The
term social deviance refers to norm violations which cause negative reactions;
it is a deviation from the rules of the society. Throughout history, deviants,
or in other words norm violators have been labeled, stigmatized, imprisoned,
and excluded. They were always subjected to a sort of control, although the
means and the mechanisms of this control have changed over time. These means
and mechanisms lead us to the term social control, whose primary purpose is to
control deviance. This study focuses on how cartoons or animated movies, whose
primary target audience is children, engages in this social control or
represent social deviance, and how children are affected by the messages they
are exposed to. In order to analyze these problems, a case study which consists
of a focus group study with nine children at the age of six, who have seen a
selected sample movie, has been conducted. After the children had seen the
movie, they were asked questions whose purpose was to understand what messages
they received from the story about deviance, norms and social control, and how
they interpreted those messages. The responses indicate that mass media
functions as an agent of social control, and that it is an effective tool to
make individuals internalize the norms of the society.
Keywords:
Social deviance, social control, mass media, cartoons, media effects
Sosyal
sapkınlık kavramı, negatif tepkiler doğuran norm ihlalleri anlamına gelir ve
toplumun normlarından sapmayı ifade eder. Sapkınlar, başka bir deyişle normları
ihlal edenler, tarih boyunca etiketlenmiş, damgalanmış, hapsedilmiş ve dışlanmıştır.
Söz konusu bireyler, her zaman bir tür kontrole maruz kalmıştır; fakat bu
kontrolün yöntemi ve mekanizmaları, zaman içerisinde değişmiştir. Bu yöntemler
ve mekanizmalar, bizi, temel amacı sapkınlığı kontrol etmek olan sosyal kontrol
kavramına götürür. Bu çalışma, ana hedefi çocuklar olan çizgi filmlerin söz
konusu sosyal kontrole nasıl dahil olduğu, sosyal sapkınlığı nasıl temsil
ettiği ve çocukların bu mesajlardan nasıl etkilendiği üzerinde durmuştur. Bu
amaçla, aynı anaokuluna giden 6 yaşındaki 9 çocuğa seçilen örnek bir çizgi film
izletilerek bir odak grubu çalışması yapılmıştır. Çocuklar filmi izledikten
sonra, filmin hikayesinden sapkınlık,
normlar ve sosyal kontrol hakkında nasıl mesajlar aldıklarını ve bu mesajları
nasıl yorumladıklarını anlamak için çocuklara sorular sorulmuştur. Çocukların
yanıtları, kitle medyasının bir sosyal kontrol aktörü olarak işlev gördüğünü ve
bireylerin toplumun normlarını içselleştirmesi için etkili bir araç olduğunu
destekler niteliktedir.
Anahtar
Kelimeler: Sosyal sapkınlık, sosyal kontrol, kitle medyası, çizgi filmler,
medya etkileri
Bölüm | Araştırma |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Aralık 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 7 Sayı: 2 |
Lefke Avrupa Üniversitesi (LAÜ) Sosyal Bilimler Dergisi haziran ve aralık aylarında olmak üzere yılda iki defa yayınlanan iki hakemli bir dergidir. Derginin yelpazesi toplum bilimlerinin tüm disiplinlerini ve dallarını kapsamaktadır. LAÜ Sosyal Bilimler Dergisi yalnızca Türkçe ve İngilizce makaleleri kabul etmektedir. http://euljss.eul.edu.tr/euljss/