Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yerel Yönetimlerde Kütüphane Mekânının ve Hizmetlerinin Kullanıcı Memnuniyetinin Ölçülmesi: İnegöl Belediyesi Nöbetçi Kitaphanesi Örneği

Yıl 2023, Cilt: 1 Sayı: 2, 67 - 81, 31.12.2023

Öz

Kütüphaneler, kullanıcısının ihtiyaç duyduğu bilgi ve kaynaklara erişim sağlamada toplumun eğitim, araştırma ve bilgi ihtiyaçlarını karşılamada önemli bir role sahiptir. Kütüphane kurumları bilgi kaynaklarının toplandığı mekânlar değil, aynı zamanda kullanıcıların bilgiye ulaşımını kolaylaştıran ve kullanıcı ihtiyaçlarına uygun hizmetler sunan bilgi merkezleridir. Bu sebeple, kütüphane kurumları, bina yapısı ve verdikleri hizmetler açısından kullanıcı memnuniyeti üst seviyede tutmalıdır. Kullanıcı memnuniyeti, kütüphane hizmetlerinin etkinliğini değerlendirmenin ve iyileştirmenin temel ölçütlerinden biridir. Kullanıcılar, kütüphaneleri tercih ederken, kullanıcı dostu olup olmadıklarına, mekânın fiziksel yapısına ve verdikleri hizmetlere dikkat ederler. Kütüphane binalarının fiziksel yapısı, koleksiyonların erişilebilirliği, çalışma alanlarının düzeni ve teknolojik altyapı gibi unsurlar, kullanıcı deneyimini doğrudan etkiler ve kullanıcıların kütüphanelerle olan etkileşimini belirler. Bu etkilerin olumlu olması durumunda, kütüphanelerin kullanım oranı artar ve kütüphane hizmetlerinin toplum tarafından daha etkin bir şekilde benimsenmesini sağlanır. Bu olumlu etkiyi yakalayabilmek için kütüphaneler, kullanıcı geri bildirimlerine önem vererek ve kullanıcı odaklı stratejilerle sürekli olarak kendini geliştirmeye devam etmelidir. Bu amaç doğrultusunda 25.08.2023 tarihine kadar İnegöl Belediyesi Nöbetçi Kitaphanesine üye olan 15026 kullanıcıdan basit seçkisiz örnekleme yöntemi ile belirlenen 400 kişiye bina, kütüphane hizmetleri, personel ve teknolojik imkânlar hakkında 25 sorudan oluşan memnuniyet anketi uygulanmıştır. Anket SPSS 27.0 programı ile analiz edilmiştir. Kullanıcılar kütüphane hizmetlerinden genel anlamda memnun olduklarını ama teknolojik eksikliklerinin olduğunu ifade etmiştir.

Destekleyen Kurum

İnegöl Belediyesi

Teşekkür

Bu çalışmada desteklerini esirgemeyen İnegöl Belediyesine teşekkürlerimizi sunarız.

