Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MERKEZİ BİR DEPO İÇİN GÜNLÜK SEVKİYAT PLANLAMASI

Yıl 2020, Cilt: 8 Sayı: 2, 266 - 280, 31.08.2020
https://doi.org/10.20290/estubtdb.654673

Öz

Bu çalışmada seramik ve armatür grubunda faaliyet gösteren bir işletmenin Tuzla İstanbul’da bulunan deposundan İstanbul ve çevre illerdeki müşterilerine yapacağı teslimatlar için günlük sevkiyat planlarının oluşturulması problemi ele alınmıştır. Ele alınan problem işletmenin operasyonel kısıtları altında heterojen filolu araç rotalama problemi olarak tanımlanmıştır. Tanımlanan problem öncelikle karma tam sayılı matematiksel model kullanılarak toplam kat edilen mesafenin enküçüklenmesi olarak ele alınmış, ancak çözüm süresinin uzunluğu geliştirilen modelin kullanımını ciddi ölçüde sınırlamıştır. Bu sebeple çözüm yöntemi olarak çok büyük komşuluk arama sezgiseline dayanan başka bir çözüm yöntemi kullanılarak tatmin edici çözümlere çok daha kısa sürede ulaşılabildiği gösterilmiştir. Bunlara ek olarak, işletmenin elindeki araç parkının günlük sipariş sayısı ile ilişkisi araştırılmış, hangi durumlarda hangi büyüklükte kaç adet araca ihtiyaç duyulacağı detaylı bir şekilde incelenmiştir. Elde edilen sonuçlar bağlamında, işletmenin sahip olduğu mevcut araç parkının günlük sevkiyat ihtiyaçlarını karşılamakta yeterli olduğu, dikkatli bir planlama ile günlük sevkiyat gereksinimlerinin tamamının karşılanabildiği tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • [1] Yılmaz Ş. Çok Depolu Araç Rotalama Problemlerinin Karınca Kolonisi Optimizasyonu ile Modellenmesi ve Bir Çözüm Önerisi, Yüksek Lisans Tezi, Bilkent Üniversitesi, Endüstri Mühendisliği Bölümü, Ankara, 2008.
  • [2] Keçeci B. Integer Programming Formulations For Vehicle Routing Problem With Backhauls, Yüksek Lisans Tezi, Başkent Üniversitesi, Endüstri Mühendisliği Bölümü, Ankara, 2008.
  • [3] Dantzig GB ve Ramser JH. The Truck Dispatching Problem, Management Science, 1959; 6(1), 80-91.
  • [4] Baker BM ve Ayechew MA. A Genetic Algorithm for the Vehicle Routing Problem, Computers and Operations Research, 2003; 30(5) 787 – 800.
  • [5] Alpaslan M. Araç Rotalama Problemleri için Matematiksel Modeller ve Çözüm Yöntemleri, Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi, Endüstri Mühendisliği Bölümü, Eskişehir, 2015.
  • [6] Lin S-W, Lee Z-J, Ying K-C ve Lee C-Y. Applying hybrid metaheuristic for capacitated vehicle routing problem, Expert Systems with Applications, 2009; 36(2), 1505-1512.
  • [7] Toth P ve Vigo D. Models, Relaxations and Exact Approaches for the Capacitated Vehicle Routing Problem, Discrete Applied Mathematics, 2002; 123, 487 – 512.
  • [8] Laporte G. The Vehicle Routing Problem: An overview of Exact and Approximate Algorithms, European Journal of Operational Research, 1992; 59, 345 – 358.
  • [9] Toth P ve Vigo D. (Eds.). The Vehicle Routing Problem. Soc. for Industrial and Applied Math., Philadelphia, PA, USA, 2001.
  • [10] Erdoğan G. An open source Spreadsheet Solver for Vehicle Routing Problem, Computers and Operations Research, 2017; 84, 62 – 72.
  • [11] Shaw P. Using constraint programming and local search methods to solve vehicle routing problems. In CP-98 (Fourth International Conference on Principles and Practice of Constraint Programming), volume 1520 of Lecture Notes in Computer Science, 1998; 417–431.
  • [12] Ahuja RK, Ergun Ö, Orlin JB et al. A Survey of Very Large Scale Neighborhood Search Techniques. Discrete Applied Mathematics, 2002; (123) 75–102.
  • [13] Yu Y, Wang S, Wang J et al. A branch-and-price algorithm for the heterogeneous fleet green vehicle routing problem with time windows, Transportation Research Part B: Methodological, 2019; 122, 511-527.
  • [14] Li Y, Soleimani H, Zohal M. An Improved ant Colony Optimization Algorithm for the Multi-Depot Green Vehicle Routing Problem With Multiple Objectives. Journal of Cleaner Production, 2019; 227, 1161-1172.
  • [15] Xu Z, Elomri A, Pokharel S, Mutlu F. A model for capacitated green vehicle routing problem with the time-varying vehicle speed and soft time windows. Computers & Industrial Engineering. 2019; 137,106011
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mühendislik
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Dilek Ocak 0000-0003-4202-4628

