Pharmacists' consultancy roles, covering many essential tasks such as preventing diseases, monitoring medication, and increasing patient compliance, significantly improve healthcare. Patients’ views and willingness for pharmaceutical care services should be evaluated to improve these services. Thus, the main objective of this study is to assess patients’ willingness to use and pay for pharmacy services provided in community pharmacies. A measurement tool was developed according to relevant literature, including 24 statements, and applied to the patients in Van, Türkiye. Obtained data (n=445) were first subjected to descriptive statistical analysis, and then the exploratory factor analysis (EFA) was applied. Lastly, independent samples t-test and ANOVA tests were conducted using factor scores to test the hypotheses. As a result of the EFA, a three-factor solution was obtained. Cronbach’s Alpha values of the factors are 0.859, 0.883, and 0.691. The participants mostly want to benefit from core pharmacy services, followed by providing information for usage and advanced pharmacy services. Additionally, it is seen that the participants are more willing to pay for the services included in the advanced pharmacy services. This paper has clearly shown that patients were generally willing to use pharmaceutical services but not willing to pay for them.
Community Pharmacist Patient Pharmaceutical care Willingness to Pay
The study was carried out with permission number 73040253-044-E.439 of Van Governorship Provincial Health Directorate and 2019/1626 Number of Van-Bitlis-Hakkari Chamber of Pharmacists. In line with the World Medical Association Declaration of Helsinki, Ethical Principles for Medical Research on Human Volunteers, researchers administered questionnaires face-to-face between 15.03.2020 and 15.06.2020.
The researchers would like to thank all respondents who answered the questionnaire voluntarily.
Eczacıların hastalıkları önleme, ilaç takibi, hasta uyumunu artırma gibi birçok temel görevi kapsayan danışmanlık rolleri, sağlık hizmetlerini önemli ölçüde geliştirmektedir. Bu hizmetlerin iyileştirilmesi için hastaların farmasötik bakım hizmetlerine yönelik görüşleri ve isteklilikleri değerlendirilmelidir. Bu nedenle, bu çalışmanın temel amacı hastaların serbest eczanelerde sunulan eczane hizmetlerini kullanma ve bu hizmetlere ödeme yapma isteklerini değerlendirmektir. İlgili literatüre uygun olarak 24 ifadeyi içeren bir ölçüm aracı geliştirilmiş ve Van'daki hastalara uygulanmıştır. Elde edilen veriler (n=445) öncelikle betimsel istatistiksel analize tabi tutulmuş, daha sonra açıklayıcı faktör analizi (EFA) uygulanmıştır. Son olarak hipotezleri test etmek amacıyla faktör skorları kullanılarak bağımsız örneklem t testi ve ANOVA testleri yapılmıştır. AFA sonucunda üç faktörlü bir çözüm elde edilmiştir. Faktörlerin Cronbach Alfa değerleri 0,859, 0,883 ve 0,691'dir. Katılımcılar çoğunlukla temel eczane hizmetlerinden, ardından kullanım ile ilgili bilgi verme ve ileri eczane hizmetlerinden yararlanmak istemektedirler. Ayrıca katılımcıların ileri eczane hizmetleri kapsamındaki hizmetler için ödeme yapmaya daha istekli oldukları görülmektedir. Bu makale, hastaların genel olarak farmasötik hizmetleri kullanmaya istekli olduklarını ancak bunlar için ödeme yapmaya istekli olmadıklarını açıkça göstermiştir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eczacılık İşletmeciliği, Klinik Eczacılık ve Eczacılık Uygulaması |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Ağustos 2024 |
Gönderilme Tarihi | 27 Kasım 2023 |
Kabul Tarihi | 2 Nisan 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 49 Sayı: 2 |