Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okul Yöneticilerinin Kurumlarına Mali Kaynak Sağlamak İçin Geliştirdikleri Yöntemlerin İncelenmesi

Yıl 2024, Cilt: 5 Sayı: 1, 1 - 10, 28.06.2024

Öz

Bu araştırmada temel eğitim düzeyinde görev yapan okul yöneticilerinin kurumlarına finansal kaynak sağlamak için geliştirdikleri yöntemlerin incelenmesi amaçlanmaktadır. Araştırmanın çalışma grubunu 2022-2023 eğitim öğretim yılında Kocaeli ili Körfez ilçesinde ilkokul ve ortaokul seviyesinde görevli olan 10 okul müdürü ve 15 okul müdür yardımcısı olmak üzere toplam 25 okul yöneticisi oluşturmaktadır. Araştırma modeli olarak nitel araştırma yöntemlerinden olan durum çalışması desenini kullanılmıştır. Araştırmada veriler, dört sorudan oluşan ve araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Görüşmelerden elde edilen verilerin analiz edilmesinde içerik analizi yöntemi kullanılmış ve analizler tablolar halinde raporlaştırılmıştır. Raporlar oluşturulurken; görüşmeler sonucunda elde edilen veriler birer birer incelenerek, benzer olan yanıtlar bir araya getirilmiş ve uygun kodlamalar ile temalar oluşturulmuştur. Araştırmada elde edilen bulgular doğrultusunda okul yöneticileri; kurumlarına finansal kaynak sağlamak için veli bağışları, kermes, okul gezisi, kantin payı, sponsor bulma, esnaf ziyaretleri ve sinema gibi çeşitli etkinliklerin yapıldığını belirtmişlerdir. Araştırmada elde edilen sonuçlara göre; okullara finansal kaynak sağlamak ile ilgili önerilere yer verilmiştir.

Kaynakça

  • Açıl, Y. ve Yıldırım, A. (2018). Ortaokulların finansman kaynakları ve yönetiminde yaşanan sorunlara ilişkin yönetici görüşleri. International Human Science Research Congress, 1(4), 2-10.
  • Ada, Ş. ve Küçükali, R. (2011). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi (2. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık. Altuntaş, Y. S. (2005). İlköğretim okullarının finansman ihtiyaçlarını karşılama düzeyleri (Yüksek Lisans Tezi). Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Van.
  • Başar, H. (2001). Sınıf yönetimi. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Bursalıoğlu, Z. (1999). Okul yönetiminde yeni yapı ve davranışı. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Can, E. (2022). Okul yönetiminin sorunları. Okul müdürlerinin değerlendirmeleri. Yaşadıkça Eğitim, 36(2), 402-433.
  • Çetin, Ş. (2019). Okul müdürlerinin karşılaştığı sorunlar: Nitel bir inceleme. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(4), 1637-1648.
  • Çevik, M. S. (2019). Main problems in the school administration and solutions proposed: A qualitative study. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 25(3), 509-568.
  • Çınkır, Ş. (2010). İlköğretim okulu müdürlerinin sorunları: Sorun kaynakları ve destek stratejileri. İlköğretim Online, 9(3), 1027-1036.
  • Gürbüz, B., Dağaşan, A. ve Canpolat, B. (2022). Eğitim yöneticilerinin okul yönetiminde karşılaştıkları finansal sorunlar. Ases International Journal of Education Science, 2(1), 76-93.
  • Gürel, M. ve Sarışık, S. (2022). Ortaokullarda maddi ihtiyaçlar ve bu ihtiyaçların giderilme yollarının okul yöneticilerinin görüşlerine göre incelenmesi. Eğitim Yönetimi ve Politikaları Dergisi, 3(1), 12-21.
  • Güvence, S. (2008). Küreselleşen Dünya’da kalkınma sürecinde AB’deki ve Türkiye’deki eğitim finansmanının karşılaştırılması (Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Fakültesi, İstanbul.
  • Hoşgörür, V. ve Arslan, İ. (2014). Okul örgütünün finansal kaynaklarının yönetimi sorunu. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 91-102.
  • Karakul, A. K. (2014). İran ve Türkiye’de eğitim finansmanının karşılaştırılması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 67-87.
  • Kayıkçı, G. ve Akan, D. (2014). İlköğretim kurumlarının mali kaynak sorunları ve okul müdürlerinin çözüm uygulamaları. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(1), 237-255.
  • Korkmaz, İ. (2005). İlköğretim okullarının karşılaştıkları finansman sorunları. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14, 429-434.
  • MEB. (1973). Milli Eğitim Temel Kanunu. Ankara: Resmi Gazete
  • Meriç, M. (1998). Türkiye’de yükseköğrenimde finansman sorunu. D.E.Ü.İ.İ.B.F. Dergisi, 149, 49-66.
  • Özer, N., Demirtaş, H. ve Ateş, F.(2015). Okulların mali durumlarına ve bütçe yönetiminde yaşanan sorunlara ilişkin müdür görüşleri. E-International Journal of Educational Research, 6(1), 17-39.
  • Toker Gökçe, A. ve Uslu, Ö. F. (2018). İlkokullarda okul müdürlerinin mali kaynak gerektiren ihtiyaçları karşılama yolları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 315-334.
  • Yamaç, U. (2010). İlköğretim okullarının finans kaynakları (Yüksek Lisans Tezi). Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık. Yolcu, H. (2007). Türkiye’de ilköğretim finansmanının değerlendirilmesi (Doktora Tezi). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.

