Milošević rejimiyle birlikte
uluslararası anlamda gözden düşen Sırbistan, hiper-enflasyon ve işsizlik gibi
sorunlarla boğuşurken demokrasi, yasal düzenlemelerin yetersizliği sonucu suç
toplumuna doğru sürüklenmiştir. 1990 sonrası had safhaya ulaşan sosyal kargaşa
ortamı, Sırbistan’da dizel olarak
adlandırılan hareketin doğuşuna zemin hazırlarken toplumun gözü önünde
gerçekleşen yasadışı durumlar da oldukça sıradan bir hale gelmiştir. Suç toplumunun
gelişmesiyle birlikte milliyetçi değerler üzerinden halkın yaşadığı toplumsal
sorunların göz ardı edilmesi ve devletle suçlular arasındaki ilişkinin görünür kılınması
kolaylaşmıştır. 2000’li yılları etkileyecek bir gençlik alt-kültürü oluşmasına
da neden olan dizel hareketi, zamanla
müziğe yansıyarak toplumdaki aşırı durumları popüler kültürle birleştirmiş ve tüketim
kültürünü acımasız bir şekilde görünür kılmıştır. Tüketim ideolojisiyle
birlikte kapitalist bir görünüm kazanarak alt-kültürü genişleten hareket, 2000’li
yıllarla birlikte son bulsa da etkisini sinemada devam ettirmiştir. Bu
çalışmanın amacı, 2000 sonrası Sırbistan’da çekilen Profesyonel (Professionalac, 2003,
Dušan
Kovačević) ve Ahbaplar
(Munje!, 2001, Radivoje Andrić)
filmlerini dizel hareketinin etkileri
üzerinden içerik analizi yöntemine göre değerlendirmektir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Haziran 2019 |
Gönderilme Tarihi | 26 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 11 |