Kaynakça

  • Altay, A. ve Zan, B. U. (2020). Bilgi toplumuna geçiş sürecinde Türkiye’de belediye kütüphaneleri: İstanbul Büyükşehir Belediyesi kütüphaneleri örneği. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(1), 174-209.
  • Atatürk Kitaplığı. (2023, 24 Ağustos). İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nden bir yılda 22 kütüphane https://ataturkkitapligi.ibb.gov.tr/en/Kitaplik/Haber-Duyuru/Istanbul-Buyuksehir-Belediyesinden-bir-yilda-22-kutuphane/235
  • Bingöl Üniversitesi. (2023, 22 Ağustos). Kütüphane öğrenci memnuniyet anketi. https://eob.bingol.edu.tr/ic-kontrol/kutuphane-ogrenci-memnuniyet-anketi/
  • Camgöz Akdağ, H., Kaya, A., Beldek, T., Özdemir, M. ve Oruç, O. (2019). Kütüphanesi hizmet kalitesinin NPS tekniği ile analizi. Kapadokya Akademik Bakış, 2(2), 97-113.
  • Canata, F. (2023 10 Ağustos). Belediye kütüphaneleri gerekli mi bilgi toplumu bağlamında bir değerlendirme. https://www.researchgate.net/publication/329218323
  • Çağlayan, P. (2011). Halk kütüphanesi hizmetlerine ilişkin kullanıcı memnuniyeti. Bilgi Dünyası, 12(2), 379-398. https://doi.org/10.15612/BD.2011.204
  • Erdem, S. (1995). Hacettepe Üniversitesi Kütüphanesinde Kullanıcı Tatmini [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi], Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Gedikçi Öndoğan, A. (2010). Üniversite kütüphanelerinde yürütülen halkla ilişkiler faaliyetlerinin müşteri memnuniyeti üzerine etkisi. Türk Kütüphaneciliği, 24(3), 439-470.
  • Karakaş, S. (1999). Üniversite kütüphanesi kullanıcılarının beklentileri ve kullanıcı tatmini. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, 39(1-2), 57-66.
  • Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi. (2023, 22 Ağustos). Kütüphane memnuniyet anketi. http://servis.kmu.edu.tr/anketsistemi/anketGoster.aspx?id=67
  • Kaya, Z., Taşdemir, Ş., Akbaşlı, S., Şahin, M., Altın, M., Yağcı, M., Doğan, O., İslam, Y., Kayış, A., Nacar, D., Sayın, N. ve Ünver, M. (2013). Bölüm kaynak araştırması yapma. Z. Kaya ve M. Şahin (Ed.), Araştırma Yöntemleri ve Teknikleri içinde (ss. 33-58). Eğitim Yayınevi.
  • Kılıç, S. (2013). Örnekleme yöntemleri. Journal of Mood Disorders, 3(1), 44-46. https://doi.org/10.5455/jmood.20130325011730
  • Nacar, A. (2019). Öğretmenlerin eğitime inanma düzeyleri ile işe bağımlılık düzeyleri arasındaki ilişki: Kahramanmaraş ili örneği [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi.
  • Odabas, H. ve Akkaya, M. A. (2020). Bilgi merkezlerinde mekân: Değişen beklentiler ve mimari anlayış ışığında yönelimler.
  • Selçuk Üniversitesi. (2023, 22 Ağustos). Kütüphane hizmetleri memnuniyet anketi. https://anket.selcuk.edu.tr/ziyaretci/anket/283
  • Şahin, S. (2019). Belediyelerde kütüphane hizmetleri: İstanbul Büyükşehir Belediyesi örneği [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Tan, B. (2019). Türkiye’de üniversite kütüphanelerinin gece hizmeti vermesinin kullanıcı memnuniyeti açısından önemi: İstanbul Teknik Üniversitesi Mustafa İnan Kütüphanesi’nde bir inceleme [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. İstanbul Üniversitesi.
  • Türkiye İstatistik Kurumu. (2023, 24 Ağustos). Kütüphane istatistikleri. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Kutuphane-Istatistikleri-2022-49355
  • Üstün, A. (1998). Bilgi kurumlarında toplam kalite yönetimi ve verimlilik. Türk Kütüphaneciliği, 12(1), 8-20.
  • Yılmaz, B., Baklacı, D., Çetin, Ö., Güler, V., Güneyoğlu, Y. ve İskenderoğlu, D. (2010). Türkiye’de halk kütüphanelerinin yerel yönetimlere devredilme süreci üzerine Ankara Özel İdare yöneticilerinin düşünceleri. Türk Kütüphaneciliği, 24(3), 471-494.

Measuring User Satisfaction of Library Space and Services in Local Governments: The Case of Inegol Municipality Sentry Library

Yıl 2023, Cilt: 1 Sayı: 2, 67 - 81, 31.12.2023

Öz

Libraries have an important role in meeting the educational, research and information needs of society by providing access to the information and resources needed by their users. Library institutions are not only places where information resources are collected, but also information centers that facilitate users' access to information and provide services that meet user needs. For this reason, library institutions should maintain a high level of user satisfaction in terms of the building structure and the services they provide. User satisfaction is one of the main criteria for evaluating and improving the effectiveness of library services. When choosing libraries, users pay attention to whether they are user-friendly, the physical structure of the space and the services they provide. The physical structure of library buildings, accessibility of collections, layout of workspaces, and technological infrastructure directly affect the user experience and determine how users interact with libraries. When these influences are positive, libraries are more likely to be used and library services are more effectively embraced by the community. In order to achieve this positive impact, libraries should continue to improve themselves continuously with user feedback and user-oriented strategies. For this purpose, until 25.08.2023, a satisfaction survey consisting of 25 questions about the building, library services, staff and technological facilities was applied to 400 people determined by simple random sampling method from 15026 users who were members of Inegol Municipality Sentinel Bookstore. The survey was analyzed with SPSS 27.0 program. The users stated that they were generally satisfied with the library services but that there were technological deficiencies.

Destekleyen Kurum

Inegol Municipality

Teşekkür

We would like to thank İnegöl Municipality for their support in this study.