Examination of the Methods Developed by School Administrators to Provide Financial Resources to Institutions

Yıl 2024, Cilt: 5 Sayı: 1, 1 - 10, 28.06.2024

Öz

This research aims to examine the methods developed by school administrators working at the basic education level to provide financial resources to their institutions. The study group of the research consists of a total of 25 school administrators, including 10 school principals and 15 deputy principals, working at primary and secondary school levels in the Körfez district of Kocaeli province in the 2022-2023 academic year. Case study design, one of the qualitative research methods, was used as the research model. In the study, data were collected with a semi-structured interview form consisting of four questions and developed by the researchers. Content analysis method was used to analyze the data collected from the interviews and the analyzes were reported in tables. While creating reports; The data obtained as a result of the interviews were examined one by one, similar answers were brought together and themes were created with appropriate coding. In line with the findings of the research, school administrators; they stated that various activities such as parent donations, charity bazaars, school trips, canteen shares, finding sponsors, tradesmen visits and cinema were organized to provide financial resources to their institutions. According to the results obtained in the research; suggestions for providing financial resources to schools are included.

Kaynakça

  • Açıl, Y. ve Yıldırım, A. (2018). Ortaokulların finansman kaynakları ve yönetiminde yaşanan sorunlara ilişkin yönetici görüşleri. International Human Science Research Congress, 1(4), 2-10.
  • Ada, Ş. ve Küçükali, R. (2011). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi (2. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık. Altuntaş, Y. S. (2005). İlköğretim okullarının finansman ihtiyaçlarını karşılama düzeyleri (Yüksek Lisans Tezi). Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Van.
  • Başar, H. (2001). Sınıf yönetimi. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Bursalıoğlu, Z. (1999). Okul yönetiminde yeni yapı ve davranışı. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Can, E. (2022). Okul yönetiminin sorunları. Okul müdürlerinin değerlendirmeleri. Yaşadıkça Eğitim, 36(2), 402-433.
  • Çetin, Ş. (2019). Okul müdürlerinin karşılaştığı sorunlar: Nitel bir inceleme. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(4), 1637-1648.
  • Çevik, M. S. (2019). Main problems in the school administration and solutions proposed: A qualitative study. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 25(3), 509-568.
  • Çınkır, Ş. (2010). İlköğretim okulu müdürlerinin sorunları: Sorun kaynakları ve destek stratejileri. İlköğretim Online, 9(3), 1027-1036.
  • Gürbüz, B., Dağaşan, A. ve Canpolat, B. (2022). Eğitim yöneticilerinin okul yönetiminde karşılaştıkları finansal sorunlar. Ases International Journal of Education Science, 2(1), 76-93.
  • Gürel, M. ve Sarışık, S. (2022). Ortaokullarda maddi ihtiyaçlar ve bu ihtiyaçların giderilme yollarının okul yöneticilerinin görüşlerine göre incelenmesi. Eğitim Yönetimi ve Politikaları Dergisi, 3(1), 12-21.
  • Güvence, S. (2008). Küreselleşen Dünya’da kalkınma sürecinde AB’deki ve Türkiye’deki eğitim finansmanının karşılaştırılması (Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Fakültesi, İstanbul.
  • Hoşgörür, V. ve Arslan, İ. (2014). Okul örgütünün finansal kaynaklarının yönetimi sorunu. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 91-102.
  • Karakul, A. K. (2014). İran ve Türkiye’de eğitim finansmanının karşılaştırılması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 67-87.
  • Kayıkçı, G. ve Akan, D. (2014). İlköğretim kurumlarının mali kaynak sorunları ve okul müdürlerinin çözüm uygulamaları. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(1), 237-255.
  • Korkmaz, İ. (2005). İlköğretim okullarının karşılaştıkları finansman sorunları. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14, 429-434.
  • MEB. (1973). Milli Eğitim Temel Kanunu. Ankara: Resmi Gazete
  • Meriç, M. (1998). Türkiye’de yükseköğrenimde finansman sorunu. D.E.Ü.İ.İ.B.F. Dergisi, 149, 49-66.
  • Özer, N., Demirtaş, H. ve Ateş, F.(2015). Okulların mali durumlarına ve bütçe yönetiminde yaşanan sorunlara ilişkin müdür görüşleri. E-International Journal of Educational Research, 6(1), 17-39.
  • Toker Gökçe, A. ve Uslu, Ö. F. (2018). İlkokullarda okul müdürlerinin mali kaynak gerektiren ihtiyaçları karşılama yolları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 315-334.
  • Yamaç, U. (2010). İlköğretim okullarının finans kaynakları (Yüksek Lisans Tezi). Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık. Yolcu, H. (2007). Türkiye’de ilköğretim finansmanının değerlendirilmesi (Doktora Tezi). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sezai Kirik 0009-0007-8600-8204

Yayımlanma Tarihi 28 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 25 Mart 2024
Kabul Tarihi 24 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kirik, S. (2024). Okul Yöneticilerinin Kurumlarına Mali Kaynak Sağlamak İçin Geliştirdikleri Yöntemlerin İncelenmesi. Eğitim Yönetimi Ve Politikaları Dergisi, 5(1), 1-10.