışmaya ikinci basamak bir sağlık merkezi acil servisine başvuran ve kardiyoloji bölümüne konsülte edilen hastalar dahil edildi. Pediatrik hasta grubu çalışmadan dışlandı.
Bulgular: Acil Servise başvuran hastaların %0,22’sine (n=382) kardiyoloji konsültasyonu istendi. Hastaların %58,4'ü (n=223) erkek, %41,6'sı (n=159) kadındı. Acil hekimi tarafından kardiyoloji konsültasyonu isteme sebepleri şu şekildedir; Hastaların %30,4'ünde (n=116) göğüs ağrısı, %11,5'inde (n=44) kronik obstrüktif akciğer hastalığı, %9,2'sinde (n=35) akut miyokart infarktüsü, %5,2'sinde (n=20) hipertansiyon, %4,2'sinde (n=16) çarpıntı semptomları vardı ve %39,5’i diğer nedenlere bağlıydı. Hastaların %11,7'si (n=45) kalp durması sonrası acil serviste öldü. Hastaların % 39,2'si (n=150) ileri tetkik ve tedavi için doğrudan acil servisten başka bir merkeze sevk edildi. Hastaların kalan %27,2'sinde (n=104) kardiyoloji değerlendirmesi sonrası acil kardiyak patoloji saptanmadı.
Sonuç: Bu çalışmada acil polikliniğine başvuran ve kardiyoloji konsültasyonu için uygun görülen hastaların genel özelliklerini belirledik. Acil servislerde konsültasyon için hasta profillerinin belirlenmesi, konsültasyon işleyiş sisteminin değerlendirilmesi ve konsültasyonla ilgili sorunlar; sağlık kurumlarında eğitim programlarının şekillendirilmesi, yatak kapasitesinin belirlenmesi ve sağlık hizmetlerinin kalitesinin artırılmasında faydalı olacaktır.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Klinik Tıp Bilimleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 6 Mart 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 2 Sayı: 1 |