Reklam sanat ilişkisine yönelik
olarak yapılan birçok tartışma, reklamcılığın görsel malzemeyi oluşturmak
için kullandığı tasarımları ve mesajım vurgulamak amacıyla ne tarz bir
anlatım yolunu seçtiğini göz ardı etmektedir. Özellikle reklam
posterlerinin tasarımı, geçmişlen bugüne resim sanatında birbirini izleyen
sanal akımlarıyla derin bir ilişki içerisinde olmuş, sanatçının ya da
tasarımcının, bu sanat akımlarından ve sanat tarihi kuramlarından kaynaklanan
yapılandırmaları kendi yaratımlarındaki ifade tarzında etkili olmuştur.
Günümüzde kolleksiyonerler tarafından bir sanat eseri olarak görülen ‘Art
Nouveau’ reklam posterleri “reklam posteri”nin ticari bir ikna aracı olmasının
ötesinde bir sanat eseri olarak kabul edilebileceğinin kanıtıdır. Art Nouveau
reklam posteri tasarımının duayenlerinden Jules Cheret ve Cappiello ’nun afiş
tasarımları dışında, farklı mekanlarda duvar süslemeleri de vardır. Prag’da
bulunan Lord Mayors Hail’ u dekore eden Alphonse Mııcha ise dönemin reklam
posteri tasarımcılarının aynı zamanda bir sanatçı olduğu gerçeğini
hatırlatmaktadır. Bu çalışmada, Fransız ‘Art Nouveau’ reklam posterlerinin
bir sanat
eseri olarak kabul edilmesi
gerekliliğine yönelik olarak, 1890-1920 yıllan arasında tasarlanan Art
Nouveau reklam posterleri biçim ve içerik açısından ele alınacaktır. Bundan
başka, reklam posterlerinin biçimsel yapısı bağlamında; 'Art.s and Crafits'
akımı, Japon ahşap oymacılığı ve Japon resim sanatının etkileri
incelenecektir. İçerik olarak incelendiğinde ise marka imajı ve sadakati
oluşturmaya yönelik ilk görsel çalışmalar olarak kabul edilen bu reklam posterlerinin
mesaj aktarımında, elit kitleye ait ürünlerin ve kadın figürünün
kullanımının posterlerin tasarımına sanatsal bir boyut kazandırdığı gerçeği
ortaya konulacaktır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Haziran 2010 |
Gönderilme Tarihi | 1 Haziran 2010 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2010 Sayı: 5 |