Haluk Yapıcıoğlu 0000-0003-2296-4989

Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Ocak, D., & Yapıcıoğlu, H. (2020). MERKEZİ BİR DEPO İÇİN GÜNLÜK SEVKİYAT PLANLAMASI. Eskişehir Teknik Üniversitesi Bilim Ve Teknoloji Dergisi B - Teorik Bilimler, 8(2), 266-280. https://doi.org/10.20290/estubtdb.654673
AMA Ocak D, Yapıcıoğlu H. MERKEZİ BİR DEPO İÇİN GÜNLÜK SEVKİYAT PLANLAMASI. Estuscience - Theory. Ağustos 2020;8(2):266-280. doi:10.20290/estubtdb.654673
Chicago Ocak, Dilek, ve Haluk Yapıcıoğlu. “MERKEZİ BİR DEPO İÇİN GÜNLÜK SEVKİYAT PLANLAMASI”. Eskişehir Teknik Üniversitesi Bilim Ve Teknoloji Dergisi B - Teorik Bilimler 8, sy. 2 (Ağustos 2020): 266-80. https://doi.org/10.20290/estubtdb.654673.
EndNote Ocak D, Yapıcıoğlu H (01 Ağustos 2020) MERKEZİ BİR DEPO İÇİN GÜNLÜK SEVKİYAT PLANLAMASI. Eskişehir Teknik Üniversitesi Bilim ve Teknoloji Dergisi B - Teorik Bilimler 8 2 266–280.
IEEE D. Ocak ve H. Yapıcıoğlu, “MERKEZİ BİR DEPO İÇİN GÜNLÜK SEVKİYAT PLANLAMASI”, Estuscience - Theory, c. 8, sy. 2, ss. 266–280, 2020, doi: 10.20290/estubtdb.654673.
ISNAD Ocak, Dilek - Yapıcıoğlu, Haluk. “MERKEZİ BİR DEPO İÇİN GÜNLÜK SEVKİYAT PLANLAMASI”. Eskişehir Teknik Üniversitesi Bilim ve Teknoloji Dergisi B - Teorik Bilimler 8/2 (Ağustos 2020), 266-280. https://doi.org/10.20290/estubtdb.654673.
JAMA Ocak D, Yapıcıoğlu H. MERKEZİ BİR DEPO İÇİN GÜNLÜK SEVKİYAT PLANLAMASI. Estuscience - Theory. 2020;8:266–280.
MLA Ocak, Dilek ve Haluk Yapıcıoğlu. “MERKEZİ BİR DEPO İÇİN GÜNLÜK SEVKİYAT PLANLAMASI”. Eskişehir Teknik Üniversitesi Bilim Ve Teknoloji Dergisi B - Teorik Bilimler, c. 8, sy. 2, 2020, ss. 266-80, doi:10.20290/estubtdb.654673.
Vancouver Ocak D, Yapıcıoğlu H. MERKEZİ BİR DEPO İÇİN GÜNLÜK SEVKİYAT PLANLAMASI. Estuscience - Theory. 2020;8(2):266-80.