Regular attendance of students in classes is the key to success. The aim of the research is to determine the relationship between absenteeism and academic success. Carried out with the participation of second class students of the 2019-2020 academic year. Data were obtained online through a questionnaire. Data were presented for frequency, correlation, crosstab, and content analysis. No relationship between gender and academic success has been determined. It has been found that students tend to be less absent in practical courses. 61.9 % of participants think that theoretical courses should not be attended. The number of students stating that attendance level is directly proportional to academic success is equal to the number of students expressing the opposite. The majority of the participants believe that discipline is the most important factor in success, while motivation comes second. It has been determined that planned and regular study rather than continuity is the main factor in academic success. The majority of participants believe that the reason for absenteeism in theoretical courses is the inadequacy of the course and insomnia. As a result, there was a relationship between participation in practical courses and academic success, and there was no in theoretical courses
Öğrencilerin derslere düzenli katılımı başarının anahtarıdır. Araştırmanın amacı, derslere devamsızlık ile akademik başarı arasındaki ilişkinin belirlenmesidir. Araştırma 2019-2020 eğitim öğretim yılı Dönem2 öğrencileri ile yürütülmüştür. Veriler çevrimiçi anket ile toplanmış, frekans, korelasyon, çapraz tablolama ve içerik analiziyle analiz edilmiştir. Araştırmada; cinsiyet ile akademik başarı arasında ilişki tespit edilmemiştir. Öğrencilerin pratik derslerde az devamsızlık yaptığı saptanmıştır. Katılımcıların %61,9’u teorik derslerde yoklama alınmamasını savunmaktadır. Derslere devamlılığın akademik başarıyla doğru orantılı olduğunu ifade eden öğrenciler ile ters orantılı olduğunu ifade edenlerin sayısı eşittir. Katılımcılar başarılı olmada en önemli etkenin disiplin ve motivasyon olduğu görüşündedir. Katılımcılar teorik derslerde devamsızlık yapma nedenini derslerin verimsizliği ve uykusuzluğa bağlamaktadır. Araştırmada; pratik derslere katılım ile akademik başarı arasında ilişki bulunmuş, teorik dersler ile akademik başarı arasında ilişki bulunmamıştır.
derslere düzenli katılım devamsızlık akademik başarı teorik/pratik ders
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Yayınlanan Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mart 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 7 Sayı: 1 |
ISSN: 2548-0375