Kaynakça

  • Altay, A. ve Zan, B. U. (2020). Bilgi toplumuna geçiş sürecinde Türkiye’de belediye kütüphaneleri: İstanbul Büyükşehir Belediyesi kütüphaneleri örneği. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(1), 174-209.
  • Atatürk Kitaplığı. (2023, 24 Ağustos). İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nden bir yılda 22 kütüphane https://ataturkkitapligi.ibb.gov.tr/en/Kitaplik/Haber-Duyuru/Istanbul-Buyuksehir-Belediyesinden-bir-yilda-22-kutuphane/235
  • Bingöl Üniversitesi. (2023, 22 Ağustos). Kütüphane öğrenci memnuniyet anketi. https://eob.bingol.edu.tr/ic-kontrol/kutuphane-ogrenci-memnuniyet-anketi/
  • Camgöz Akdağ, H., Kaya, A., Beldek, T., Özdemir, M. ve Oruç, O. (2019). Kütüphanesi hizmet kalitesinin NPS tekniği ile analizi. Kapadokya Akademik Bakış, 2(2), 97-113.
  • Canata, F. (2023 10 Ağustos). Belediye kütüphaneleri gerekli mi bilgi toplumu bağlamında bir değerlendirme. https://www.researchgate.net/publication/329218323
  • Çağlayan, P. (2011). Halk kütüphanesi hizmetlerine ilişkin kullanıcı memnuniyeti. Bilgi Dünyası, 12(2), 379-398. https://doi.org/10.15612/BD.2011.204
  • Erdem, S. (1995). Hacettepe Üniversitesi Kütüphanesinde Kullanıcı Tatmini [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi], Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Gedikçi Öndoğan, A. (2010). Üniversite kütüphanelerinde yürütülen halkla ilişkiler faaliyetlerinin müşteri memnuniyeti üzerine etkisi. Türk Kütüphaneciliği, 24(3), 439-470.
  • Karakaş, S. (1999). Üniversite kütüphanesi kullanıcılarının beklentileri ve kullanıcı tatmini. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, 39(1-2), 57-66.
  • Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi. (2023, 22 Ağustos). Kütüphane memnuniyet anketi. http://servis.kmu.edu.tr/anketsistemi/anketGoster.aspx?id=67
  • Kaya, Z., Taşdemir, Ş., Akbaşlı, S., Şahin, M., Altın, M., Yağcı, M., Doğan, O., İslam, Y., Kayış, A., Nacar, D., Sayın, N. ve Ünver, M. (2013). Bölüm kaynak araştırması yapma. Z. Kaya ve M. Şahin (Ed.), Araştırma Yöntemleri ve Teknikleri içinde (ss. 33-58). Eğitim Yayınevi.
  • Kılıç, S. (2013). Örnekleme yöntemleri. Journal of Mood Disorders, 3(1), 44-46. https://doi.org/10.5455/jmood.20130325011730
  • Nacar, A. (2019). Öğretmenlerin eğitime inanma düzeyleri ile işe bağımlılık düzeyleri arasındaki ilişki: Kahramanmaraş ili örneği [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi.
  • Odabas, H. ve Akkaya, M. A. (2020). Bilgi merkezlerinde mekân: Değişen beklentiler ve mimari anlayış ışığında yönelimler.
  • Selçuk Üniversitesi. (2023, 22 Ağustos). Kütüphane hizmetleri memnuniyet anketi. https://anket.selcuk.edu.tr/ziyaretci/anket/283
  • Şahin, S. (2019). Belediyelerde kütüphane hizmetleri: İstanbul Büyükşehir Belediyesi örneği [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Tan, B. (2019). Türkiye’de üniversite kütüphanelerinin gece hizmeti vermesinin kullanıcı memnuniyeti açısından önemi: İstanbul Teknik Üniversitesi Mustafa İnan Kütüphanesi’nde bir inceleme [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. İstanbul Üniversitesi.
  • Türkiye İstatistik Kurumu. (2023, 24 Ağustos). Kütüphane istatistikleri. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Kutuphane-Istatistikleri-2022-49355
  • Üstün, A. (1998). Bilgi kurumlarında toplam kalite yönetimi ve verimlilik. Türk Kütüphaneciliği, 12(1), 8-20.
  • Yılmaz, B., Baklacı, D., Çetin, Ö., Güler, V., Güneyoğlu, Y. ve İskenderoğlu, D. (2010). Türkiye’de halk kütüphanelerinin yerel yönetimlere devredilme süreci üzerine Ankara Özel İdare yöneticilerinin düşünceleri. Türk Kütüphaneciliği, 24(3), 471-494.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Kütüphane Çalışmaları, Kütüphane ve Bilgi Çalışmaları (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Enes Sivri 0000-0002-1298-4866

Ayşegül Zeynep Elmas 0009-0000-5370-2899

Furkan Taş 0009-0006-1619-2141

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 13 Ekim 2023
Kabul Tarihi 27 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Sivri, E., Elmas, A. Z., & Taş, F. (2023). Yerel Yönetimlerde Kütüphane Mekânının ve Hizmetlerinin Kullanıcı Memnuniyetinin Ölçülmesi: İnegöl Belediyesi Nöbetçi Kitaphanesi Örneği. Education and Technology in Information Science, 1(2), 67-81.