ÖZET
Bu çalışmada, kriz, kriz
iletişimi, kriz haberciliği gibi kavramların literatürdeki yeri ve etik açıdan
ne gibi sorunlar yarattığının ortaya konması amaçlanmıştır. Kriz dönemleri, bir toplum için olağan dışı
olayların yaşandığı buhranlı dönemleri
ifade etmektedir. Bu dönemler insanların enformasyon ihtiyacının en üst
seviyede olduğu dönemlerdir. Medya, bu sebepledir ki kriz dönemlerinde daha
yüksek bir sorumluluk ve hassasiyet bilincindedir. Halkın yaşanan gelişmeler,
olaylar, durumlar ve havadislerden ilk haber alma imkanının bulunduğu yazılı ve
görsel medya organları, kriz dönemlerinde bu görev bilinci ile hareket etme
durumundadır. Savaş, doğal afet, salgın hastalık, ekonomik buhran, terör, isyan
vb. olağan üstü durumlarda, medya içerisinde de kriz yayıncılığı ve kriz
haberciliği gibi kavramlar ortaya çıkmıştır. Medya, kitleleri bilgilendirmede
de yönlendirmede de etkilidir. Bu tip hassas dönemlerde verilecek her bilgi
aktarılacak her durum insanların tedirginliğine, korkusuna ve paniğine olumlu
ya da olumsuz katkı sağlayacaktır. Medyanın kriz dönemlerindeki işleyişi de
görev bilinci ve mesleki etik gibi kavramların önemini arttırmıştır. Bu da,
kriz haberciliği gibi unsurların önemini göstermektedir.
ABSTRACT
In this study, it is aimed to reveal the position of crisis communication, crisis journalism
in literature and what kind of problems they create ethically. The terms of
crisis refer to the periods of depression in which extraordinary events are
experienced for a society. These periods are the periods when people's
information needs are at highest level. For this reason, the media is aware of
a higher responsibility and sensitivity in crisis periods. Written and visual
media organs which public have the opportunity to receive the first news,
events and situations, have to act with the awareness of this task in times of
crisis. In extraordinary situations as war, natural disaster, epidemic, economic
crisis, terrorism, rebellion, the concepts of crisis broadcasting and crisis
reporting have emerged in the media. The media is also effective in both
informing and guiding the masses. In such sensitive periods, every information
to be given and every situation to be transferred will provide positive or
negative contribution to people's uneasiness, fear and panic. Functioning of
media in crisis periods also increased the importance of concepts such as sense
of mission and professional ethics. This shows the importance of factors such
as crisis reporting.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Haziran 2019 |
Gönderilme Tarihi | 22 Mayıs 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 11 |