Artırılmış ve karma gerçeklik, başta eğitim olmak fen bilimleri, sağlık ve mühendislik gibi birçok disiplinde kullanılmaktadır. Kendisine özgü donanım ve yazılımlarıyla sanal grafik tasarımların doğal çevre içinde görüntülenmesine ve etkileşimine dayanmaktadır. Bu çalışmada, açık ocak maden makinelerinin eğitiminde, artırılmış (AR) ve karma gerçeklik (MR) uygulamalarının etkisi incelenmektedir. AR Book olarak adlandırılan uygulamada, makine görselleri ve teknik bilgilerinin yer aldığı bir kitapçık oluşturulmuştur. Unity gerçek zamanlı geliştirme motorunda geliştirilen projede, Vuforia AR motorunda oluşturulan veri tabanı ve bunlarla eşleştirilen 3 boyutlu makine modelleri kullanılmıştır. Android cihazlar kullanılarak bu kitapçık üzerinde görüntü-hedefi tabanlı artırılmış gerçeklik uygulaması tatbik edilmiştir. Diğer uygulamada karma gerçeklik cihazı olan MS Hololens 2 için zemin-düzlem tabanlı bir uygulama geliştirilmiştir. El etkileşim özelliği ile gerçek çevrede konumlandırılan makineler sürükleme, döndürme ve ölçeklendirme işlemleriyle kontrol edilebilmekte, devasa boyutlara büyütülüp incelenebilmektedir. Eğitim alan grubun AR ve MR uygulamalarının geleneksel eğitimle birlikte kullanılması hususundaki değerlendirmelerine başvurulmuştur. Ayrıca mobil cihaz ve Hololens 2 arasında da kıyaslama yapmaları istenmiştir. Görüntüleme teknolojilerinin eğitime entegre edilmesi hususunda yüksek derecede olumlu sonuçlar alınmıştır.
Madencilik Makineleri Artırılmış Gerçeklik Karma Gerçeklik AR Kitabı Hololens 2
Kütahya Dumlupınar Üniversitesi
DPÜ-BAP 2022-63
Augmented reality (AR) and mixed reality (MR) are used in many disciplines, especially education, science, health, safety and engineering. It is based on the visualization and interaction of virtual graphic designs in the natural environment with its own hardware and software. In this study, the effect of augmented and mixed reality applications in the training of open-pit mining machines is examined. In the application called AR Book, a booklet containing machine visuals and technical information was created. In the project developed in the Unity real-time development engine, the database created in the Vuforia AR engine and 3D machine models matched with them were used. An image-target-based augmented reality application was implemented in this booklet using Android devices. In another application, a ground-plane-based application was developed for the mixed reality device MS Hololens 2. With the Hand Interactions feature, machines positioned in the natural environment can be controlled with drag, rotate and scale operations, enlarged to gigantic sizes and examined. The evaluations of the training group regarding the use of AR and MR applications together with traditional education were sought. They were also asked to make comparisons between the mobile device and Hololens 2. There have been highly positive results in integrating imaging technologies into education.
Mining Machines Augmented Reality Mixed Reality AR Book Hololens 2
DPÜ-BAP 2022-63
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sanal Gerçeklik |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Proje Numarası | DPÜ-BAP 2022-63 |
Erken Görünüm Tarihi | 16 Aralık 2024 |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 12 Kasım 2024 |
Kabul Tarihi | 15 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 5 Sayı: 2 |
Dergimiz Index Copernicus, ASOS Indeks, Google Scholar ve ROAD indeks tarafından indekslenmektedir.