Farklı
kotlarda inşa edilen yapıların etkileşimde olduğu zeminlerde stabilitenin sağlanabilmesi
amacı ile yanal toprak basıncına karşı çeşitli istinat yapıları
kullanılmaktadır. Bunlara ek olarak karayolları bünyesindeki projelerde tercih
edilen donatılı zemin uygulamaları ise son zamanlarda ön plana çıkmaktadır. Bu
çalışmada, Türkiye’nin altı bölgesinde inşa edilen 82 farklı çelik donatılı
zemin projesi incelenmiştir. Projelere ait verilere göre doğal zemin ve dolgu
zeminlere ait içsel parametreler ile duvar yüksekliği ve sürşarj yükü gibi dış
etkenlerin sınır değerleri belirlenmiştir. Söz konusu sınır değerler kapsamında
gerçekleştirilen teorik hesaplamalar doğrultusunda bir genelleme yapılarak donatı
boyu ile donatı kalınlığı gibi tasarım parametrelerinin değişimi incelenmiştir.
Elde edilen sonuçlara göre şerit donatı boyu 2,02 m ile 23,62 m arasında değişirken,
kalınlık değeri 0,65 mm ile 10,49 mm arasında değişmektedir. Donatı boyu
açısından ilk 5,00 m’lik duvar yüksekliği önem arz etmektedir. Diğer
değişkenler sabit tutulduğu takdirde yatay donatı aralığının şerit kalınlığı
üzerindeki etkisi hem sürşarj yükü hem de tasarım ömründen daha kritiktir.
Donatılı zemin Şerit uzunluğu Şerit kalınlığı İstinat yapıları Karayolu
Miscellaneous
retaining structures have been used against lateral earth pressure in order to
ensure the stability of soils which are interacted with structures constructed
at different elevations. In addition, the reinforced soil applications are
preferred within highways projects have come into prominence recently. In this
study, 82 different steel strip reinforced soil projects built in six regions
of Turkey were evaluated. The internal parameters of the natural soil and the backfill
materials with the limit values of external factors such as wall height and
surcharge load were determined according to the data of the projects. A
generalization was made in accordance with the theoretical calculations and the
change of design parameters such as reinforcement length and reinforcement
thickness were investigated due to these limit values. According to the
results, the length of the strip reinforcement varies between 2.02 m and 23.62
m, while the thickness value changes from 0.65 mm to 10.49 mm. The first 5.00 m
of wall have importance in terms of reinforcement length. If other variables
are kept constant, the effect of the horizontal reinforcement spacing on the
strip thickness is more critical than both the surcharge load and design life.
Reinforced slope Strip length Strip thickness Retaining structures Highway
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Ağustos 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 7 Sayı: 2 |